Hej!

Jag ska lufta mina element för första gången och tänkte ta in lite tips från er, jag är rätt myket av en nybörjare...

Som jag har förstått det ska jag först stänga av cirkulationspumpen, vänta 15 minuter och sen lufta av. Är det så ni brukar göra?

Vad använder ni för verktyg för att skruva ut pluggen i elementet? Jag har kvadratiska halvcentimeter stora pluggar, finns det något speciellt avluftningsverktyg eller är det bara att ta vad man har? Jag har lite svårt att komma åt med rörtång mm.

mvh
Andreas
 
Det finns speciella nycklar för avluftning.
Tillvägagångssättet är jag aldeles för osäker på för att ge råd, dock har jag avluftat några element men då hag jag bara öppnat ventiel tills vatten kommer. Men det finns säkert något mer vetenskapligt sätt att göra det på
 
Finns sådana specialnyckel till lufta element på en vanlig bygghandel.Bara slå av pumpen en stund och skruva med nyckeln på avluftningsventilen den brukar sitta högst upp mittemot termostaten.
 
Hej!
"Alla gamla rörmokare" och andra med stooor erfarenhet brukar alltid hävda att man ska slå av pumpen och lufta efter ett tag. Jag själv - som "bara" jobbat som "fastighetsskötare" i mer än 10 år... - gör som de flesta andra och tycker att det fungerar bra; jag luftar med pumpen igång. Om man ska/kan göra det med pumpen på eller avslagen har nog med storleken på systemet att göra. Det skadar absolut inte att ha pumpen avslagen. ;)
Man köper en luftnyckel och öppnar luftventilen tills det kommer vatten utan att det spottar och fräser av luft. Det finns luftnycklar som har 4 olika storlekar och passar de flesta ventiler. Det kan även gå att lufta med en liten fast vanlig blocknyckel eller en liiiten skiftnyckel i nödfall men man bör helt klart ha en riktig luftnyckel. De kostar inte många kronor och är en väl värd "investering".
Var bara ordentlig med att stänga efteråt - lagom hårt, annars är det svårt att öppna ventilen nästa gång.
Sedan när du är klar går du och kontrollerar trycket i expansionskärlet/fyller det öppna systemet så att det inte blir för låg nivå. Har man mycket luft i systemet eller litet expansionssystem kan man behöva "mellanfylla" systemet innan man luftat färdigt. Fast behöver man det är det oftast något annat fel, tex att man har för lite luft i expansionskärlet (om man har ett tryckkärl)...och nu börjar jag nog "spåra ur"... :)
Lycka till med luftningen!
 
:)Skön läsning man blir nästan tårögd.
 
så här har jag lärt mig:
Shunta ut max värme till radiatorerna, och sätta alla termostater på max. (cirk.pump på)
Det som händer då är att eventuellt syre i vattnet ställer sig på högsta punkten iom. att vattner cirkulerar.
Där ska du lufta, på elementet som är högsta punkten i slingan alltså.

Sen kan man behöva känna på lite fler element för säkerhets skull så det inte står luft där också.
När luftningen är utförd så ska elementet vara jämnvarmt över hela ytan.

Rätt eller fel? Det funkar bra för mig i alla fall.
 
Tack för alla svar, nu ska det bli avluftat till tusen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.