I vårt hus som är byggt 1960 tänker vi inreda källaren. Ytskikten på golven blir genomgående klinker. Takhöjden är cikra 205 cm.

Min första tanke var att använda vattenburen golvvärme men rumshöjden minskar snabbt till under 2 m.

Nu är jag mer inne på ett vattenburet radiatorsystem. Om jag kompletterar detta med elslingor under klinkerplattorna som komfortvärme, vilka driftkostnader uppskattar ni att jag får på dessa slingor? Golvet är oisolerat.

Är det helt förkastligt att lägga elslingor och i stället enbart förlita sig på radiatorerna?
 
Hej

Vi hade elslingor i flytspackel på oisolerad betong, med klinker som ytskikt. Det krävdes stor effekt för att ge lite ytvärme, till hög kostnad. Efter att ha isolerat och lagt vattenburen golvvärme är komforten högre och den tillkommande förbrukningen jämfört med tidigare (enbart 3 radiatorer) är försumbar. Om du har värmepump blir ju kostnaden lägre, men du värmer fortfarande maskarna lika mycket som du värmer rummet.... En kombination av slingor och radiatorer kan vara en mellanväg. Jag brukar resonera så att jag gör det tråkiga underarbetet riktigt bra från början, även om det drar iväg lite i kr. Efterhand är känslan av att ha gjort långsiktigt rätt lösning mycket bra....

Lycka till!
 
Jag hade tänkt ha en kombination av radiatorer och elslingor men inser efter att ha läst ditt svar Wigert att elslingor antagligen gör att energikostnaden för el drar iväg och blir orimligt hög, även om tanken med elslingorna bara var tänkt att ge en komfortkänsla i fötterna.

Jag har dessutom en värmepump så elslingor känns kanske inte helt rätt och takhöjden gör att vattenburen värme med isolering inte får plats. Att bila ur källaren och tilläggsisolera är inte ett alternativ i mitt fall.

Får nog bli klinker utan golvvärme och med tofflor för typ 199 kr i stället om inte någon annan har bra idéer.
 
Det är inte enbart energikostnaden som blir jobbig.
Du riskerar att fuktvandringen som tidigare gått genom betonggolvet, vandrar upp i väggar / murstock istället.
Med otrevliga följder.

Läs på lite om detta först innan du kastar dit golvvärme.
 
Svågern jobbade hårt med att lägga in elgolv på hela undervåningen i sitt radhus.
Då han slog på dem fördubblades elkostnaden (inklusive hushållsel). Betong leder värme bra.
 
Tack för era synpunkter! Det får bli radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.