Vi är sugna på att importera kyl och frys från Smeg, eftersom de kostar drygt 10.000 utomlands (enligt Pricerunner) och drygt 16.000  här i Sverige. När vi ändå importerar tror vi att vi satsar på en Smeg gasspis också. Att det blir Smeg är mest för att ingen annan har snygg design och FÄRG på kyl och frys (och halvhöga) - sen är det väl förhoppningsvis ett bra märke också. (Har ni sett nåt annat så är förslag välkomna. Gorenje har vi sett, handtaget satt löst = kändes rackel, även ytan kändes "plastig")

Men jag har aldrig importerat förut. Har läst på www.konsumenteuropa.se och skrivit ut deras E-handel-skrift. Det VERKAR ju inte vara så svårt.

Men jag efterlyser någon med egen erfarenhet!! Gärna tips om  företag som funkar. (eller varningar för sådana som inte funkar)

Vi vill veta ALLT!

(Har läst tråden om "Importera Smeg" men där blev jag inte klokare)

Tack!
Cajsa
 
Jag lyfter tråden. Dåligt napp på den...

Vågar man beställa från utlandet?? Ingen som provat och kan rådge? Ingen fler som vill beställa Smegs produkter, ex deras retrokyl? Jag bor i Järfälla, man kanske kan sambeställa?

 
Testar att lyfta den här igen. Nån som har erfarenhet av hur det funkar i praktiken?

Jag har köpt mkt elektronik från tyskland (bla 42"plasma) och har alltid funkat fint . Är dock amatör vad gäller allt som är mer husligt, tex vitvaror, så vill inte köpa nåt som av nån anledning inte funkar i Sverige.
 
Sitter i samma sits som dig. Har skickat pm till två som gjort import men ännu ej fått svar.
Tänker själv importera från Italien, Smeg inbyggnadsugn, micro, gashäll samt fläkt.
Prisskillnaden är stor, på det jag tänker köpa är vinsten totalt 17000:-. inkl. frakt.
Har mailat nätförsäljaren och enligt henne så har hon en stor kundkrets i Sverige.
Men vore kul att höra från någon som har erfarenhet.
 
Vi importerade våra vitvaror och det var inga problem vad gäller själva importen. Däremot drog transporten inom Sverige ut på tiden. Visade sig att prylarna hade stått 2-3 veckor hos ett lokalt åkeri eftersom dom inte fick tag på mig på mobilen, trots rätt mobilnummer. Lite mysko... ;)

Vad gäller gashäll så kan jag dela med mig av en erfarenhet. Vi beställde en Siemens-häll och fick en häll anpassad för naturgas, vilket är vanligt i Europa. I Sverige använder man gasol i villor och stadsgas i lägenheter. Kanske finns det naturgas någonstans också - har för mig att det finns på vissa platser i Skåne.

Vår häll är däremot godkänd för alla tre gassorterna, men tydligen måste man byta ut en dysa i själva brännaren för att reglera ned gasflödet. Trycker man ut lika mycket gasol som naturgas beter sig hällen mer som en svets än en häll, vilket inte är så bra!

"Ombyggnationen" av hällen är något jag precis börjat ta tag i så jag kan inte dela med mig av erfarenheter där. Tänkte faktiskt konsultera lite folk här på forumet i den frågan.

En annan grej värd att kolla upp är de elektriska anslutningarna på prylar som inte ansluts till ett vanligt eluttag - induktionshällen är en typisk sådan. Har hört att dessa kan skilja sig åt mellan olika länder. Vi köpte vår induktionshäll i Sverige eftersom just den modellen vi ville ha inte fanns där vi köpte resten.
 
thord och zachris- vilka ställen funderar ni att handla från?
 
Se till att checka hur det fungerar med garanti & service på de prylar ni funderar på att köpa. Har ingen egen erfarenhet, men en kollega fick stora & dyra problem med de självimporterade vitvarorna. Vad jag har förstått så var det ganska exklusiva prylar det rörde sig om dock...

