Gillar piprankan sol?
 
Hemmakatten
Nja, borde inte ens ge råd om pipranka.:rolleyes: För mig är det den mest vidriga växt som finns, t.o.m.humnlen är 1000 gånger trevligare!!:eek: Bladen är stora, gröna och blanka. Bladen växer/lägger sig på varandra så att det blir en helt tät grön matta. Det kan man ju iofs tycka är trevlig. MEN!! Inget solljus kommer nånsin igenom, det blir som en tjock, grön matta. Under är det som gjort för mögel och annat äckel. Som du förstår gillar jag inte pipranka. Andra tycker att det är en fantastisk växt. Du får bestämma själv vilket som stämmer.
 
Hemmakatten skrev:
Nja, borde inte ens ge råd om pipranka.:rolleyes: För mig är det den mest vidriga växt som finns, t.o.m.humnlen är 1000 gånger trevligare!!:eek: Bladen är stora, gröna och blanka. Bladen växer/lägger sig på varandra så att det blir en helt tät grön matta. Det kan man ju iofs tycka är trevlig. MEN!! Inget solljus kommer nånsin igenom, det blir som en tjock, grön matta. Under är det som gjort för mögel och annat äckel. Som du förstår gillar jag inte pipranka. Andra tycker att det är en fantastisk växt. Du får bestämma själv vilket som stämmer.
Kan montera upp en liten distans, ett rutnät, mot gargeväggen så den inte ligger precis emot.
 
Nå, jag har ju alls inte den erfarenheten av pipranka som Hemmakatten har. Och jag tycker den är jätteläcker! Det är heller inte helt fel att med ett par års mellanrum gallra piprankan och då får man inte det mögelproblem som Katten haft.

T&H - distanser mot garageväggen - JA - och tänk på att så småningom rotsystemet så småningom kan bli aggressivt mot garageplattan. Inte alltför nära någon huskropp alltså.
 
Nu blev det inte riktigt som jag tänkt med störarna i en halvcirkel ute i trädgården, får ta det ett annat år, men en planta guld-humle sattes vid garaget och visst blev den fantastisk :) :

Guldhumle
 
Att låta humlen leta sig in under takpannorna är nog inte så bra. Lycka till ändå. Atmosfären är det inget fel på, det är riktigt nice med kläng- & klätterväxter.
 
JEGS skrev:
Att låta humlen leta sig in under takpannorna är nog inte så bra. Lycka till ändå. Atmosfären är det inget fel på, det är riktigt nice med kläng- & klätterväxter.
Ingen fara, jag har lotsat skotten längs med en uppbunden tråd och hela växten vissnar sedan ned efter varje sässong. Jag river bort allting och det som kan tänkas råkat leta sig i under eternitskivorna. (men man får förståss hålla lite koll, för den växer rekordfort)
 
Undrar just om Ernst är med under pseudonym här på forumet :)

Kjell G
 
Hos oss växer humlet så det går inte att stoppa den.Jag har försökt att dra upp rötter, knipsat, beskuret, slitit och dragit, sågat och skurit, men ändå växer den så man ser hur den rör sig. Det är egentligen ett riktigt ogräs med otrolig livskraft. Skall tilläggas att vår humle är antagligen sådd av en fågel för tre-fyra år sedan. Den bara poppade upp och nu går den inte att utrota. Humlet blir "mycket av" den kan formligen ta över en hel trädgård om man inte passar sig. Men en del människor är lite känsliga för att gå emot blad och stjälkar och får utslag, så man får vara lite försiktig när man handskas med den.

Annat förslag är vin. Plantera några vinstockar. De är vackra och nyttiga! Vi bor i zon 0-1 och Blekinge är ju inte så långt ifrån. Våra vinstockar växer så att det knakar. Kiwi är också en trevlig klängväxt. Blåregn måste man ha lite större exemplar utav. De står stilla ganska länge när de är små (så där 10 år) innan de sätter fart - därför skall man satsa på stora exemplar! Blåregn är ju annars helt underbara!
 
Gillar maskrosor bättre än humle för dom är lättare att rensa bort :S
Humle i sig kan va väldigt fin ifall den växer där man vill ha den och enbart där.
Men hos oss växer den överallt känns det som.
Värst är den i häckarna där den trivs ypperligt.
Men skulle samtidigt kunna tänka mig att ha den i kontrollerade former på typ en spaljé.
Verkar inte som att rötterna går så väldigt djupt men jag kan ha fel där så med rejäla kantstenar eller liknande avgränsningar bör det kunna gå att hålla den på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.