Tack så jättemycket. Skönt att få någon som med erfarenhet kan säga vad det kostar. När man läser runt på forumet är det svårt att få prisuppfattningar. Känns som att man kan ta steget vidare nu. Tack åter igen
 
Platta på mark och fullisolerat mellanbjälklag. Källare slår allt... med massor av eget arbete landade merkostnaden på 100' för 135m2 källare. BIllig förvaring....
 
Du fick tips på termisol ... skicka ritningar till supergrund och fjelldens ... så får du offerter och kan jämföra. Vi valde bort thermisol eftersom vi bestämt att inte ha L-element, dessutom har vår konstruktionsritare satt u-element. Från Supergrund får du offert på rubbet dvs inkl armerings, värme mm. Från fjelldens får du på element (har även L ) och cellplasten.

Idag var jag förbi ett bygge och de använde sig av L-element med 2 st 12 arm.järn i botten i ytterkant ... vår ritare hade också 2st .. men de flesta av våra byggkompisar tycker 4 dvs även 2 st 12 arm.järn i ovankant på elementbalken ... och igår bestämde vi efter lite manglig att det går vi på. * ha ha * inte långt från 300 m armeringsjärn kommer vi att behöva.

Imorgon hoppas jag att vi får tid att diskutera och jämföra de olika offerterna så att vi kan göra en beställning på måndag, fast leveranstiden var mindre än en vecka. Men så kan vår arbetsledare beställa gjutningen och vi planera in när vi ska placera ut och montera elemeten så att firman som ska lägga golvvärmen (ingjuten i betongen) kan komma till. Fortsättningsvis ska denna golvvärme kompletteras på befintlig grund i skiva med aluminiumrännor där rören ligger och så en golvgipsskiva. Tyvärr kommer det att bygga 35 så vi får ändra lite dörrhål men det är också ett antal nya dörrar som ska till så vi har bestämt att vi får ta det joxet.

Under samtalen med VVS-firman framkom just problemet med kalla golv när man har vattenburen värme och stänger av under en längre period. Vi bor i söder och vi stänger av alla våra el-element ungefär mars/april och sätter på igen september/oktober. Och i vanliga bostadsutrymmen kan man nog stå ut eller komplettera med en mjuk toffla ( fråga min man vad han tycker om hårda birckenstockar som ligger ivägen ;-) MEN just av den anledningen rekommenderade han elektrisk golvvärme på toaletter (någon hade valt köket också). Och just på vår toalett flockas vår familj om morgnarna på vinterhalvåret .. för där har vi nämligen just det ... elektrisk golvvärme. Fast vi har ju tänkt och bila i golvet och då far ju ändå den befintliga värmen åt pesos ... så vi får installera en ny.

Nyfiken på vårt projekt? Kolla in under socialt och projekt - Vi är med projekt ... ska jag försöka hålla aktivt liv i. Jag har också EFTERLYST erfarenhet med supergrund ... och väntar idogt :).
TREVLIG HELG önskar Gamelon
 
Idag har jag varit på husvisning, ett Trivselhus med platta på mark, vattenburen golvvärme på bottenvåningen och radiatorer uppe. Element uppe valde man för att undvika temp.knarr som kan bli när värmen kopplar på tex. mitt i natten. Det speciella var golven i våtutrymme med klinker. För att bättra på upptorkningen sommartid, hade de lagt in en elslinga mellan vattenslingorna på den del där man går ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.