Tjenare, handlade 2 nya brandsläckare idag. Blev 6kg pulversläckare, en per våningsplan. Har en liten 2kilos pulver som jag drar runt lite just där man håller på med dumheter också:D Men min fråga egentligen, har en vattensläckare som blev över nu. Är det något att spara på? Ska man helt enkelt hiva den eller finns det ngn nytta med den? Var ska man ha den isåfall?

Andra ideèr om vad man bör ha för släckare och grejer? Bör man ha en brandfilt?

Tacksam för svar. Magnus
 
hade jag köpt nya så hade jag satsat på kolsyre släckare.
kanske inte så noga när man står där och det brinner men tänk på att en pulversläckare kan förstöra väldigt mycket.
släcker du en mindre brand inomhus med en pulversläckare så har du pulver i hela huset sen.
det sprider sig något fruktansvärt och kan finnas kvar lång tid efteråt.
har själv pulversläckare en i bilen o en i garaget. i övriga huset så har jag en kolsyra o en vatten.
 
Inte kolsyra, skum.

Jag har använt en kolsyresläckare i ett skarpt läge en gång på jobbet. Det var en liten brasa i en kopieringsmaskin. Brandhärden var ca 30x30 cm men delvis inne i mekaniken, lite svåråtkomlig. Det var papper, plast och gummi som brann ca 50cm höga lågor. En halvstor kolsyresläckare räckte nästan inte till, branden flammade upp igen så fort vi slutade spruta kolsyra. Till slut gav den sig, men det pyrde fortfarande lite glöd här och där. Det var lite bråttom att få slut på elden för flammorna var uppe och slickade ett sprinklermunstycke (maskinen stod i en korridor under en trappa, sprinkler satt under trappan halvägs ner). Det hade inte varit kul om sprinklern hade löst ut.

Jag tyckte kolsyresläckaren var helt värdelös, en så liten brandhärd klarar man normalt att släcka med en filt eller liknande, om det är i en apparat kan man normalt lyfta ut apparaten (den här maskinen var lite tung för det). I hemmasammanhang behöver man något som kan släcka en lite större brand, annars är det inte lönt att lösa ut släckaren.

Pulver är säkert också bra att släcka med, problemet är bara att det blir så stora skador av pulvret på allt som inte brinner. Risk att man försöker för länge med alternativa släckmetoder för att undvika pulverskadorna, sedan kan det vara försent.
 
Jag håller på skum. Det går att använda till allt i ett hem även en brinnande elcentral. Moderna skumsläckare är godkända för upp till 1000V.

Kolsyre fungerar bara bra för vätskor men de är värdelösa på trä och textilier. Branden tar sig direkt när man stänger av släckaren eftersom den inte släcker glöden.

Pulver är oerhört effektivt men det förstör också väldigt mycket. Det är nästan omöjligt att sanera bort pulvret. Det är mycket lättare att sanera efter en skumsläckare. Kolsyre är naturligtvis lättast att sanera eftersom koldixiden bara dunstar bort.

Kort sagt:
I hem och kontorsmiljö väljer man skum.
För brandfarliga vätskor och högspänningsel väljer man kolsyre.
För värstingsläckning utan hänsyn till följder och efterarbete väljer man pulver.

Själv har jag 9kg skumsläckare hemma och på jobbet kryllar det av dem.

Det västa jag sett i släckarväg var en 50kg pulversläckare. En vagn på hjul med en några meter lång slang. Inget att springa i trappor med.
 
Klipper in ett klipp om brandsläckare.. ;)



Pulver släcker branden snabbare och säkrare än en skumsläckare och är lätt att använda för den som är ovan. Pulversläckare går dessutom att använda i elektronisk utrustning och är relativt underhållsfria om de förvaras inomhus.


