Hur är det?
Får uttagen sitta bakom diskmaskinen eller får det inte plats?
Man brukar ju sätta uttaget i skåpet brevid under diskbänk varför?
Är det nått säkerhetsavstånd mellan uttag och diskbänk?

Mvh
 
Brukar vara så att man sätter uttaget i skåpet brevid för att det ska bli bekvämt att instalera , då har du alla anslutningar på samma ställe , sen kan det bli bökigt med vissa maskiner att få in stickproppen om dom är djupa , okså kanske det inte går att skuva in maskingen tillräkligt långt om uttag sitter bakom maskinen , så det är mest av bekvämlighetskäl det sätts i skåpet brevid.
 
Framförallt så är det för att man skall kunna koppla bort elen utan att dea fram maskinen.
 
  • Gilla
Rikkar87
  • Laddar…
Det är av säkerhetsskäl i första hand, man ska kunna göra DM spänningslös innan man vid ev. fel gör nått ingrepp på den (även avstängningen för vattnet ska ju sitta så att den är åtkommlig). Att det sedan även underlättar när man ska sätta in och ta bort DM är ju bara bunus.
 
  • Gilla
Jako61
  • Laddar…
Hur är det med säkerhetsavstånd till undersida diskho och elutag till DM?
 
  • Gilla
HMC
  • Laddar…
Finns inget "säkerhetsavstånd", men man brukar sätta det 30-40 cm över golv
 
Måste man installera ett nytt uttag i närhet till diskmaskinen eller går det lika bra att dra sladden till ett befintligt eluttag några meter bort?
 
Det är anslutningssladdens längd som bestämmer, sedan är det ju praktiskt att stoppa sladden genom samma hål som vatten och avlopp för DM. Bäst är det om DM får en egen säkring den drar ju i vissa skeden av diskningen 10 Ampere
 
enklare åxå ifal man inte har överspänningsskydd installerat att dra ur stickproppen när åskan går...
 
Lyfter en gammal tråd.

FÅR uttaget sitta bakom maskinen, eller är det mer så att 'bör' sitta i skåpet bredvid?
 
jag skulle inte ha satt det bakom maskinen, tänk den dagen det sprakar och luktar bränt om diskmaskinen och det rinner ut vatten på golvet, då känns det mindre kul att behöva ta tag i maskinens plåthölje för att dra fram den för att rycka kontakten...
 
Jag har säkringarna 2m bakom i ryggen i hallen då :) men ja är med på tankegången...

Frågan kvarstår, får man, enligt lagar och normer ha det bakom diskmaskinen?
 
Kan inte säga att jag vet säkert. Men för det mesta så krävs det ju att man har arbetsbrytare eller annan allpolig bortkoppling av maskiner. En ÅTKOMLIG väggkontakt räknas som sådan allpolig frånkoppling. Sitter den bakom maskinen så är den inte åtkomlig (på den punkten kan det gå att ha avvikande mening, det går ju att dra ut maskinen utan att öppna några skyddande plåtar osv).

Rent praktiskt så tror jag inte att den får plats bakom maskinen såvida du inte sätter den väldigt lång ner nära golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.