Vi kommer att ta bort eternitplattorna, och vi kommer att göra det själva. Besiktningsmannen sa att de är ok att göra det själv, och då frånkommer ni reglerna för vad som krävs om en firma ska göra jobbet.
Man kanske borde vara mer rädd om hälsan än vad vi tänker vara, när vi ska riva det själv, men vi räknar med att kunna ta ner blocken relativt hela. Sedan ska vi tilläggsisolera, innan vi ska på med en träribb panel som ska målas. Eternit eller Minerit plattan i sig isolerar inte.

Dessutom räknar vi med att huset, den dagen vi ska sälja det för det kommer förmodligen att ske inom en 15 års period, att det blir mer lättsålt. Här uppe så tar de flesta bort plattorna innan ny panel sätts upp, det är ingen som vill ha det inbyggt i kåken.
 
Hej,

Om jag skulle ta bort eternit själva skulle jag göra så här:

Fixa bra andningsskydd (inte sådana biliga Bauhaus varianter som 50% kommer vid sidan om)
Fixa engångsöverall som du slänger varje dag.
När de är färsigt direkt in i duschen för att få bort damm från håret.

Då blir det säkert bra.

Jag upptäckte att det inte gick att få ner plattorna hela och att jag var tvungen att bryta ner allt. Då bestämde vi för att leja ut det arbetet.
 
För läääänge sen, så väldigt lääänge sen att det är preskriberat vid detta nu så rev vi bort Eternit från en kåk, utan skydd och annat jox. Dum som man var...:)

Eterniten ska väl tas omhand på ett säkert sätt, vi löste problemet med avfallet i lokala dagbrottet som är rejält djupt...

Inget att rekommendera men då visste man inte bättre. Å andra sidan, vem eller vad far illa i botten på ett 250 meter djupt hål i backen?
 
Ang hur eternit tas hand om har jag oxå en storry om detta. Hjälpte till att skruva ner eternit från ett garage och la dessa försiktigt på släpet för att sedan åka ut till lokala soptippen. De frågade vad vi hade och vi tittade blåögt på dem och sa att det va några skivor som satt i garaget. De tittade ut och på oss lite skräckslaget och sa sedan att lägg de där i hålet för där ska vi snart fylla över. Nu tror jag inte att det är någon fara för naturen där de nu ligger.
 
Eternit "springer inte upp" ur deponeringshål eller från väggar och hugger som en Kobra.
Det är när ni bryter, borrar eller sågar i materialet som det bildas farligt damm.
 
RoTe
snuttjulle skrev:
Ang hur eternit tas hand om har jag oxå en storry om detta. Hjälpte till att skruva ner eternit från ett garage och la dessa försiktigt på släpet för att sedan åka ut till lokala soptippen. De frågade vad vi hade och vi tittade blåögt på dem och sa att det va några skivor som satt i garaget. De tittade ut och på oss lite skräckslaget och sa sedan att lägg de där i hålet för där ska vi snart fylla över. Nu tror jag inte att det är någon fara för naturen där de nu ligger.
Det korrekta sättet att ta hand om asbestmaterial är just att gräva ner det.
 
Vet att det är en gammal tråd men supersnyggt d^_^b
 
Oj,oj den skulle hamna bakom ett snyggt hus jag såg, detta blev helt fel :blushing:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.