Hej!

Skall sätta Vintergrön Liguster. Bor i Malmöområdet. När är det bra tid att sätta häcken? Tänkt att gräva ca 30-40 cm och fylla igen med bra jord. Idag är det matjord blandat med lergjord (bondeåker). Skall jag ha någon näring/gödsel? Tacksam för tips
 
Lämpligt att plantera när plantskolorna öppnar/säljer plantorna. Går alltså utmärkt nu i vår, mars/april tex här i Skåneland. Ett par nävor god mull vid planteringen; inte alltför mycket gödning vid planteringen. Rejält med vattning första säsongen.
 
tack för svaret. Du har inte möjligtvis något tips på en bra återförsäljare?
 
Hej
Jag har också den typen av jord du har,( lerjord). Liguster trivs bra med sådan jord, så ersätt den inte helt med köpejord från påse. Blanda ner någon säck per tio meter ligusterhäck,i den befintliga jorden, så blir det nog bra. Du vet kanske att vintergrön liguster inte helt lever upp till att vara vintergrön, men den är jättefin ändå. Skåneplantor har häckplantor.
 
Du kan i princip köpa dem varsomhelst. Titta främst på rotsystemet som ska vara friskt och så kraftigt som möjligt - häckplantorna bör ändå klippas ner efter en halv säsong så bry dig inte om hur höga pinnarna är.

Gå inte på det moderna stuket att låta ligustern skjuta i höjden och bara kapa sidorna - på det sättet får man aldrig en riktigt snygg häck. Man ska vara grym och hård med ligusterklippning - då får man en underbar häck. Slarvar man de första åren finns ingen annan återvändo än att börja om från scratch dvs kapa ner till 20/30 cm.
 
En följdfråga inom ämnet. När är det dags att klippa ner sin liguster (planterade en vintergrön (som tappat alla bladen...:( ) i höstas)? Det är ju minst sagt en skum vinter/vår och det börjar klia lite i fingrarna. Bor i Sthlm.

/Nuno
 
Klipp den när den har tänt ordentligt - är det första säsongen kan du vänta till strax före midsommar i Sthlmsområdet. Den ska ha hunnit etablera sig ordentligt. Att den tappat alla blad denna vinter beror väl på att det är unga plantor. Den blir bättre ju äldre den är.

Samtidigt måste jag erkänna att ligusterhäckarna inne i Malmö var mycket vintersnyggare än här ute vid kusten. Det beror troligen på vinterblåsten. Om sommaren är den lika fin som alla andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.