Jag äger en VA ledning som är ungefär 150m lång. Denna ledning grävde jag till mitt hus
1999. Då betalade jag ca 60000:- fram till tomtgräns, sedan ytterligare runt 25000:- på min egen tomt.
Nu har det sålts en tomt brevid mitt hus, och i annonsen står det att tomten säljs med kommunalt VA.
Nu har tomten sålts och han som säljer tomten kommer hem till mig för att göra upp med en anslutningsavgift,
så att de imorgon kan skriva köpeavtal med köparen. Snabb logik för mig är att vi delar på hela anläggningen
alltså så säger jag att ett avtal kan skrivas under till kostnaden 30000:-
Men en intressant fråga kom upp, säljaren vill betala mig 20000:- för ett avtal där jag ger rätten för köparen att koppla på sig.
Låter kanske rimligt? Med tanke på att fler fastigheter kan komma att koppla på sig på ledningen i framtiden.
Men då kommer en sammfällighetsförening att köpa min ledning för de pengar jag lagt ut. Alltså ca 60000:-
Men om jag nu går med på att skriva ett avtal med rätten att koppla på sig på ledningen, så kommer ju jag som
ensam ägare av ledningen att få står för alla framtida kostnader, om ledningen pajar eller nåt.
Ledningen har alltså ett självkostnadspris på 60' jag vill hellst inte behöva gå omvägar i affären om jag stöter på säljaren igen
men samtidigt vill jag inte själv gå på en nitlott. Och hur skulle det hålla rent juridiskt?
Eller är det isåfall bättre att kräva att säljaren går in som delägare?? Men eftersom de ska göra snabb affär så krånglar väl
ett delägaravtal till det en del. Ska jag förtsätta kräva 30' för rätten eller ska jag vika mig för 20', utan för den sakens skull
förlora på det?.. hjälp snabbt behövs :)
Och en sak som slog mig nu är hur mycket mer en krona var värd 1999 med idag.. kanske ska jag begära mer pengar.. eller inte?
 
Detta är ju absolut ingen enkel fråga.

Vad gäller vad som är skälig ersättning för inkoppling så kan man ju argumentera på hur många sätt som helst.

Den andra fastigheten skall ju inte använda hela längden, man skulle kunna argumentera att du skall få betalt för halva värdet av den sträcka de skall använda. Man kan argumentera att ledningen redan har blivit gammal, de borde få åldersavdrag.

Å andra sidan kan man hävda att det skulle kosta dem 100 000 idag att dra en liknande ledning (eller nåt, ialla fall betydligt mer än vad du betalade 99). Så de borde vara villiga att betala 90 000 för att slippa den kostnaden. Osv.

Oavsett pris så bör ni skriva ett avtal för ledningen, som både reglerar pris, underhållsansvar, vad som händer om fler vill köpa in sig osv.
 
Hemmakatten
Jag tycker att du skall ta det lugnt, tänka efter ordentligt hur du vill göra och vad, kontrollera hur ett servitut eller gemensamhetsanläggning bör skrivas och vad det bör innehålla, kontrollera vad som är rimlig ersättning, och kanske även kolla att dimensionen på avloppsrören räcker till för fler hushåll. En kontakt med jurist vore nog inte heller fel. Är du med i Villaägarnas riksförbund har du gratis rådgivning.

Det som är märkligt är att din säljande granne har lovat köparen att koppla på sig på ditt avlopp utan att ta upp det med dig innan. Att han skulle sälja måste han ju ha vetat om en längre tid. Ytterligare märkligt är att grannen begär att du skall skriva skriva avtal om detta inom ett dygn. Själv skulle jag nog ha blivit minst sagt irriterad!!

Detta är faktiskt inte ditt problem och det är definitivt inte du som behöver ta omvägar runt grannen i butiken utan snarare han som har misskött detta!

Jag skulle nog meddela grannen att detta är inget du kan ta beslut om på så kort tid och att han borde ha diskuterat detta med dig tidigare. Du kan juockså säga att du är villig att medverka till en lösning av avloppsfrågan men att det får du diskutera med köparen eller om affären inte blir, med säljaren, men att det får ta den tid det tar.
 
Absolut inga snabba beslut. Du har ingen aning om vad för granne du får och hur denna kommer att agera och man är sig själv närmast så varför skulle nästa eller nästa granne efter honnom dela senare kostnader.
Avtal är inte lätt. Många är de på forumet som kan vittna om dåligt skrivna avtal som sedan straffar sig. En dags betänke tid. Skamligt.
Lögn som gjorts i anonnsen skall du inte behöva ta på dig.
Nu har ju sälgare/mäklare gjort fel om de trodde det var en kommunal anläggning.
Kapaciteten bör kontrolleras, Livslängd på anläggning. Om fler kommer att vilja koppla in sig.
Kontakta kommunen om de kan råda dig.
Men skriv inget förhastat avtal.
 
Hej och tack för svaren, ett hastigt avtal redan inlett. Men ok för mig, jag fick ungefär halva kostnaden samt att motparten betalar ett juridiskt dokument skrivet av jurist. Samt att jag fortsätter äga ledningen vilket ger mig rörelsefrihet i framtiden ifall fler vill koppla på sig. Alltså tomten brevid betalar endast för att få kopppla på sig, inget annat. Ytterligare en viktig del i det juridiska dokumentet är att alla anslutna fastigheter delar underhåll och skötsel i framtiden. Mäklaren sa lite i skymundan att han hade inte sålt till det låga priset, men att det var bra att vi kom överens. Men som jag skrev tidigare är det lättare att möta folk på gatan om man inte skinnar dem i en pressad situation.
Så i slutänden sitter jag fortfarande på min ledning, utan någon som kan bestämma över den, men med ett hushåll påkopplat som är med och betalar ev framtida skador, ett förmodligen välskrivet juridiskt dokument också, vilket är ett krav.
Inte rik, men har fortfarande heder kvar så att jag i mina ögon kan se alla inblandade i ögonen.
Värre är det väl med de som ska köpa tomten, när säljaren av tomten börja deala tusenlappar fram och tillbaka gick mäklaren helt sonika och ringde köparen av tomten och avbokade mötet som skulle innebära försäljning av tomten.
Jag antar att köparen inte var så nöjd med det, dessutom måste de vänta med köp tills det juridiska dokumentet är klart.
Synd om dom, men säljaren har haft minst 3 månader på sig att skriva avtal med mig innan det blev affär.
Får hoppas historien tar slut här, annars skriver jag en fortsättning. Men ett handslag blev det och eftersom mäklaren vittnade på det bör det inte bli några konstigheter..men men. man har ju sett sorligare historier...
 
Dåså!
Du verkar ju få kontroll på det hela. Bra!:)
 
JensS skrev:
Mäklaren sa lite i skymundan att han hade inte sålt till det låga priset, men att det var bra att vi kom överens. Men som jag skrev tidigare är det lättare att möta folk på gatan om man inte skinnar dem i en pressad situation.
Storsint av dig och förmodligen klokt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.