Ska mura ytterväggar med lecka mot plattan och har förstått att man ska ha ett glidsikt mot plattan men behövs ingen låsning mot plattan för annars står ju lecan bara mot plattan/glidskiktet.:confused:
Tacksam för svar
 
Vanligen behovs ingen extralåsning vid murning,men du kan fastna i plattan armering(vertikal) i fogarna.För sakerhetskull.
 
Här är det delade meningar om glidskikt eller inte glidskikt, Maxit´s monteringsanvisning säger glidskikt och gjuten kant i plattan om 50mm alternativ monterat L-stål, medans Nyströms cement inte nämner det ens.

Motivet är att det inte ska bli sprickor i väggen, då väggen och golvet ska kunna röra på sig separat, väggen ska kunna röra sig fritt utan att tvingas spricka vid krympning eller expandering, dessutom talar dom också om vindkrafterna.

Peronligen skulle jag aldrig använda glidskikt vare sig i papp eller i rostfri plåt vid murning av leca, samtliga murare jag känner och har sett flinar när man nämner glidskikt vid murning av Leca och säger ja,ja.
Samtliga tillfrågade av mig genom tiderna murar redan från första varvet så hela byggnaden blir ett, och mig veterligen har det aldrig blivit problem i efterhand av krymp eller vindlaster.

Man kan ju fråga sig varför man ska mura fast första varvet i en källare enligt anvisning, men göra tvärtom när det inte är källare.

Tror problem med sprickor bara uppstår vid mycket långa väggar ( läs mer än 22m ) när man murat, och dom väggarna skulle nog behövt en delfog oavsett.

Mvh Jawen
 
Tack så jättemycket för bra svar som jag ville höra.
 
Att man lägger tjärpapp eller annat material mellan plattan och de murade blocken gör man inte för att det skall röra sig, utan för att inte väggen skall kunna suga upp vatten från plattan.
 
Ska jag tolka dig Jawen som att du rekommenderar glidskikt (50 mm ursparning) när man murar Lecaväggare i källare men utan glidskikt när man murar väggar ovan mark?

Tjärpapp eller plåt i glidskiktet kan väl aldrig bli aktuellt när man murar källarväggar? Då sätter man ju ett membran längst ner och om man har papp eller plåt innanför blir ju kondensvattnet stående innanför membranet?
 
K
Maxit och Nyströms har samma arbetsanvisningar vilket då betyder att Nyströms också uppmanar till användning av glidskikt.
Glidskikt används både vid källare och källarlös byggnad och är till för att utjämna temperatur och fuktrörelser, samt åtskilja olika styvheter i vägg och platta. Mothållet på plattan (klack eller L-stål) är för jordtryck och vindlast.

"Man kan ju fråga sig varför man ska mura fast första varvet i en källare enligt anvisning, men göra tvärtom när det inte är källare."
Den har jag aldrig hört förut, men länka gärna till informationen.
 
K
Plåten används inte under mark eftersom den har en droppnos.

Men, men... jag säger som jag brukar. Alla gör som de vill enligt sin egna övertygelse.
 
assa skrev:
Vanligen behovs ingen extralåsning vid murning,men du kan fastna i plattan armering(vertikal) i fogarna.För sakerhetskull.
Då blir eventuella belastningar koncentrerade dit,
skulle stenmatrialet palla för detta?
 
volvo skrev:
Att man lägger tjärpapp eller annat material mellan plattan och de murade blocken gör man inte för att det skall röra sig, utan för att inte väggen skall kunna suga upp vatten från plattan.
Varför ska väggen inte få transportera bort ev fukt?

Att ha en fuktig sula låter inte alls bra.

Så länge inte tätskikt placeras ytterst går fuktvandringen mycket snabbare ut genom väggen, än tillförseln.
 
ktm250:

Maxit & Nystöms cement har inte samma råd....Var i denna brochyr står det någonting om glidskikt ? , och detta är den senaste produkten dom har.

http://www.nystromscement.se/pdf/NC_Blocket.pdf

Jag talade med en person som jobbat mycket länge med tillverkning/försäljning/broschyrtillverkning av leca och han berättade att dom fått ändra arbetsbroschyren för att slippa bli stämda pga att man hänvisar till något som alltid inte har varit bra.

Volvo:

Varför i hela friden skulle det vara vatten på plattan efter du har flyttat in ?, odlar någon potatis där eller ? :)
Nä, plattan måste nog ändå ha torkat ur innan parkett/mattor läggs in, så det har inget med papp/glidskikt att göra.

Tänk efter själva...vill man ha sin yttervägg löst stående av bara sin tyngd på utkanten av plattan, men starkt fastsatt med hela takkonstruktionen ?
Om plattan nu skulle få svängningar i temeratur, så kommer ju lecaväggen få det också och vad gäller båda dessa bruksmaterial så är utvidgningen aldrig ett problem samma gäller krympet. ( om man bortser gjuttillfället)
Och jordtryck uppstår aldrig på markplan, så varför ska man ha klack eller L-stål ?, vinden säger dom??, så dom menar att 50 ton hus skulle glida iväg eller ?
Lecaväggen tål svängningar upp till 3mm utan att spricka och blir det större svängningar än så, så kallar jag det sättningar d.v.s att marken under huset har sjunkit i hop, och då spelar det heller ingen roll om du har glidskikt eller inte.

ktm250:

Du undrar ang mura även vid första varvet vid källarmurning, jag skulle aldrig våga låta 3 ton´s skifftande marktryck sakta mala ner mina väggar d.v.s. att väggen litet men ändå rör sig lite fram och tillbaka beroende på om du har värmen på eller inte och om det har regnat mycket eller inte.
Alla konstruktioner vill väl samverka med varandra för att bli starkare !, eller resonerar man inte så på alla andra plan vad gäller bygge ?.
Man gör ordentliga hammarband på yttervägg för att fästa in takkonstruktion, man använder samverkansplåt vid gjutning av tunnare men starka bjälklag, man reglar tätare för att få bättre stabilitet, man sätter en tunn film på glaset innan sammansättningen för att få bättre isoleringsvärde i 2-glas kassetter, man klär gipsskivor med 7 lager papper på båda sidor för att få det starkt, man spikar syllen på papp men rakt i betongen o.s.v.

