Jag har fått en idé om hur jag skall få uteplatsen lite mera inramad. Tänkte att sätta upp ett antal störar i en halvcirkel runt så att platsen blir avgränsad mot trädgården och grannen. Visserligen kommer an att kunna se mellan störarna men det kommer nog bli lite mera ombonat och avskiljt på något sätt ändå vill jag hoppas. Hur snabbt växer humle? (jag bor i Blekinge, zon 1-2). Jag vill ju gärna få trädgården snabbt grön. Hur är den rent skönhestmässigt, är den storbladig och lummig eller mera åt det "risiga" hållet? Vad tror ni om hela in idén? :)
 
T&H skrev:
Jag har fått en idé om hur jag skall få uteplatsen lite mera inramad. Tänkte att sätta upp ett antal störar i en halvcirkel runt så att platsen blir avgränsad mot trädgården och grannen. Visserligen kommer an att kunna se mellan störarna men det kommer nog bli lite mera ombonat och avskiljt på något sätt ändå vill jag hoppas. Hur snabbt växer humle? (jag bor i Blekinge, zon 1-2). Jag vill ju gärna få trädgården snabbt grön. Hur är den rent skönhestmässigt, är den storbladig och lummig eller mera åt det "risiga" hållet? Vad tror ni om hela in idén? :)

Låter som en kanonidé.

Min granne gjorde detta, ramade in altanen istället med humle efter att ha tagit väck staketen som var uppruttna.

Blev kanonsnyggt och snabbt gick det.

Humle är perenn, växer upp till 15-20 cm på ett dygn och växer upp till 6 meter. Gillar sol o näringsrik jord. Går att göra förökningar enkelt med sticklingar.
Är storbladig, för "väggeffekt" så kan man sätta dem tätare. Sätt dem inte i annat blomland, eftersom dess rötter förgrenar sig som attan.
Perfekt att använda störar el. liknande (min granne gör det)
(satsar ni på fröer, så är de lite svåra att få igång)
 
Humle kan bli bra mycket mer än 6 m på en sommar om den trivs. Jag hade en enda planta som täckte hela garage och förrådstaket (mer än 10 m lång byggnad). Vid nuvarande boende har humlen det magert vid häcken och orkar knappt upp i lyktstolpen på hela sommaren. Så fundera på vilka förutsättningar du har och hur mycket växtlighet du vill ha.
 
Detta låter ju fantastiskt! :) Otroligt att de kan växa så fort. Nu skall jag bara hitta en bra lösning till "pinnarna". Skall man kanske gräva ned plintar och sedan montera impregnerade 45x45 reglar?
 
Stopp här :p. Humlen växer jättesnabbt - när den är etablerad. Misströsta inte men förvänta er inte denna fantastiska växtkraft förrän efter ett par tre fyra år. Humlen vissnar ner helt och hållet och man 'städar' marken på hösten. Den är mycket trevlig.

Ett annat alternativ är pipranka som inte vissnar ner dvs stammarna och rankorna sitter kvar på vintern även om bladen vissnar bort. Den behöver också ett par år innan den är etablerad och blir sedan frodigt tät snabbt när sommaren kommer och blir kraftigare från år till år.
http://hem.passagen.se/mjlmc/pipranka.html
http://www.mawall.se/innergard.htm (första bilden)
Det finns många bilder om du söker på nätet.
 
yonna skrev:
Stopp här :p. Humlen växer jättesnabbt - när den är etablerad. Misströsta inte men förvänta er inte denna fantastiska växtkraft förrän efter ett par tre fyra år. Humlen vissnar ner helt och hållet och man 'städar' marken på hösten. Den är mycket trevlig.

Ett annat alternativ är pipranka som inte vissnar ner dvs stammarna och rankorna sitter kvar på vintern även om bladen vissnar bort. Den behöver också ett par år innan den är etablerad och blir sedan frodigt tät snabbt när sommaren kommer och blir kraftigare från år till år.
[länk]
[länk] (första bilden)
Det finns många bilder om du söker på nätet.

Meeeeen! :eek:
Det finns alltså inga genvägar till den lummiga trädgården???:mad:

Nåja, jag får planera för framtiden som med allting annat. Piprankan skulle förresten passa finfint mot garageväggen, som nu vit och tråkig gränsar av den inre delen av uteplatsen. :)
 
En liten varning när det gäller aggressiva klängväxter mot vägg - även när det är mot garagevägg - är att dessa lätt förstör fasad. Då är det bättre att välja 'snälla' klängväxter som tex klematis och gärna då en sort som blommar på årsskotten så att man kan frilägga fasaden under vintern. Spaljé någon decimeter från fasaden underlättar också. Eller sätt humlen mot garaget eftersom den vissnar bort helt ovan jord.

Det finns 'snabba' klängväxter som tex clematis 'summer snow' (finns flera andra också), bokharabinda är också relativt snabb. Men du får inte upp lummigheten den första sommaren. Jag förstår dig så väl - jag vill också få upp insynsskydd och lummighet! Ett tips är att köpa ett par storvuxna/kraftiga bambu och kruka dem i stora plastkärl (tex 100 liter eller större, kärl som eg är avsedda för murbruksblandning, kostar under hundralappen, borra ett större antal 5-kronorshål i botten) och använd dessa som insynsskydd. Efter ett par år planterar du dem i trädgården och under tiden har du fått upp dina humlestörar eller vad du nu väljer.
 
