Jag ska bygga ett mindre bostadshus utanför Gnesta, 90-100 kvm. Efter mer än ett års funderingar och surfande på internet så blir det allt svårare att bestämma sig. Jag tror att jag vill ha ett hus i "gammal" stil (rött hus med vita knutar...) och det krävs antagligen för att få bygglov. Förutom det vanliga: kök, badrum, tvättstuga och vardagsrum så vill jag ha en verkstad/atelje och två sovrum. Om jag förstår saken rätt är det oftast billigare att bygga på höjden än på bredden. Det bli lite knepigt att få in det jag vill ha utan att ytan blir allt för stor med t ex 1 3/4 plan eller vanligt 2 plan. Och med 1 1/2 plan så ser husets utsida mer ut som 70-tal än som "gammal" traditionell stil.
Är det någon som har några tips eller egna erfarenheter av att planera/bygga ett mindre hus? Har ni några tips?
 
Oj, blir det inte lite litet om du vill ha in allt detta på 100kvm? Jag kan köpa tvättstuga, badrum,kök, vardagsrum och två sovrum( då är de troligtast små), men att också få in en atelje verkar litet. Vi hade tidigare ett hus som JM byggt som hade kök, två sovrum, vardagsrum, tvättstuga och badrum på 87 kvm, men då var både köket och badrummet litet och tvättstugan pyttelitet.
Ett annat alternativ är ju att köpa ett 1 3/4 plan eller 2 plan och inte inreda övervåningen, för när ni någon gång kommer att sälja huset är det nog lättare att få köpare till huset om det är lite större/ eller kan bli lite större.
 
Det var ganska höga förväntningar du hade på 100m². Eller är det möjligen så, att du inte menar 100m² boyta, utan byggyta? Så att du ska bygga 1½-plans på 150m²?

Kvadratmeterkostnaden är inte så väldigt mycket lägre för ett 1½-plans än för ett 1-plans. Många tänker att det övre planet får man "på köpet", men så är tyvärr inte fallet.
 
Tack för tips och råd!!!

Jag har fått ett par husföretag att skissa på husförslag. Och det är möjligt att ytan blir något större än jag tänkt. Men ojoj vilken tid det tar att få kostnadsförslag! Och vad svårt det är att jämföra. Hittills har jag fått detaljerade offerter från Vimmerbyhus och Faluhus och ett mer allmänt hållet förslag från Värsåsvillan. Har ni några tips på viktiga saker att jämföra/kolla upp?
 
Du kan fråga företagen om de kan förhöja vägglivet på sina 1½-planshus, om du inte hittar något lämpligt 1 3/4-plan! Det ser betyligt mera gammaldags ut än ett vanligt 1½-planshus. Undvik 45 graders takvinkel eftersom taket blir alltför dominant. 37 grader smälter in bättre i äldre bebyggelse. Om du ska måla med falu rödfärg ska fasadbräderna vara sågade och obehandlade, inte hyvlade och grundade som är det vanliga. Satsa på 130-140kvm om du har råd.

/Pontus
 
Jag kan ju rekommendera dig att titta på Värsåsvillans "Fagerhult".
Just nu aktuellt här på forumet, referenser hustillverkare -"värsåsvillan"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.