Varför i hela friden skulle man logist frångå samverkan just i fallet mura med leca d.v.s binda golv med vägg ?

Peter:

Jag rekomenderar inte glidskikt oavsett om du murar källare eller inte, men vid källarmurning använd 40-50 mm ursparning det är billigare än L-stål för att få väggen som tar upp marktryck så stark som möjligt, cc avståndet vid användandet av L-stål bör vara 300mm cc 10mm hål och järnet bör vara 100 X 100 med 10mm gods.

Håller med Tre små Grisar också.

MvH jawen
 
K
jawen: NE-blocket har Nyströms gjort en egen beskrivning, men resten av alla deras broschyrer är kopior av maxit's vilket betyder att Nyströms har samma rekommendationer som maxit.
De skriver även i sin anvisning att "konstruktör föreskriver när de olika delarna ska samverka."

Jag undrar inte, det var dig jag citerade i mitt förra inlägg där du hade skrivit: "Man kan ju fråga sig varför man ska mura fast första varvet i en källare enligt anvisning, men göra tvärtom när det inte är källare"
Det jag ville var att få en länk till den anvisningen som du hänvisar till.

Nåt annat att komma ihåg är att rekommendationer är inte krav.
 
Jag vet att just glidskikt är en komplex sak, tillverkarna vill inte mer än rekomendera så dom aldrig ska behöva betala ut skadestånd.
Så då går man och betalar stort för konstruktionsritningar & konstruktören kanske lutar sig på gamla rekomendationer, men räknar ändå med att arbetet ska utföras av kompetent yrkesfolk, så den punkten låter han lösas på plats av murarna.
Och sedan kommer murarna och gör som dom gör pga sin rutin och beprövade kunskap, och blir det här en stämmning från beställaren/vi ang någon sprucken vägg, så kan ni ju lista ut hur ömöjligt det blir att peka ut en syndabock.

Och precis som ktm250 säger så är inte rekomendationer några krav ,-)

MvH jawen
 
K
Självklart så rekommenderar bara tillverkarna, för som du skriver själv så gör inte alltid murarna som tillverkarna rekommenderar ändå så varför ska då tillverkaren ha ansvaret?

I det fallet du skriver så blir entreprenören den skyldiga om han gör avsteg från konstruktörens anvisningar. Följer han dem så är det kontruktörens försäkring som kliver in. Skulle skadan bero på att det är fel på materialet så är det tillverkarens sak.

Dock skulle inte väggen spricka om det inte fanns spänning i den och för att inte få spänningen så kan ju glidskikt vara en idé. Har man glidskikt och det spricker ändå så är det antagligen en sättning och då ligger felet någon annan stans.
 
Det är ju där felet börjar, just att tillverkarna "bara" rekomenderar.
Tillverkarna skulle ha klara beprövade lösningar för olika byggtyper som skulle följas till punkt och pricka för att garantier skulle gälla, det gäller ju allt annat inom bygge så varför inte här ?.

Sedan om vi blandar in lite logik angående ditt förslag att det inte skulle bildas spänningar om du använde glidskikt.

Det bildas spänningar i väggen oavsett, det kan vara taklaster/spänningar nedåt vägg med eller utan snölast, för att inte tala om solen som under nästan hela dagen kan ligga på samma långvägg som då får direktvärme, medans e.v kortväggen runt hörnet på den väggen inte värms upp knappt alls.

Och då säger Maxit också att man både ska ha en 50mm gjutklack i plattan innåt samt glidskikt under murytan ???, hur ska en vägg som är murad i halvförband i alla hörnen d.v.s samtliga väggar binder ihop varandra som ett "armeringsband" kunna röra sig överhuvud taget ?, klacken löper ju runt hela plattan och hindrar ju det, eller menar Maxit att huset skulle röra sig uppåt ,-) ?

Så Knoen:

Det blir nog bra oavsett hur du än gör, för båda lösningarna har ju ungefär samma syfte....d.v.s att väggen ska hålla och vara sprickfri, lösningarna har bara olika tänk och ingen av dom kanske är fel.

Entreprenören säger du blir skyldig ?, men om konstruktören har notering på ritningen som säger "löses på plats" då ?, eller att kunden kanske har med saken att göra då han skulle stå för värmen när jobben utfördes ?.
Sedan att en vanlig kund/privatperson ska kunna bevisa vems fel det är, det blir nog svårt.
Man kan skylla på färgen, putsen, dålig nätning, grundningen, fukten, materialet som putsas på d.v.s husväggen, kallt när jobbet utfördes trots kunden skulle ordna med värme m.m och dessa ursäkter kan man vrida och vända på i vilken kombination som helst.

Det blir lite lättare med reklamationer när för e.x en levererad matta är kantstött och man ser det redan vid leveransen.

MvH jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.