1 1/2 plans hus på 257m2 varav 100m2 är källare. Termax 25 och 1500l acktank. och laddningspump. Ouman 201 temperaturstyrning. Kommer hem från jobbet kl16 så ligger acktanken på 60top/35mitt/30botten (vid -5 till +5). Eldar hela kvällen till ca kl 22. då har vi 95/90/85 i tanken.blir nog 5-6 inlägg. innetemperatur på 20-21grader..
 
290kvm gammalt timmerhus här i Närke, 3 kubik Acc och shuntautomatik. Kör upp tankarna till ca:80-85g i hela tankarna och det räcker som nu runt nollan på termometern i nästan ett dygn för att inte värmen skall gå ned inne i huset. Runt 21-22g inne i huset (ja tanten skall ha varmt...).
Vid eldningen är tankarna nere i ca: 40g vilket inte ger något direkt varmvatten till duschning.

Ca 10cm spån på vinden + 25cm isolering (funderar på en 25cm till).

Vänl,,,
 
130 kvm varav 80 kvm oisolerat gammalt timmerhus med 10 cm spån och/eller mineralull i taket. Torpargrund med dragiga golv på nedervåningen. Resterande 40 kvm är tillbyggnad på platta med 300 mm isolering och golvvärme. 190 mm ekofiberisolering + asfaboard i väggar och 170 mm i (sned)taket. Kopplade, spröjsade tvåglasfönster i gamla delen och även i nya men där med energiglas i innerrutorna.

Kökspanna med 750 l acktank med shuntning som klarar dygnseldning med bibehållna 19,5 grader i ett dygn ner till ett par minusgrader. Första prio blir att täta dragställen samt tilläggsisolera taket på den gamla delen, vilka är de två största källorna tillvärmeförlust.
 
Kasch skrev:
Kökspanna med 750 l acktank med shuntning som klarar dygnseldning med bibehållna 19,5 grader i ett dygn ner till ett par minusgrader. Första prio blir att täta dragställen samt tilläggsisolera taket på den gamla delen, vilka är de två största källorna tillvärmeförlust.

Mer isolering sen kan du ju värma huset till kanske 22° o se till att tanken är full laddad då det är dags för sängen, Innan du går isäng sänker du tempen till 19,5° igen...
Så fick jag göra då jag eldade ved o det va kallare än -20° o bara 500 l acktank, Då klarade man 12 tim innan tanken va tom o tempen under 20° inne trotts kylan..
 
Hej!
Det här var en rolig tråd tycker jag, för att inte säga väldigt intressant för en som går i planeringsstadiet för att skaffa nytt värmesystem. Lutar åt vedpanna.
Frågan är vad som är hur stor ackumulatorvolym man ska ha för att slippa elda så ofta.
Vill inte ränna till garaget stup i kvarten...även om det är roligt att elda. ;)
Tror ni att man bör satsa på en 25 eller 35 eller rent av en 40 kW panna?
 
Crille68 skrev:
Hej!
Det här var en rolig tråd tycker jag, för att inte säga väldigt intressant för en som går i planeringsstadiet för att skaffa nytt värmesystem. Lutar åt vedpanna.
Frågan är vad som är hur stor ackumulatorvolym man ska ha för att slippa elda så ofta.
Vill inte ränna till garaget stup i kvarten...även om det är roligt att elda. ;)
Tror ni att man bör satsa på en 25 eller 35 eller rent av en 40 kW panna?
Har du plats skall du klämma i med så mycket ack tank du kan. Sen väljer du en lämplig panna.
Fråga vilken ved eldare som helst,Dom flesta vill ha en större ack tank.
Du har chansen att göra rätt från början :)

Helt otroligt varm vinter i år. Det var 3 dagar sedan jag tände pannan.I februari !!
 
Jag kan bara hålla med om att vintern varit otroligt varm. Taktar också var tredje dag nu under februari och också några gånger under januari.
Några dagar var det till och med så varmt så jag stoppade i lite aska i pannan och väntade några timmar innan jag öppnade igen och se, då hade det skapats nya vedträn. Det var bara att ta ur pannan och lägga på pall och vänta till nästa eldning...
 
slipperman skrev:
Några dagar var det till och med så varmt så jag stoppade i lite aska i pannan och väntade några timmar innan jag öppnade igen och se, då hade det skapats nya vedträn. Det var bara att ta ur pannan och lägga på pall och vänta till nästa eldning...
Det var inte dåligt.Jag ska prova detta jag med :)
 
