Jag vet att det säkert finns massa trådar om just detta ämne men det är alltid lättare att få direkt respons på sina funderingar. Det skiljer ju också en del beroende på vilka förutsättningar man har. Jag undrar helt enkelt vilket som vore smartast i min sits att göra. Torpargrund eller platta? Vill gärna ha olika prisuppfattningar också. Hur mycket kan det gå på? Vilket blir billigast? Smartaste när det gäller uppvärmning? osv...

Mina förutsättningar är följande:

Har tänkt att bygga 1½ plans på ca 140kvm
Tomten är en skogstomt, något kuperad med en del berg (har sprängare i familjen)
Har god vän som är grävare
Svärfar har egen firma när det gäller värmepumpar (hade från början tänkt mig luft till vatten pump med golvslingor)

Jag har tänkt att göra det mesta själv med hjälp av familj och vänner(har tidigare gjutit och murat torpargrund på ca 100kvm)

Nu har jag kastat ut en ganska suddig fråga och hoppas på många goda råd och svar. Allt uppskattas! Vilket vore ur ekonomisk synpunkt (både nu och i framtiden) det bästa alternativet.

Tack på förhand!

/ Pelle
 
Platta på mark med golvvärme tycker JAG är överlägset. En beprövad konstruktion som jag tror de flesta är nöjda med. Torpargrund verkar många vara missnöjda med, svikt i golv, fukt, kallras mm.
 
För oss blev det isolerad krypgrund. Jag var helt inne på platta men av flera orsaker blev det krypgrund. Dels var det en besvärlig mark med mycket pålning som följd. Pålningen var svindyr och hade blivit ännu dyrare med platta. Grannarnas mark har sjunkit vilket lämnat en luftficka under plattan som senare fick återfyllas med lecakulor, det är något som blir betydligt enklare för oss. Sen blir det väldigt svårt att inspektera grunden, tänker främst på avlopp och dyl som kan bli en dyr historia om något händer. Självklart beroende på hur avloppen ligger till placeringsmässigt.
Men, det är väl egentligen bara göra en fördjupad kalkyl på båda.
 
peter.holm skrev:
Platta på mark med golvvärme tycker JAG är överlägset. En beprövad konstruktion som jag tror de flesta är nöjda med. Torpargrund verkar många vara missnöjda med, svikt i golv, fukt, kallras mm.
Svikt i golv? Då har man förmodligen inte gjort sina beräkningar på rätt sätt.
Fukt, visst kan det vara ett problem om man har otur, alternativt om man inte tänkt till ordentligt.
Kallras? På vilket sätt får man kallras, dåligt isolerat?
 
imported_Anders_S skrev:
Svikt i golv? Då har man förmodligen inte gjort sina beräkningar på rätt sätt.
Fukt, visst kan det vara ett problem om man har otur, alternativt om man inte tänkt till ordentligt.
Kallras? På vilket sätt får man kallras, dåligt isolerat?
Eller också är det en dåliga husleverantörer??

http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/85795-ihalig-kaensla-golv-smalandsvilla.html
http://www.byggahus.se/forum/refere...rund-och-vattenskadat-badrum-modulenthus.html
http://www.byggahus.se/forum/refere...1-nagon-som-aer-missnoejd-med-aelvsbyhus.html

Finns många spaltmeter skrivet om detta så det är lättsökt.
 
I mitt nuvarande hus har jag isolerad torpargrund, vattenburen golvvärme, reflektor plåtar. Det är jättebra, golven blir aldrig iskalla.
Platta på mark kan ge helt omöjliga golv de 8 månader om året som man inte har igång golvvärmen. Ännu värre om man har valt klinkergolv.
 
Platta på mark kan ge helt omöjliga golv de 8 månader om året som man inte har igång golvvärmen. Ännu värre om man har valt klinkergolv
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad/hur menar Du , grävaren.
 
