Hej svejs...

Ska till att byta bänkskiva och kakel i köket tänkte jag.... Nu sitter det vanligt vitt kakel på nån tunn gipsskiva där, och bakom den är det nå gammalt trä... Så gipsskivan sitter bara där kaklet är satt, den överlappar liksom bänkskivan... Hoppas ni förstår ;) Under bänkskivan och bakom skåpen är det bara trävägg dvs...

Nu till frågan... När jag drar bort allt gammalt kakel så kommer ju sjäkvklart gipsskivan följa med ner... Så vad ska jag slänga upp för skiva att kakla på för att det ska bli bra ? Räcker det med en tunn gipsskiva som tidigare ägare har gjort eller lär man ha nå mer stabilt ? Det känns som en tunn gipsskiva är väldigt flexibel...

Och lär man kladda på nåt tätskikt ?? Vad gäller i kök egentligen ?

Hoppas ni hajade ;)

mvh :)
 
Det bör funka med 6mm renoveringsgips. Skruva den med många skruv så blir det stabilt. Fuktspärr skall inte behövas is kök. Därmot så skall du måla gipsskivan med primer. Så sitter kaklet bättre.
 
ok kanon... ;)

kan man använda samma teknik om man ska kakla på murstock... och hur får jag fast gispskivan på murstocken ? limma ??

mvh
 
T
Japp, limma fast skiten med Multi Fix eller liknande.
 
Jag limmade minerit på muren, samt kompletterade med några spikplugg, lagomt långa och en bra bit från ev. kanaler.
 
Läste om mineritskiva på beijer....

"Mineritskiva norm 12x1200x2550 mm

Byggskiva för lättväggar i krävande miljöer och som skydd vid eldstäder/heta installationer. Tål vatten, möglar inte, ytstark och obrännbar. Vanlig i t ex soprum, lager, förråd, cykelrum, korridorer och andra grovutrymmen. Kan målas. Skall ej användas som kakelunderlag."

Kan man inte kakla på en sådan ??
 
Jag sällar mig till de frågande.

Den används väl mest så, så långt jag har sett. Jag tittar på en lösning för att bygga en "lös" inredning i mitt badrum, och blivit rekomenderad detta + kakel.
 
Ja är det inte minerit som gäller istället för gips i badrum numer, och där är ju kakel vanligt förekommande. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.