Tester vid enheten för brandteknik, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, SP, i Borås, visar tydligt att pulver släcker rumsbränder bättre och effektivare än samma mängd vätskebaserade släckmedel. Vid de flesta testerna släcktes branden helt när man använde pulversläckare, enligt ansvariga på SP.
Skumsläckare krävde däremot en van och kunnig användare för att fungera effektivt och vattensläckares kapacitet var betydligt sämre än kapaciteten för både pulver- och skumsläckare.
Tidigare har det rått delade meningar om vilken typ av brandsläckare som bör rekommenderas i hemmiljö.
 
Länsförsäkringar betalar sanering av hemmet (utan självrisk) om man släckar en brand med pulver...antar dom vill att man har det som är mest effektivt...vet ej hur det är med andra bolag
FLKR
 
Efter en utrymningsövning på jobb så diskuterades lite runt släckning hemma och på arbetsplatsen. Räddningsledaren hade en invändning mot pulver och det är att det finns en risk att du blåser upp en sinnesjukt tät dimma eftersom man i ren desperation tömmer hela 6kg släckaren för att vara på säkra sidan. Pulvermolnet gör att man knappt ser handen framför sig, är det kanske då i övrigt mörkt, strömmen har gått eller liknande då kan man ligga illa till om man har otur. Det var enligt honom väldigt noga att man pytsar ut pulvret kontrollerat. Jag har aldrig själv använt en pulversläckare inomhus, endast kolsyra, så jag har ingen egen erfarenhet av det där. Några synpunkter på hans resonemang.
 
Något som jag tycker är bra är att räddningsverket anordnar kurser av mer eller mindre omfattande slag.
Det är en nyttig erfarenhet att släcka med de olika släckarna i olika situationer så man har ett hum om vad o hur man ska göra när det väl är bråttom.. det kan rädda ditt hem o liv.
Hör efter på era arbetsplatser om det kan ges tillfälle för er o gå en sådan kurs.
 
Jag har bara släckt med pulversläckare och tyckte inte att det var några problem att "pytsa" ut pulvret där det behövdes. Men självklart är man ju inte lika cool när det brinner på riktigt då jag som tur väl är bara har gjort det för övnings skull.

Men en fråga kvarstår i mitt ursprungsinlägg. Ska jag behålla vattensläckaren? Fyller den ngn funktion? Till vilken slags brandhärd är den att rekomendera?
 
Vattensläckaren är att berakta som uttjänt, du kan ju inte ens ha den till övning eftersom du har en annan typ av släckare i huset...sätt fart på den, sputa ut vattnet (är skôj), kapa av byttan och plantera blommor!
(Det kan bli lite kladdigt av vattnet om släckaren är frostskyddsladdad)
 
När jag gick brandkurs tyckte ledaren att det bästa var att spara alla gamla uttjänta släckare ex i garage eller annat. Om man i panik tömmer sin första släckare utan att ha kvävt elden kan man ha tur att någon av de äldre fortfarande fungerar. En enkel sak är dessutom att ha en brandfilt hängande på insidan någon skåpsdörr i köket. Den klarar många småbekymmer. Det är min teori, som dock tack och lov aldrig prövats i praktiken.
 
En annan grej som jag har kommit på är fördelen med brandsläckare som alla i familjen kan hantera. Risken med en för tung brandsläckare är att kanske bara jag kan använda den. Dessa 6.kilos som jag köpte nu klarar min 8-åriga dotter av sen satte jag upp dem i höjd så att hon orkar lyfta ner dem. Det kanske än del inte har tänkt på. Visst man har ju mer pulver med sig i en tyngre släckare men ifall 60% av familjen inte orkar bära släckaren så kan man ju nästan skita i det...
 
Behöver du en större släckare än 6 kilo pulver inne i en villa brinner det så mycket att du borde ha varit ute för länge sen, men själklart har man längre tid på sig med en stor släckare, samt att den kan vara bra för tex en brinnade bil.
 
Angående pulversläckare så säger jag att de är utan tvekan bäst, och hellre mycket att städa än inget att städa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.