Kan ju passa på att tipsa om perenn luktärt. Växer fort, inte agressivt mot fasaden, blommar trevligt! Vet inte om/var man kan köpa den, men den finns i alla trädgårdar i min lilla by ;-)
 
yonna skrev:
Stopp här :p. Humlen växer jättesnabbt - när den är etablerad. Misströsta inte men förvänta er inte denna fantastiska växtkraft förrän efter ett par tre fyra år. Humlen vissnar ner helt och hållet och man 'städar' marken på hösten. Den är mycket trevlig.
Men........Behöver inte gå den långa vägen. Går att köpa färdiga plantor.

Min granne fick den tillväxten första året (f.d. trädgårdsmästare, en rackare visserligen på växter. Dunderkur måste han då har använt...)

Sett även snabbetablering på sticklingar.

Det där med tre fyra år har jag inte sett, eller hört tidigare (men jag köper det resonemanget med fröer, eftersom de är omtalade svåra att få igång, alternativt dålig jordmån och brist på sol, då det kan ta längre tid att få tillväxt på rotssystemet. Andra året bättre än första visserligen, men fyra år så får det vara lite mer som påverkar)

Luktärt är även ett trevligt alternativ, pga de underbara dofterna med, dock inte så hög samt inte så snabb tillväxt. Har luktärt själv strategiskt placerad vid utealtanen, där vi sitter och grillar. Underbart att mysa till härliga blomdofter.
 
Tack för alla råd och tips. Nu har jag lite att välja på. Kan var trevligt med lite olika sorter. Skall nog satsa på plantor som hunnit komma igång lite. Fröer har jag inte tid med. Jag kanske kan driva upp dem lite extra inomhus först i goa värmen?
 
En liten varning till ang. Humle.
Den dagen man tröttnar på humle (den kommer, jag lovar) så var beredd på ett par svettiga timmar/dagar för alla rötter måste grävas bort noggrant. Den vill gärna komma igen om den fått fäste. Ser för övrigt mycket skräpigt ut när den hänger i störarna, bruna o inte alls så muntra. Nej, en klematis är ett trevligare val. Clematis vitalba med sina fantastiska frökapslar i vintersolen (inte mycket denna vinter bara...) eller 'Mrs T. Lundell'?

Johan
 
JEGS skrev:
En liten varning till ang. Humle.
Den dagen man tröttnar på humle (den kommer, jag lovar) så var beredd på ett par svettiga timmar/dagar för alla rötter måste grävas bort noggrant. Den vill gärna komma igen om den fått fäste. Ser för övrigt mycket skräpigt ut när den hänger i störarna, bruna o inte alls så muntra. Nej, en klematis är ett trevligare val. Clematis vitalba med sina fantastiska frökapslar i vintersolen (inte mycket denna vinter bara...) eller 'Mrs T. Lundell'?

Johan
Tack för varningen. Skall lura lite på detta. Tydligen finns det en humlestör i närheten av jobbet. Skall åka dit och kika sen och se hur risig den ser ut.
 
Hemmakatten
Som en del av en inramning till vår förra uteplats hade vi två pergolor med clematis (totalt 6 clematis). Det blev jättesnabbt grönt och fint tidigt på våren.Clematisen var av olika sorter så det var alltid någon som blommade.

Det kanske bara är jag som har dåliga erfarenheter, men i humle vi hade tidigare, fullkomligt kryllade det av diverse olika djur varje år. Superotrevligt, idag kan jag inte ens se en humle på avstånd utan att tänka på vad som kryper däri.
 
Vill också lämna en lite varning om humle nära uteplatsen. Den har en tendens att få mögel och ohyra om det blir för tätt. Själv tycker jag den är finast när den växter på störar lite luftigt. Håller också med om att det är ett jättejobb att få bort alla rötter. Har "grävt bort" våran i flera år nu, men varje år kommer det ändå upp nya skott.

Piprankan är jättefin, jag skulle satsa på den istället. Eller varför inte blåregn. Ibland kan det vara värt att vänta på grönskan... men jag vet att man gärna blir otålig.
 
Hemmakatten skrev:
Som en del av en inramning till vår förra uteplats hade vi två pergolor med clematis (totalt 6 clematis). Det blev jättesnabbt grönt och fint tidigt på våren.Clematisen var av olika sorter så det var alltid någon som blommade.

Det kanske bara är jag som har dåliga erfarenheter, men i humle vi hade tidigare, fullkomligt kryllade det av diverse olika djur varje år. Superotrevligt, idag kan jag inte ens se en humle på avstånd utan att tänka på vad som kryper däri.
Perfekt ,då kanske dessa lockar till sig lite trevliga fåglar? :) Kommer nog att ha störarna en bit ifrån utemöblerna så det bör inte bli någon risk att insekterna hoppar över i håret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.