Bristen på uppståndelse är ett problem!

Den förlåtande attityden är ett problem!

Det finns nånstans att göra sig av med allt miljöfarligt avfall man kan komma i kontakt med, men det kanske krävs lite ansträngning ibland. Man behöver inte bildäck för att starta en brasa (vem fn gör det föresten?!?) OCH MAN KAN DEFENITIVT INTE MOTIVERA ETT FEL MED ETT ANNAT!

Är vi i fel forum? Är verktygsforumet för dem som inte bryr sig om såna saker?
Ämnet togs upp här och attityden krävde en reaktion. Jag har insett att jag Kanske (jag hoppas inte) är i underläge men det bryr jag mig ärligt talat inte om. Fan ta er som rycker på axlarna och säger - äsh, det gör ju inget om det bara är jag och bara den här gången.

Alla gör misstag, även jag trots att kunskapen det ligger innom ramen för min utbildning. Men att vara medveten och göra vad man kan är inte svårt och kräver ingen specialkunskap, bara sunt förnuft!

Jag skriver inget mer angående detta, ni slipper mitt gnällande. Men jag ångrar inte att jag tog ställning!
 
H2OCO2 skrev:
Riktigt, riktigt, horribelt usel attityd!

MVH

Kemi och biologi magistern
::)

// Lidman
 
H2OCO2 skrev:
Bristen på uppståndelse är ett problem!

Den förlåtande attityden är ett problem!

Det finns nånstans att göra sig av med allt miljöfarligt avfall man kan komma i kontakt med, men det kanske krävs lite ansträngning ibland. Man behöver inte bildäck för att starta en brasa (vem fn gör det föresten?!?) OCH MAN KAN DEFENITIVT INTE MOTIVERA ETT FEL MED ETT ANNAT!

Är vi i fel forum? Är verktygsforumet  för dem som inte bryr sig om såna saker?
Ämnet togs upp här och attityden krävde en reaktion. Jag har insett att jag Kanske (jag hoppas inte) är i underläge men det bryr jag mig ärligt talat inte om. Fan ta er som rycker på axlarna och säger - äsh, det gör ju inget om det bara är jag och bara den här gången.

Alla gör misstag, även jag trots att kunskapen det ligger innom ramen för min utbildning. Men att vara medveten och göra vad man kan är inte svårt och kräver ingen specialkunskap, bara sunt förnuft!

Jag skriver inget mer angående detta, ni slipper mitt gnällande. Men jag ångrar inte att jag tog ställning!
Jag skriver inte detta för att vara spydig utanför att jag vill veta: Om man nu, som någon här inne, har besökt en miljöstation och fått veta att dom inte tar emot all den olja man vill lämna, vad ska man då göra med den? Vad finns det för andra ställen som kan ta hand om den?
/Kristian
 
Bara ett exempel:

www.cija.se

om du vill tömma en tank.

MVH

 
cy_berg skrev:
Om man nu, som någon här inne, har besökt en miljöstation och fått veta att dom inte tar emot all den olja man vill lämna, vad ska man då göra med den? Vad finns det för andra ställen som kan ta hand om den?
På kommunernas hemsidor brukar det finnas information om sådant. Här är t.ex. vad som gäller för Göteborg:

Eftersom platsen är begränsad kan du inte lämna större mängder än det som kan finnas i ett vanligt hushåll. Har du större mängder ska dessa lämnas till Renovas särskilda miljöstation på Ringön. Dit förs även det insamlade avfallet från miljöstationerna.
 
Idag köpte jag Absol så nu är det bara att tömma tanken och sen sanera. Sen blir det vinkelslip istället för jobbig och slö tigersåg. Bort äckliga oljetank, bort!
 
H2OCO2 skrev:
Bara ett exempel:

www.cija.se

om du vill tömma en tank.

MVH
.....vad kostar inte det då??

då kanske staten skulle sponsra med tex pengarna dom tar ut extra på bensin till att betala dyl tömningar... ;)
 
Paragrafryttare varning.
Jag tar naturligtvis avstånd till alla miljöbovar, men jag kom och tänka på några år sen då jag reste i Kina. Av dessa 1000tals bilar jag såg under 1 vecka, hade nog mindre än 1% någon typ av avgasrensning. Svarta moln pytsades ut i oabrutna strömmar från små överfulla bilar som hade passat bättre på ett skrotupplag än som transport.
Innan vi börjar klanka på våra "stora miljöbovar" borde vi fokusera på lite större "bovar" som faktiskt kommer undan utan att ens veta om det.
Men enligt senaste forskningen så utgör detta partikellager i atmosfären ett skydd mot solens strålar och utan det hade isen smält på polerna i större utsträckning än vad det gör idag. Hur hade det sett ut idag om alla hade följt reglerna globalt. Antar att båtar hade stått högt i kurs.
(Ett litet onödigt inlägg från mig som inte bör citeras)
 
Jag lämnade ca 80 liter i 4st 25 litersdunkar på miljöstationen, var ingen som frågade någonting, fanns en hytt för miljöfarligt avfall, gott om plats för mina dunkar. En snubbe på komunens miljöförvaltning gav mig följande info när jag frågade hur jag skulle bära mig åt.

töm och sanera tanken och såga upp den i minst 3 delar så tar de emot det på återvinningsstationen.

skulle även i fortsättningen rekomendera tigersågen, annars får man sanera närområdet från brännbart. det luktar sämre efter kapen jämfört med tigern, jag testade båda och tyckte tigern var överlägsen

/m
 
Ja, med rätt och bra blad funkar tigern bra.

// Lidman
 
Testade lite med vinkelslipen igår och det gick väl inte så där värst bra, iofs gammal skiva och kortärmat. :D
Min tigersåg funkar inte så bra längre heller, funkade bara på maxhastighet i slutet, men ska få hjälp av min svåger idag som kommer med en betydligt bättre och kraftigare tigersåg.
 
Ja svågerns Atlas Copco-såg var ju lite bättre än min kan man lugnt säga, dubbelt så stora blad... Efter tre begagnade blad så ser nu tanken ut som nedan. Nu ska den bara fraktas iväg till skroten. Så kan man få iväg en gammal spis, diskbänk, diskmaskin, kylskåp och skorstensrör samtidigt. :)
 
  • tank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen in i tankl-kapar-jänget snyggt jobbat!

Bidrar med min fd. - vackra tank...  ;)

0001.jpg
 
Min lämnades äntligen på skroten i veckan, skönt att få bort skiten från trädgården. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.