pellefant skrev:
sen så vill jag minnas att man inte får sälja vidare material till sitt eget inköpspris, om man gör det så åker man på skatt och sociala avgifter på mellanskillnaden upp till "marknadspris", ska dessa avgifter då specas till kunden eller ska det ingå i timtaxan? men vad händer ifall man har ett högre pris än marknadspriset utan pålägg? får man göra avdrag för att man säljer materialet "för dyrt"?
Det är inte förbjudet att sälja till en kund utan vinst, möjligen om det kan betecknas som en muta.

Det är anställda som inte får köpa av sin arbetsgivare till ett för lågt pris,
för då räknas det som en löneförmån. Det leder till skatt och sociala avgifter.

En elektriker som köper elmateriel till inköpspris av sin arbetsgivare, avsett för det egna huset, skulle förmodligen kunna drabbas av detta.

Jag jobbar inte inom elbranschen, så ovanstående åsikter kommer från min allmänna kunskap om skattesystemet.

/Hasse

Edit:
Jag tänkte inte på att jag skrev i "vatten & avlopp"-forumet, så jag borde väl ha haft en rörmokare som exempel i stället :)
 
Vadå att rörisar har dyra verktyg det är ju löjligt!!!!!!.

Jag jobbar som finsnickare och använder stationära maskiner VET NI VAD DOM KOSTAR .

Justersåg 70000-400000
fanerpress 150000-300000
fräs 50000-200000
rikt/plan 50000-200000
bandsåg 30000-100000
spånsug 50000-500000

sen tillkommer specialmaskiner ,handmaskiner ,handverktyg
 
Det jag upplever som lite stötande i sammanhanget är att hantverkare som levererar material har mycket högre pålägg än de som lever på att sälja saker. Så höga pålägg som rörmokare och elektriker har förekommer inte alls inom handeln. (Möjligen med undantag av exklusiva kläder och skor.)
Om vi tar något som ligger väldigt högt i pålägg, tex snittblommor, så handlar det om ca 100% pålägg. Det kan man motivera med den stora kassationen - blommorna vissnar ofta innan man hunnit sälja dem. Det som ligger lägst är tex mejerivaror - där är påslaget ofta 0%. Konkurrensen är stenhård, du är ändå tvungen att sälja. Hur skulle det gå att driva en livsmedelsaffär utan att ha någon mjölk?
Inom hemelektonik, datorer och liknande, är påslaget kanske 5%. Hård konkurrens, mycket prismedvetna kunder. (Jämför hur många sidor på Internet det finns där man kan jämföra vad en dator kostar med hur många ställen man kan jämföra en rörvinkel.)
Tänk på försäljningsinsatsen för en dator, servicekostnader, garantihantering, värdeminskning i lager etc. Jämför med en rörmokare som lämpar av ett avloppsrör och sedan tar 200% avans för detta.
 
scenic46 skrev:
Branscherna försöker med lobbying och branschbestämmelser åstadkomma krav på legitimation/ licensiering m.m. för yrkesfolk för att hindra kunniga "hemmapulare" att gå runt deras hutlösa priser.
Sant, mycket sant!!
 
andersmc skrev:
Det jag upplever som lite stötande i sammanhanget är att hantverkare som levererar material har mycket högre pålägg än de som lever på att sälja saker. Så höga pålägg som rörmokare och elektriker har förekommer inte alls inom handeln. (Möjligen med undantag av exklusiva kläder och skor.)
Om vi tar något som ligger väldigt högt i pålägg, tex snittblommor, så handlar det om ca 100% pålägg. Det kan man motivera med den stora kassationen - blommorna vissnar ofta innan man hunnit sälja dem. Det som ligger lägst är tex mejerivaror - där är påslaget ofta 0%. Konkurrensen är stenhård, du är ändå tvungen att sälja. Hur skulle det gå att driva en livsmedelsaffär utan att ha någon mjölk?
Inom hemelektonik, datorer och liknande, är påslaget kanske 5%. Hård konkurrens, mycket prismedvetna kunder. (Jämför hur många sidor på Internet det finns där man kan jämföra vad en dator kostar med hur många ställen man kan jämföra en rörvinkel.)
Tänk på försäljningsinsatsen för en dator, servicekostnader, garantihantering, värdeminskning i lager etc. Jämför med en rörmokare som lämpar av ett avloppsrör och sedan tar 200% avans för detta.
.

