Ska ge mig på att bygga om lite hemma. Riva väggar har vi redan gjort. Det var lätt. ;) Nu ska det byggas nya väggar och en del kommer bli våtrumsväggar. Där kommer vi också få regla upp golv med lutning till golvbrunnar etc. Nu efterlyser jag bra böcker som beskriver alla nödvändiga steg och lager som väggen/golvet måste bestå av. Byggandet är ju inte såå svårt i sig men jag har svårt att hitta allt som ska ingå (och i vilken ordning).

Tack på förhand!
 
Det är därför vi alla finns på detta forum. Då slipper du köpa dyra inaktuella böcker. Fråga på bara så hjälps vi åt! Ps ang våtrumsväggar blir det nya regler i sommar som du kanske sett. Kolla annars på www.bkr.se
 
fef skrev:
Det är därför vi alla finns på detta forum. Då slipper du köpa dyra inaktuella böcker. Fråga på bara så hjälps vi åt! Ps ang våtrumsväggar blir det nya regler i sommar som du kanske sett. Kolla annars på www.bkr.se
Tack! Det lät förtroendeingivande. Om ändå alla vore som du. :) Men tyvärr är min erfarenhet att det kan vara lite svårt att få svar i detta forum (som ändå är det bästa jag hittat på nätet). Inflödet av frågor är stort och efter bara några timmar ligger man i bakvattnet...

Jag är nu mest på jakt efter hur man skapar bästa möjliga underlag för ett bra våtrum, när man bygger väggarna (och golv). Tätskikt osv får jag väl hyra in ett proffs till om inte försäkringsbolaget ska trilskas. Såg att man inte ska ha gipsskivor med kartong. Vad använder man istället och är det annars 'bara' att bygga som en vanlig vägg (förutom extra förstärkningar för kakel och ev handfat)?
 
Skulle nog rekomendera "Husets ABC" Var ett tag sedan jag bläddra i den men vill minnas att det mesta finns med och på ett lättbeskrivet sätt utan att man känner sig dumförklarad ;-)

https://shop.byggahus.se/collections/bocker
 
Enl.mitt försäkringsbolag folksam får man göra även tätskiktet själv,bara det är fackmannamässigt utfört, dvs att du läser på och vet vad du gör. Det är inte så svårt som det låter. Dock ändras ju reglerna för tätskikt respektive kartongklädd gips i badrum i sommar. Läs trådarna på forumet om badrum samt tillverkarnas monteringsanvisningar samt på www.bkr.se. Oavsett vilka skivor och tätskickt du använder så tror jag att nyckeln till framgång är att vara noggrann. Låt det ta lite tid och läs på, så slipper du anlita den dyra stressade firman som inte alltid gör ett bra jobb.
 
Hittar du någon som verkar kunnig på forumet så skicka ett pm till denna och fråga om du kan få lite hjälp. Då hamnar du inte i bakvattnet. Den som får pm:et får ju då chansen att brilljera lite och det är ju alltid kul!
 
Tack för alla tips. :) Ska genast kolla upp boken närmare. Jodå, jag tror nog man skulle kunna klara av det själv om jag bara visste alla steg och det låter ju som boken kan ge ett bra grepp om. Har en sjuk böjelse för noggrannhet så på den fronten känner jag mig säker. ;) Ska prova PM-knappen nästa gång också. Det finns många här som skulle kunna få briljera lite. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.