Hej!

Håller just på och lagar vattenburen golvvärme i vårt kök, har fräst spår för vattenslangen och plåtarna i golvplankorna, så långt är allt klart, men vad bör man använda för skivor ovanpå sen. På golvet kommer att läggas en vanlig plastmatta. Har för mej att en spånskiva nog skulle hålla bättre i detta fall då tryck från t.ex stolben inte fördelas (som tex vid laminatgolv) utan hamnar på ett enda ställe och själva golvet inte är riktigt plant (har nog hyvlat ner värsta "ryggarna" men riktigt rakt blir det aldrig) Men hur är det då med värmeisoleringen, isolerar spånskivan värmen i golvet så den inte kommer upp på samma sätt som med gipsskiva eller, nån som har kloka funderingar om detta:)

Tack för svar!
 
både spån o gips issolerar.
jag tror inte man kan lägga plastmatta på gips.
så du måste ha spån eler gips & det är viktigt att slipa o spackla skarverna ordentligt, då allt syns igenom plastmettan
 
Jag har lagt golvvärme med först spånskiva och sedan laminat, detta funkar utmärkt.

Isoleringen under är nog av större betydelse.
 
vedeldaren skrev:
Jag har lagt golvvärme med först spånskiva och sedan laminat, detta funkar utmärkt.

Isoleringen under är nog av större betydelse.
Ja laminaten bär ju så det är ju inga problem, men en plastmatta behöver ju etthårt o jämt underlag
 
CarMan skrev:
Ja laminaten bär ju så det är ju inga problem, men en plastmatta behöver ju etthårt o jämt underlag
Jag menade att jag la spånskivan ovanpå golvvärmeslangarna, så jag har en hård och slät yta som man kan lägga vad man vill på i framtiden. Just nu ligger det ett billigt laminat men jag skulle inte vara rädd för att lägga plastmatta på detta underlag.

Man skall väl tänka på att dra ner skruvarna några millimeter annars kan dom synas genom mattan.
 
Jag har precis samma fundering, fast jag har tänkt mig att lägga Marmoleum Click. Egentligen tror jag inte att det jag kommer att lägga ovanpå har så stor betydelse för valet av skiva (spån eller gips) utan jag vill egentligen bara ha ett trovärdigt svar vilket som är bäst ur värmeteknisk synpunkt. Någon som har en idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.