Jag håller fullständigt med dig. Ett avloppsrör kan rörmockarn ha liggandes på hyllan tills sekelskiftet utan att det blir osäljbart.
 
vet ej om detta är en bra förklaring men vi rör pulare har ju et lager och efter osm att vi inte har sålt varona så har dem ändå kostat att köpa in och då måste vi ha pengar til at beta dem varona och när vi köper in större mängder så får kunden sakerna til lett biligare pris en om vi altid ska åka till grosisten mm men det är väl inte ett starkt argument men det är ett :)
 
Rörisar ÄR alldeles för dyra! punkt.
Hänvisning till dyra maskiner är rent ut sagt löjligt..
Ta en mek-verkstad med en hyffsad maskinpark t.ex. där står maskiner för kanske 4-5 miljoner, cnc fräsar svarvar pressar mm
de tar ca 500:-/timma +moms de är 5 anstälda
jämför deras verktygskostnad med en röris...
Och de tar inte ut guld priser för stål ....

Bara som jämförelse!
 
Jag byggde garage/pannrum i somras och köpte el och vvs på nätet betydligt billigare än från lokala el,vvs firmor. Höll på att tappa hakan ett antal gånger när jag hörde priser på lokala firmorna. Ocker....

Rinkaby rules! :)
 
Staffans2000
Då jag jobbade som rörläggare, sade chefen ofta: Det är på materialet vi tjänar pengar.

Då vi gjorde jobb hos större företag, bytte vi ofta ut fullt fungerande delar just för att det var MYCKET lönsamt.
 
Då har man gjort slag i saken.
Eftersom rörisen inte ville diskutera när jag ringde och lovade att återkomma två gånger utan att göra det kände jag mig tvungen att skriva ett brev och bestrida hans faktura. Förfaldodatumet går ut idag.

Jag la upp bestridan lite formellt i brevet och pekade på att hand uppgifter om kostnaden på materialet ej överensstämde med det han fakturerade. Jag räknade ut priset exakt från en grossist med öppen prislista och en internetButik. Använd mig av samma RSK nummer i den utsträckning det gick. Priset jag fick fram var mellan 8-9500 och det fakturerade var 16500.
Jag medgav att han kunde ta en administrativt pålägg på 20% (men jag påpeka att han borde nämt det och inte få det att låta som jag skulle få sakerna billigare än vanligt). Det hela slutade i alla fall med at jag drog av 5000 från fakturan som han kan få om han visar upp att han verkligen har haft högre kostnader än så eller att högre instans tvingar mig att betala.

Jag funderar på om de verkligen kan vara så dumma som de hävdar och säger att de inte har så bra pris?

Kostnader som jag gordkände var
Arbetskostnad 14 timmar (snarare 10) 6650:-
Servicebil 1125:- för minde än 3 mil (han dela ju ändå upp jabbet på 3 dagar så det är klart att jag ska betala)
 
puu skrev:
Då har man gjort slag i saken.
Eftersom rörisen inte ville diskutera när jag ringde och lovade att återkomma två gånger utan att göra det kände jag mig tvungen att skriva ett brev och bestrida hans faktura. Förfaldodatumet går ut idag.

Jag la upp bestridan lite formellt i brevet och pekade på att hand uppgifter om kostnaden på materialet ej överensstämde med det han fakturerade. Jag räknade ut priset exakt från en grossist med öppen prislista och en internetButik. Använd mig av samma RSK nummer i den utsträckning det gick. Priset jag fick fram var mellan 8-9500 och det fakturerade var 16500.
Jag medgav att han kunde ta en administrativt pålägg på 20% (men jag påpeka att han borde nämt det och inte få det att låta som jag skulle få sakerna billigare än vanligt). Det hela slutade i alla fall med at jag drog av 5000 från fakturan som han kan få om han visar upp att han verkligen har haft högre kostnader än så eller att högre instans tvingar mig att betala.

Jag funderar på om de verkligen kan vara så dumma som de hävdar och säger att de inte har så bra pris?

