alla som nu inte gillar valv, kan ni lägga upp bilder på andra fina lösningar:D???...
/
M
 
I vårt blivande hus finns det ett valv av den fula typen, dvs när radien är så stor att den tangerar öppningen. Vi funderar på att ersätta den med typen där radien är större så man får ett skarpt hörn mellan radie och öppning..

Lite svårt att förklara kanske men ett valv av typen "roma" ersätts av ett av typen "boston" om man tittar på länken.
http://www.alltombostad.se/Foretag/Lundbergs_Produkter_/Dorrar_-foder__Valv/
 
G
Om man nu ska agera smakråd,vilket gud förbjude.Men kör för det,ditt val tycker jag är mycket klokt,bra mycket snyggare än dessa "pizzavalv"som någon skrev tidigare.
Varför inte ge dig på att bygga själv?Inte alls svårt,och bra mycket billigare.Dessutom slipper du allt pålimmat bjäfs som bara samlar damm.
Ett "valv" i 45graders vinkel är trots allt ganska tidlöst och bra mycket snyggare.
Detta är vad jag tycker utan att för den del sitta här och göra ner någon annan,alla har vi tack och lov olika smak,och var och en bestämmer själv.
Smaken e som baken........

Mvh.Gurra............hempulare upa.
 
  • image2.gif
AVLÄGSNA OMEDELBART VALVEN!!! och ser du någon mer som har valv...TA BORT DOM OCKSÅ!!...så gör du världen en tjänst :)
 
Jag satte bara en hyvlad målad bräda mot väggarna, brädan är några mm bredare än väggen.
Blir stilrent och snyggt. Kräver en rak vägg om man inte vill ha springor mellan vägg och brädan.
 
Hej!

Jag hakar på med en "närliggande" fråga. Vi har dörr + fönsterluft till vardagsrummet. ...I Furu med fina spröjs...:eek:

Ska jag plocka bort de helt och bara ha öppet mellan hall och vardagsrum eller ska jag köpa snyggare dörr/fönsterluft?

ps: jag är heller inte vidare förtjust i valv!!...fick dock förslaget av en bekant att ta bort dörren och sätta in valv istället...:(
 
Anna_Robban skrev:
Jag tar förgivet att det är vit strukturtapet. Glöm inte att köpa "skinn"soffa, glasbord å en hemmabar :) Gardinerna är självklart mkt tyg i ballongmodell fylld med toapapper. :)

Förlåt jag kunde inte låta bli! ;)
Glöm inte murrig träpanel på väggarna utom bakom baren, där det självklart sitter speglar.
Valven kan kännas lite trista, vore jag du skulle jag sätta upp saloon-svängdörrar i valven!

/A
 
Jag har rivit ut dörrar och öppnat upp till tak i dörröppningarna. Blev riktigtig luftigt och ett fint.
 
Nu är jag tillbaka (jag med "pizzavalvet" ) Jag kanske inte borde använda ordet valv utan istället säga stor öppning på nästan
2m. Jag tackar för alla goda och roliga råd. Men det lutar åt fresves förslag med en bäda mot väggen.
 
A
ulricac skrev:
Hej!

Jag hakar på med en "närliggande" fråga. Vi har dörr + fönsterluft till vardagsrummet. ...I Furu med fina spröjs...:eek:

Ska jag plocka bort de helt och bara ha öppet mellan hall och vardagsrum eller ska jag köpa snyggare dörr/fönsterluft?

ps: jag är heller inte vidare förtjust i valv!!...fick dock förslaget av en bekant att ta bort dörren och sätta in valv istället...:(
Går det inte att ta bort spröjset? Beror ju på vilken stil ni har men måla går ju också. Släng upp en bild vetja så kan du få lite förslag innan du går loss med släggan
 
Valv kanbara inte funka enligt undertecknads tycke och smak, däremot kan vit färg rädda upp det mesta när det kommer till allehanda furupanel i såväl vägg som tak som inte sällan figurerar i valvmiljö. Kanske även i ulricac´s fall, jag skulle testa att grundmåla för att få en uppfattning innan jag rev kalaset. Som sagt, vit färg kan göra underverk.
 
Hej!

Jag ska försöka få till en bild men jag kan inget lova...;)

Jag tror inte det går att ta bort spröjsen, dessutom är dörrarna inte gamla/fina/antika utan tråkiga allmogedörrar i furu från 80-talet.... Så att måla de vita är ändå bara en "nödlösning".

Det låter som att det bästa nog är att ta bort dörrarna och öppna upp till taket. Det är en relativt stor öppning så det borde kunna bli luftigt och fint! ...det börjar redan klia i fingrarna... :D
 
Vi har tagit bort sådana dekorationsdörrar helt, upp till tak och ut till vägg, i de två sista lägenheterna.
Vi såg ingen som helst funktion i att ha glasdörrar mellan hall och vardagsrum, vem stänger en sådan? Det blir bara ytterligare ett ställe att få kletiga fingeravtryck på, och undvika att ha sönder vid gladare lekar. Trots att glas släpper igenom ljus snor det faktiskt en hel del på vägen. Det blev betydligt ljusare i båda lägenheterna utan desssa glasdörrar.
Bara att ta bort, tycker jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.