Hej!
Jag börjar med att förklara min trädgårdskompetens: På en skala ett till tio är den nånstans runt 1-2.
Min granne har ett par träd som står precis på hans sida av tomtgränsen. dessa skymmer vår sjöutsikt.
Han är villig att låta oss ta ner dem mot att vi planterar en häck. dock vill han att häcken är "hög och tät" redan från början. De har inte börjat bygga sitt hus ännu så om den är hög och tät om 1-2 år kan nog räcka tror jag.
Vad rekommmenderas för häck? inte snabbväxande så den skymmer utsikten om man inte klipper den flera gånger per säsong.
Lagom höjd på färdig häck är ca 1.5-1.8 meter för då skymmer den inte från huset samtidig som man får insynsskydd.
Ska träffa grannen om några dagar och diskutera längden på häcken. jag bekostar gärna den delen som ersätter träden men kanske inte hela tomtgränsen.
priser uppskattas!
 
Det har stor betydelse vid val av häck vilken zon det gäller, havs-eller insjönära etc.
 
Det är bara att hugga direkt ! Jag menar, det är inte sällan grannar är riktiga trädkramare och inte vill ta ned några träd alls. Speciellt inte om de för dem inte skymmer utsikt utan tvärtom stoppar insyn. Jag tycker deras tillmötesgående är juste och kravet på häck rimligt. Om jag fick det erbjudandet vore jag både glad och tacksam. Så passa på innan de ändrar sig eller du plötsligt har en ny granne som inte ger dig samma chans. Ägarbyten kan ske snabbt.

Nåväl, häck då ja. Jag skulle för det första välja att plantera häcken 100% på min sida av tomtgränsen och betala 100% själv. Detta för att undvika framtida tjafs om klippning ( hur, när, vem , höjd). Bäst att ha "ensam vårdnad". Jag har lite av samma läge som du själv beskriver med den skillnaden att med min granne går det inte att prata nedtagning av träd på deras tomt. Visserligen skulle jag nog ändå inte se så mycket av sjön men det är söderläge så träden tar mycket av dagljuset. Men för att slippa se deras hus och insyn från dem ( ligger höjdmässigt lägre än vårat hus, sluttningsläge) har jag själv planterat häck. Jag har satt blandade tujor. Ja jag vet att många inte gillar tujor, att det är omodernt, men jag tycker om dem (speciellt om de får lite sällskap av annat). Tujor är täta och gröna året om. Växer lagom fort och du väljer själv höjd. Mitt tips ar att sätta sorten Smaragd, den är klart finare och mer elegant än den lite billigare Brabant. Efter plantering så klipper ( friserar) du den endast runt om, inte på höjden förrän den nått önskvärd höjd. För ett extra snyggt utseende på denna häck är mitt tips att du inte klipper häcken rakt av hela vägen på samma höjd. Jag låter var 3e tuja växa något högre än de två på vardera sida. Jag formklipper också de uppskjutande tujorna lite sockertoppsmässigt. Det ger en stilig helhet. Ungefär som: AooAooAooAooAooAooA. Med denna häck har du också en fin grön fond som du kan sätta andra växter framför. Jag har satt både rododendron, bolltujor, japansk blodrönn, riddarsporrar. De växterna framträder extra fint mot den gröna tujafonden. Se bara till att ha rätt jord (sur) och inte för lite, om du nu skulle välja tujor.
 
VI bor vid en insjö i stockholmsområdet.
Vi hade redan kommit överens med förra grannen om träden men han gav upp och sålde tomten vidare.
min bitterhet bottnar nog i att jag hade möjlighet ett gång i tiden att bli av med dem.
Självklart ska grannen få sin häck men inte till vilket pris som helst.
 
Själv skulle jag nog dra detta åt andra hållet. Har du någon nytta av häck? Är även en häck bara jobb och ingen nytta för din tomt så skulle jag fråga grannen vad häcken skulle kosta och låta dem sätta den 100% på sin tomt och sedan slippa besvär med klippning mm. Detta med förutsättning att du inte har någon nytta av den.
 
Snailman
Då kanske grannen struntar i att klippa den på höjden, och så är vi tillbaka på ruta 1;)
 
Kan man inte plantera några trevliga buskar lite strategiskt i klump istället på din tomt som får lumma till sig lite? Är det bara ett strategiskt insynsskydd som ni båda vill ha så kan en kombination av Chersminer, Paradisbuskar och någon Syrenhortensia vara jättefint och doftar härligt utan att det krävs en massa jobb och beskärning.

Är det däremot en regelrätt häck ni ska ha så kan jag rekommendera häckoxbär som brukar vara ganska höga redan när man köper dem i plantform.

Ligusterhäck är annars fint, klipper man den inte så ofta så blir den lummig och håller man efter den så blir den tät och kompakt. (bra att kunna variera om grannen är väldigt gnällig). Plantorna är dessuom ganska så billiga om man köper dem små.

Lycka till!
 
(Några kopparspikar kan göra underverk på nåt år) fast så får man ju inte göra........
 
Bäst är väl ändå att plantera häcken mitt på gränsen, så får var och en klippa sin sida i samförstånd. Skall man plantera en egen häck på sin sida, så får den stå så långt in att det går att klippa den, utan att behöva ringa på hos grannen och be om lov, att beträda dennes tomt, ett par gånger per år. Och då kanske en granne man blivit ovän med.
 
lutar lite åt att köpa mig fri. Häcken är tänkt som insynsskydd men verkar viktigare för grannen än mig. uppe vid huset finns redan insynsskydd i form av träd och buskar. det är på tomten ner mot vattnet som det är "problem". däremot tror jag inte det kommer vara något problem att sköta häcken då grannen är trevlig och vi verkar ha samma åsikter om grannsämja.
 
Hemmakatten
Men hur blir det med nästa granne? När nuvarande granne säljer och flyttar. Ett litet papper om vad man är överens om är inte helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.