Hej!

Jag bor i en 2:a högst upp i lägenhetshus. Jag kanske kan köpa loss råvinden från föreningen för att bygga loft där. Hur vet jag om priset jag ev. får är vettigt? Är det taxeringsvärdet man tittat på för att få ut rätt kvadratmeterpris? Svårt att tro att man drar till med ett pris på en höft bara, utan någon tariff måste man gå efter väl? 28-30,000 ligger kvadratmeterpriset på min bostad jag har idag(marknadspriset)
 
Jag skulle kunna tänka mig ett pris på mellan 10-15.000 kr kvm. Mer blir ingen vidare affär för dig. Det kostar trots allt en del att göra jobbet.
 
8-10,000 skulle jag tycka var vettigt pris, inte mer!

(Ja, kostsamt är det! Beror också på hur mkt yta jag får bygga på. Ju större - ju mer yta för pengarna. Sen måste man ju jämföra den kostnaden med att köpa en större lägenhet istället självklart. Men nu var frågan om vad kvadratmeterpriset bör vara :-D)
 
I centrala Malmö är det i vissa fall löjligt billigt med råvind, 3-4000 m2 kostade det i min gamla förening. I någon av de mest attraktiva föreningarna i hela stan kostar det 500 (ja du läste rätt, femhundra) kronor kvadraten. Hur det är möjligt att föreningar inte tar tillfället i akt och "mjölkar" när tillfälle ges har jag inte fått någon bra förklaring till, mer än att man vill ha ner värmekostnaderna och att man nöjer sig med att få ökade intäkter i och med högre avgift. Vad har din förening gett för prisförslag?
 
Ett skäl tilla att det kan vara löjligt billigt kan ju vara om styrelseledamöterna har läge att köpa själva...
 
Good point, föregående talare:) Bara för Nattugglan att hoppas att så är fallet hos dom, föreningen kanske rent utav lägger sig under de 8-10´ som anses rimligt.. I mitt fall var det inte styrelsemedlemmar som lade förslaget, däremot vad som kan liknas vid en lobbygrupp (samtliga med möjlighet att köpa loss råvind kan tilläggas..) som talade varmt om minskade energikostnader+ökade hyresintäkter, vilket funkade bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.