Hej !
Har en hus från 1910-talet som tyvärr sönderrenoverades på 80-talet med glasfibervansinnet..
försöker återställa rummen efter hand så gott det går så det skapligt ut.

Är inne på att ha bröstpanel i vardagsrum, sparkpanel i hall, med speglar.
Har letat efter länkar med tips på hur man tillverkar dessa i trä, men inte hittat något.
Vill inte ha dem i mdf eller plast. Söker helt enkel instruktioner/ritningar på hur man tillverkar riktiga spegelbröstpaneler.....
 
Man tillverkar dem på samma sätt som spegeldörrar, luckor etc. En ram (som kan limmas ihop om man vill) med spår som man sedan skjuter in den lösa spegelfyllningen i. Spegeln får inte limmas eller målas fast. Eftersom baksidan inte kommer synas så blir det lite enklare, man kunde nöja sig med en fals i ramen istället för ett spår och man kan låta baksidan vara ohyvlad.
 
Jag tror att det kan vara bra att specificera hur du tänker dig uttrycket; under den epoken kan spegelpanel, även i brösthöjd, t.ex. i en elegantare miljö vara ganska avancerad och i ek, vilket ger ett tungt uttryck, och då blir det mkt viktigt att detaljerna är perfekta, säkerligen också mer kostsamt och det är tveksamt om en lekman kan få det perfekt.
tänker du dig en enklare, målad, panel (och verkligen vill undvika pärlspånt), kanske det går att göra en enkel ram av spåntad bräda som hyvlas ned, med fyllning i from av en skiva av plywood, masonit eller ngt annat, kanske med en list ovanpå och en vid mötet med golvet, och så får färgen ge intrycket av enhetlighet...
 
Tänkte det skulle vara av ganska enkel design och grå/vit målad.
Tänkte ja skulle va lite seriös att "fyllningen" också skall vara av limmat trä. Då man , även om det är vitmålat, lätt kan se att det är plywood, masonit eller dyl man använt.

Ja, det låter ju ok med att göra en ram.. Frågan är : Klarar man med en handöverfräs att göra de "lister" man skall göra ramen utav ? och hur sammanfogar man listerna bäst i hörnen. Skall man gira hörnen 45 grader eller finns det något annat bra sätt.... ?
 
Det klarar man absolut med en handöverfräs. Jag kan rekommendera dig att titta på gamla förlagor, finns flera olika utseenden, alt titta på bilder då förstås.

Oftast har man nog de stående delarna av ramen mellan över och underdel, kapade i 90 grader då. Sedan en profil runt om in mot spegeln. Antingen fräser du den profiilen med ramen ihopsatt, eller så fräser du med kontraprofil i ändarna på de stående bitarna. Det första alt är nog enklare, men profilen blir då rundad i varje hörn, skitfult tycker jag. Är du lite bekväm så kan man ju köpa limträskivor på någon byggmarknad, det gjorde jag till våra köksskåp och det funkade bra.
 
Limträskivor var en utmärkt idé. Den skall ska jag lura på. Tack för tipsen...
Får väl öva då en del med fräsen och "få in" den bästa metoden. Övning ger bröstpanel.
 
Fyllning i plyfa eller masonit brukar inte bli värst roligt. Om man ändå gör jobbet så är det bättre att satsa på riktigt trä. Limträskivor kanske kan bli bra, men är lite tveksam. Det brukar vara lite snabbväxt trä i dem, men är förstås mycket mycket bättre än fiberträskivor eller plyfa. Det framgår inte riktigt om du ska måla eller betsa och lacka osv. Ska du göra det senare är kvistfrihet förstås av stor vikt.
 
Tänkte måla med oljefärg. Ev. vitgrå. Men som sagt, tycker man ser ändå , även om man grundar och målar två gånger, att det är tex plywood eller liknande.

Borde ju gå bra att limma ihop och köra med limknektar och sedan hyvla fyllningen. Det blir nog snyggast.
Är ju, förhoppningsvis, inte så mycket jobb.

Killen på brädgården har en del maskineri och kan hjälpa till.

Får ta reda på vilken bredd hans hyvel tar. Det är väl den man är hänvisad till när det gäller spegelstorlek ?
För man måste väl hyvla efter limning ?
 
Du måste inte hyvla efter limning, jag skulle hyvla så brett som möjligt sen limma noggrant. Därefter slipa elelr ännu hellre handhyvla. Om du nu ska limma ihop själv, tänk på virkeskvalitet, fiberriktning, rörelser i trät i förhållande till bredd på brädor etc.
 
Ok ! Brädgården säljer norrlandsvirke. Alltid med bit av kärnan i virket. Förresten angående fiberrikting.. , har för mig, är det inte så att om man tittar i änden på två brädor så skall , så att säga , bågarna (del av årsringarna),
vara åt motsatta hållen när man limmar ihop dem , så att inte hela panelen "böjer" sig åt ett håll ?
 
Vi har gjort det du pratar om men i mdf :). Oavsett material är lösningen på ditt problem med ramarna en kontraprofilfräs - vilken som helst tänkt för tillverkning av luckor funkar. Är ju en smaksak vilken profil man vill ha. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.