MvH
BoBBo
 
Jag beställde min gashäll från http://www.tlc-direct.co.uk/ och förutom en lite oortodox betalningslösning på grund av engelska lagar funkade det klockrent! snabb leverans, välpackat och vi fick ett oerhört trevligt bemötande från företaget..

Rekommenderas!
 
Jag har köpt kyl och spis från http://www.cucine24.de i Tyskland.
Helt odramatiskt. Jag mailade om pris, frakt och garantier, fick ett bra svar och en vecka senare kom grejerna hem till uppfarten.
Jag har köpt diskmaskin från Danmark. http://www.lavpriskoekken.dk även det utan bekymmer.
I båda fallen fick jag bättre priser än de som står på hemsidan bara jag mailade och frågade om rabatt.

Angående gasspisar så har man inte samma typ av gasol i Europa som här så man måste byta ut dysor på gasspisar köpta utomlands. Det finns en del skrivet om det på forumet.

Mina vitvaror hade en helt vanlig stickpropp som passar i mina helt vanliga svenska vägguttag.
 
Det är ffa induktionshäll jag är på jakt efter men även ugn och ev kyl/frys om man kan lösa frakten. Nån skrev tidigare att just induktionshäll kunde ha problem med elkontakten. Nån som vet nåt mer om det kan vara problem med just induktionshällar?

Fläktkåpa köper jag nog hemma om jag inte hittar en exakt modell i Sverige som jag kan spara ordentligt på utomlands - för stor risk att det blir fel vad gäller utseendet.
 
h-man skrev:
Det är ffa induktionshäll jag är på jakt efter men även ugn och ev kyl/frys om man kan lösa frakten. Nån skrev tidigare att just induktionshäll kunde ha problem med elkontakten. Nån som vet nåt mer om det kan vara problem med just induktionshällar? /QUOTE]
Min far hade problem när han tog med sig en svensk häll till Åland, men Ålande kanske är väldigt speciellt. Jag kan inte detaljerna, men tydligen fick en elektriker "bygga om" den lite för att den skulle gå att ansluta.

Vad gäller frakt så tror jag inte det är något större problem. Jag köpte kyl/frys, fläkt, gashäll. micro, diskbänk med ho och blandare utomlands och frakten hamnade på 250 Euro. Som jag skrev tidigare var det enda problemet att gashällen var anpassad för naturgas istället för gasol, men det ser ut att lösa sig...
 
Det är halva priset i Tyskland och Frankrike på grejerna jag tänkt köpa till mitt kök . Nån som vet om Siemens har nån slags europagaranti el likn?
 
Nu kräver jag några konkreta exempel i den här tråden. Jag blev nyfiken och kollade nätsidor i Danmark och Tyskland men hittade ingenting. I Danmark är ju ALLTING mycket dyrare än i Sverige. I Tyskland är det lite billigare på tyska grejer, men skillnaden räcker knappast för att motivera ett köp. Eller gäller den här tråden bara specialgrejor som inte går att köpa här?
 
Gaggenau induktionshäll tar de över 20000 för i sverige. hittade den med enkel googlesökning för 15-16000 i tyskland. Har mailat gaggenau i sverige och de sa bara grattis till besparingen.
 
Doldr skrev:
Nu kräver jag några konkreta exempel i den här tråden. Jag blev nyfiken och kollade nätsidor i Danmark och Tyskland men hittade ingenting. I Danmark är ju ALLTING mycket dyrare än i Sverige. I Tyskland är det lite billigare på tyska grejer, men skillnaden räcker knappast för att motivera ett köp. Eller gäller den här tråden bara specialgrejor som inte går att köpa här?
Siemens induktionshäll EH78P502E €794 alt SEK 11549 dvs typ 30%billigare (exkl frakt). Det var bara första prylen jag kollade eftersom vi funderar på en sån häll. Har sett betydligt större besparingsmöjligheter än så på andra prylar. Kolla www.idealo.de - tycker den verkar bättre än pricerunner på utländska priser. Sen får man ju använda hjärnan lite också och inte bara kasta iväg kortnumret till första bästa utländska butik. Om den inte fått bra omdömen på pricerunner och/eller prisjakt.nu så går jag nog vidare till näst bästa pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.