Hej behöver hjälp åt en kompis.Han har byggt ett stort lager och ska ha hjälp av en firma att sätta upp gips på väggar.Det rör sig om ca 2100 gipsskivor 2,60x1,20,bara skruvas upp inget spackel eller remsa.Kostnadförslag??Mvh Bebe
 
Vad kan det ta att sätta upp en skiva, 7min? Den ska bäras fram passas in och skruvas. (2100st*7min)/60= 245timmar. En snickare kostar kanske 450:-/tim. 450*245=110250:-

Men någon med med erfarenhet vet kanske hur lång tid det tar/skiva att skruva upp. Timpriserna varierar väl ochskå från 250:-/tim och uppåt
 
Omöjligt att svara på eftersom man inte vet om skivorna behöver skäras och hur mycket dosor där är som det skall tas upp hål för eller andra anpassningar som måste göras.

Att bara skruva upp skivorna går rätt fort, det är bara så jäkligt tråkigt så att tristess-tillägg får man räkna med *S*

/Kent
 
Precis som Kent säger så behöver man veta mer om förutsättningarna för att kunna svara på frågan.
Tex. hur högt det är till tak? Ska det skarvas på höjden och därmed kortlas och jobbas från rullställning så tar det betydligt mer än 7 min. per skiva. Och nej, ingen byggare lär räkna med 7 minuter per skiva annars heller.
 
ACME skrev:
Precis som Kent säger så behöver man veta mer om förutsättningarna för att kunna svara på frågan.
Tex. hur högt det är till tak? Ska det skarvas på höjden och därmed kortlas och jobbas från rullställning så tar det betydligt mer än 7 min. per skiva. Och nej, ingen byggare lär räkna med 7 minuter per skiva annars heller.
Nej jag har ingen direkt aning hur lång tid det tar men jag ville förmedla ungefär hur man ska tänka för att få ihop ett ung pris.
Vad tar det att montera en skiva utan håltagning mm? Att montera den rätt av utan kapningar mm. Antar att dom satt rätt cc mått på en sådan stor byggnad.
Om du vet att det inte tar 7min så borde du ju ha ett hum om hur lång tid man bör räkna på och då kan han ju få fram ett ungefärligt pris
 
Om absolut ingenting ska göras med skivan, förutom att ställa den på plats och skruva fast den, så tar det inte mer än fem-sju minuter per skiva. Ska man göra om det 2100 gånger så lär det däremot gå avsevärt långsammare på dom sista 1800 skivorna pga total tristess och förslitningsblämmor.

Sen tillkommer som sagt håltagning, kortling, skarvning, inpassning, etablering och avetablering. Samt säkerligen en sudd för att över huvud taget ta sig an ett sådant jobb.
2100 gipsskivor är sjukt mycket att montera. Vi pratar trots allt om 42,5 ton skivor som skall skruvas fast med totalt ca 92400 st skruv (900x250 gips).
 
Han hade fel det rörde sig om ca 3000 kvm,då var det frågan om ca 1000 st skivor.Vägarna är 2,60 så det blir ingen skarvning där.Det kommer lite hålltagning för dosor och sen är det i taket också.Men sammanlagt är ca 1000 st för båda tak och vägar.Han har fått en pris av en firma att dom sätter upp skivorna för 85 000kr.Är det ett bra pris eller?
 
bebe0608 skrev:
Han hade fel det rörde sig om ca 3000 kvm,då var det frågan om ca 1000 st skivor.Vägarna är 2,60 så det blir ingen skarvning där.Det kommer lite hålltagning för dosor och sen är det i taket också.Men sammanlagt är ca 1000 st för båda tak och vägar.Han har fått en pris av en firma att dom sätter upp skivorna för 85 000kr.Är det ett bra pris eller?
Absolut enklaste sättet att ta reda på det måste väl vara att lämna samma förfrågan till ett antal firmor och sen jämföra prisförslagen?
 
ACME skrev:
Och nej, ingen byggare lär räkna med 7 minuter per skiva annars heller.

ACME skrev:
Om absolut ingenting ska göras med skivan, förutom att ställa den på plats och skruva fast den, så tar det inte mer än fem-sju minuter per skiva. .
Ingen byggare räknar med 7min/skiva men han sätter upp den på 5-7min :confused:
Etableringskostnaden lär ju inte bli stor när det är ett sådant stort jobb. Väldig skillnad på att skruva upp en gipsskiva.
Sedan kan man väl räkna med att det är flera som jobbar, om en ensammen persson ska göra det så kommer det att ta tid.

Offerten du fick ger ett pris/skiva på 11kr om dom tar 450:-/tim. Så det låter väl vettigt
 
Tjacko skrev:
Ingen byggare räknar med 7min/skiva men han sätter upp den på 5-7min :confused:
ACME skrev:
Ska man göra om det 2100 gånger så lär det däremot gå avsevärt långsammare på dom sista 1800 skivorna pga total tristess och förslitningsblämmor.
Sen tillkommer som sagt håltagning, kortling, skarvning, inpassning, etablering och avetablering. Samt säkerligen en sudd för att över huvud taget ta sig an ett sådant jobb.


Etableringskostnaden lär ju inte bli stor när det är ett sådant stort jobb. Väldig skillnad på att skruva upp en gipsskiva.
Med etablering tänkte jag mest på momentet att bära 2100 skivor X antal meter från leveransplatsen till platsen där dom skall monteras.
 
1200-skivan är inte poppis bland byggare heller, man ser den knappt och snickare jag pratat med säger att den i princip är "förbjuden" att jobba med då den är tung och otymplig.
Hade jag haft byggfirma hade inte jag låtit mina killar slita ut sig på ett sådant jobb.
 
En kompis jag har säger att hans anställda inte FÅR använda 1200 gips. Iofs har han bara en anställd men ändå. Kan det vara arbetsmiljöverket som sätter stopp eller facket?
 
Mikael_L
Jag fick också höra detta av en snickare, som haft firma med anställda men numera kör ensam.
Att 120-gipsen inte ens är tillåten på byggen numera, av just dessa arbetsmiljöskäl.

Verkar vara nog många med samma utsaga för att faktiskt tro att det är sant.

Men lite konstigt att priset på 90-gips inte börjar gå ner då, för saluvolymerna måste ju öka markant.
 
har också hört av kollegor att facket inte vill att vi ska använda 1200 skivor , gäller även halogen bygglampor
 
120-gipsen får endast användas om den hanteras av två man. Kör man solo ska man använda 90-gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.