Jag menar såhär: Ett modernt välisolerat hus drar lite energi. Därför behöver golvvärmen inte vara igång mer än ett fåtal månader om året. Ett ouppvärmt stengolv upplever jag som kallt jämfört med ett parkettgolv på betongplatta. Ännu bättre tycker jag det är med ett träbjälklag över torpargrund. I övrigt har jag inget emot platta på mark, det beror mycket på tomten vilket som funkar bäst. Jag har fått bygglov för ett nytt hus och där kommer jag att ha platta på mark. Jag kan bara hoppas att det kommer att bli lika bra som torparbjälklaget har varit
 
Jag är själv "frusen" av mig, och regerar om det är kallt på golvet. Men detta har jag inte upplevt i mitt hus, som endast har 100mm cellplast under plattan (det var så -94) Har även klinkers i större delen av huset, och inte heller där upplever jag det som kallt. Men jag vet inte om frånluftvärmaren slår ifrån golvvärmen, om jag slår ifrån värmen, kompressorn går hela året. Men man behöver inte slå ifrån värmen, vad jag förstår. det har hänt jag har glömt detta något år.
Men när det gäller platta eller torpargrund, tvekar jag inte på nybygget, det blir platta med värme där med. Om det senare skulle uppstå problem med avlopp, golvvärme m m i betongplattan, så får man ta det. Finns ännu inget fel som uppvisats på detta system, men det kommer säkert problem vad tiden lider.
 
Tack för dessa inlägg och jag hoppas på fler. Hur mycket skiljer det sig i materialkostnad mellan de två alternativen? Vilken tjocklek har en platta? När jag var med och gjorde torpargrunden så gjöt vi ju en klack som vi sedan murade upp med sten. Vilket av alternativen blir mest omständigt?
 
En sak till... Det känns som ett smart alternativ är just vattenburen golv-värme eller har jag fel? Är det lättare då att från början göra en platta med ingjutna slingor eller är det lika lätt med torpargrund?
 
Vattenburen golvvärme i torparbjälklag tar mycket tid att installera, men det är enkelt. Det är snabbare att installera det i platta på mark, men här är det lite mer planering, det gäller att man följer ritningen vid slangdragningen. När jag byggde mitt första hus -87, var det med vanliga vattenelement.Efter en del år tog jag bort elementen och installerade wirsbo vatteburen golvvärme från undersidan. Dvs all isolering plockades ner i kryputrymmet (höjd 140 cm), 480 meter slang monterades och plåtar och isolering sattes upp. På ovanvåningen finns elementen kvar. Det blev en mycket påtaglig energibesparing, pannan fick sänkas 8-10 grader på utgående ledning.
 
Det lutar mer och mer åt platta. Det verkar vara ett rätt tidskrävande förarbete men ett bättre slutresultat. Vad tror ni slutkostnaden skulle bli på ett ungefär med en platta på ca 120kvm? Då inkluderat med allt material även till golvvärmen. Säg att jag tar in en bekant som gräver/schaktar för att få ner priset där. Min svåger har även eget skogsbruk med maskiner. Han hjälper nog mer än gärna till. Sedan gör jag allt jobb själv förutom blandning av betong(tar in bil). Min svärfar har egen firma när det gäller värme och kyla också. Jag kan nog få tag i det mesta för inköpspris av honom. Nu pratar vi bara om ungefärliga priser...

En sak till... Skulle det vara extremt jobbigt att blanda betongen själv till gjutningen? Har ju gjort detta till torpargrund förrut men det känns som att det blir en hel del mer med en platta.
 
Blanda ingen betong själv! Med de kontakter du har är det självklart att du fixar grunden i egen regi. Titta på www.thermisol.se och låt programmet dimensionera din grund. Jag skall bygga 180 m2 inkl garage och har börjat köpa på mig material enl följande (allt inkl moms): Armering 13700 kr, frigolit grund med 400 mm höjd, grundisolering 300 mm tjockt skarvbleck mm, 44000 kr. uponor 20 mm vattenburen golvvärme 25000 kr. distanser för armeringen 1000 kr, dränering 3000 kr, kabelrör 500 kr, 100 ton makadam 16-32 c:a 12000
Tillkommer betong 20 m3 a´ 1300 kr plus betongpump 5000 kr , jag kan inte komma intill med betongbilarna därför får det bli pumpbil. Det saknas säkert något , men in stora drag är det så här.
 
Betong skall plus moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.