Kostnader som jag gordkände var
Arbetskostnad 14 timmar (snarare 10) 6650:-
Servicebil 1125:- för minde än 3 mil (han dela ju ändå upp jabbet på 3 dagar så det är klart att jag ska betala)
det här med arbetstimemr du skrev 10 timmer fast ahn skrev 14 tilmmar har du då räknat med den tiden han har pratat med dig och den tiden det tog för honhom att planera jobbet och köpa matreialet och skriva räkningen mm.
sen en fråga till kom ni överens om priset inana han gorde jobbet
 
jag är egen företagare men tycker "puu" gör helt rätt i att ifrågasätta denna röris, jag skulle skämmas om jag tillämpade denna röris metoder att dra in pengar på, nog för att det skulle kännas skönt att bli rik snabbt men ändå :)

idioter som skriver att man behöver 800-900 spänn i timmen för att gå runt kan gå o dra sig eller nåt. vet inte om han mena med eller utan moms men ändå, 2000 timmar behöver man väl kunna jobba som företagare utan att jämra sig och då skulle det bli uppemåt 1,8 milj ju, dra bort några hundra tusen för inköp av verktyg o bilar, sen hälften i skatt o då har han kvar 7-800 tusen antagligen.... ska man behöva ha det för att gå runt?

dyra verktyg så fan heller, jag har som markentreprenör så jävla mycket mer grejer o verktyg o maskiner än nån röris jag vet, lokaler o bilar. kanske lite avunsjuka av mig men jag skulle kunna ta ut samma som en röris för manarbete och ha hans påslag men det skulle jag inte kunna med, oskäligt enligt mig iaf.
 
oavvs skrev:
det här med arbetstimemr du skrev 10 timmer fast ahn skrev 14 tilmmar har du då räknat med den tiden han har pratat med dig och den tiden det tog för honhom att planera jobbet och köpa matreialet och skriva räkningen mm.
sen en fråga till kom ni överens om priset inana han gorde jobbet
Jag skrvier att jag godkänner den tiden för jag har inte exakt koll på timmarna då jag inte var hemma hela tiden. Men jag har svåra att få ihop alla timmarna även om jag räknar med den tiden jag prata med honom i telefonen och om han ska ha för restiden de få km han behövde åka. Sen planera allt jobb och berätta för honom vad han skulle göra under betald tid. Däremot räkna jag inte bort all tid han pratade med andra i telefonen och det var inte lite tid.

Vi kom överens om timpris och han nämnde någon servicebilskostnad med då trodde jag inte att han skulle ta den gånger 3 men men det får vara ok också.
Det jag inte kolla exakt vad han skulle ha för alla klämkopplingar utan jag nöjde mig med att höra att han hade bra pris och att jag skulle få 20% rabbat. När han sen fakturera dubbla priset (tredubbla på vissa kopplingar) mot öppet marknadspris blev jag sur. Det som gjorde att totalpriset sluta på knapt dubbla var att prisolrörer, där var det bara 60% pålägg. Det kanske berodde på att jag jämförde med ett dyrt pris.
 
Frågan är ju om man skulle anlita en röris eller annan hantverkare som tog 700:-/h även om man fick materialet för inköpspris?

Det är klart att en butik som Rinkabyrör kan hålla låga priser, stora inköp och lite påslag.

Jag kollar priser på nätet och jämför med vad hantverkarna som jag anlitar tar, det kan skilja 50:- på ett eluttag!?

Jag som hantverkare tycker 300 - 350:-/h är på tok för lågt , men som privatperson är det ju åt h-vete för dyrt

Jag tycker det är klart att hantverkare ska tjäna på materialet (man köper in och har det på lager) men det måste ju vara någon måtta på det...
 
nino skrev:
Jag tycker det är klart att hantverkare ska tjäna på materialet (man köper in och har det på lager) men det måste ju vara någon måtta på det...
Instämmer till fullo i detta.
Jag betalar gladeligen skäligt påslag för att få jobbet gjort och slippa bry mig om att införskaffa material.
Men dubbla priser och ibland mer jämfört med näthandlarna är rent löjeväckande och borde betecknas som försök till bedrägeri.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.