Crille68 skrev:
Hej!
Det här var en rolig tråd tycker jag, för att inte säga väldigt intressant för en som går i planeringsstadiet för att skaffa nytt värmesystem. Lutar åt vedpanna.
Frågan är vad som är hur stor ackumulatorvolym man ska ha för att slippa elda så ofta.
Vill inte ränna till garaget stup i kvarten...även om det är roligt att elda. ;)
Tror ni att man bör satsa på en 25 eller 35 eller rent av en 40 kW panna?
Jag bor i Jämtland på en ganska blåsig plats. Jag har en Orlan 40 med 750 + 3000 liter. Huset är 240 kvm hyfsat isolerat med hela nedervåningen (ca 140 kvm) golvvärmd. Har ca 21-22 grader inomhus, Termomatic CBJ shuntautomatik med innegivare. Automatiken fungerar perfekt och systemet i övrigt också även om pannan har lite hyss för sig ibland.
När det är runt nollan faller tankarna från drygt 90 grader till 40 på ca 3 dagar. På sommaren räcker varmvattnet upp emot 14 dagar. Jag har aldrig (på 18 månader) eldat mer än varannan dag, ens när det varit -30. Men man får å andra sidan elda minst 6 timmar varje gång (2-3 inlägg) för att nå från 40 till 95 grader. För att minska förbrukningen och arbetet med ved skall jag installera solfångare. Men det blir en historia för sig...
 
Mina tankar på 2000L räcker bara 7 dagar på sommaren.Det finns alltså mycket att göra när det gäller isolering av dom.
Får bli ett framtids projekt :)
Jag har o andra sidan skaffat en vv beredare som jag har satt i serie efter tanken.
Har satt en 3fas elmätare på den.Skall bli kul att se vad varmvattnet kostar en sommar:eek:
 
Johannor hur mycket isolering har du på dina tankar? Och är det en stor tank eller flera små som blir 3000l? Vi har slående lika förutsättningar, samma panna, tankar, hustorlek i m², golvvärme i samma storlek. Dock så verkar jag förbruka mer än dig men det beror väl antagligen på att du har väl en 2 vånings kåk med 140 i botten och 100 på toppen. Eller?
Jag förbrukar nämligen samma som dig fast på ca 35-40h vid 0°C.
 
wodda skrev:
Johannor hur mycket isolering har du på dina tankar? Och är det en stor tank eller flera små som blir 3000l? Vi har slående lika förutsättningar, samma panna, tankar, hustorlek i m², golvvärme i samma storlek. Dock så verkar jag förbruka mer än dig men det beror väl antagligen på att du har väl en 2 vånings kåk med 140 i botten och 100 på toppen. Eller?
Jag förbrukar nämligen samma som dig fast på ca 35-40h vid 0°C.
Hej wodda! Jag har bara två tankar. 750 och 3000. Båda är runda och inbyggda. Isoleringen varierar lite. De är lite slarvigt isolerade med rester från övriga husrenoveringen. Men ca 20 -30 cm är det nog runt tankarna. Jag "fuskar" lite just nu eftersom jag inte värmer övervåningen med vedvärme utan med 3 stycken mindre el-element. Men det kanske gör skillnaden. Sen kommer det förstås upp värme från nedervåningen ändå. När jag har renoverat klart övervåningen kommer det att vara tre vattenelement plus ett glovvärmt badrum och då kanske vi hamnar på samma förbrukning.
 
wodda skrev:
Johannor hur mycket isolering har du på dina tankar? Och är det en stor tank eller flera små som blir 3000l? Vi har slående lika förutsättningar, samma panna, tankar, hustorlek i m², golvvärme i samma storlek. Dock så verkar jag förbruka mer än dig men det beror väl antagligen på att du har väl en 2 vånings kåk med 140 i botten och 100 på toppen. Eller?
Jag förbrukar nämligen samma som dig fast på ca 35-40h vid 0°C.

Ni kanske har olika temp inne? Några grader gör mycket
 
Min inne temp ligger på 20-22°C. Min isolering är dock bara 4cm PUR och så är mina 3000l fördelat på 4 tankar.
Sen är mitt hus lite större tror jag. Huset är en enplans kåk på 207m² + 96m² loft resterande yta är 4,5m i takhöjd. Och för att inte glömma 70m² sval källare (ca 15°). Så det är väl ungefär som Johannors men inte riktigt.
Ska dock upp med fläktar som ska trycka ner värmen ifrån taket jag tror att det kommer göra mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.