Glaskakel är väldigt inne just nu.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha det i mitt nya kök.
Kan man leva med det eller tröttnar man efter ett tag ??

Den grönaktiga tonen som syns litegrann runt glaset, är det något man stör sig på efter ett tag ??

När man väl har fogat och dessutom kanske målat ändkanten, kommer man alls att tänka på den grönaktiga tonen ??

Jag har hittat vanlig vit (dvs. med grönaktiga kanter) 10x10 kakel för 994 kronor/kvm, och oxiderat vit (utan grönaktiga kanter) för 3070 kronor/kvm.

De hade också oxiderat vit 10x30 kakel för 2270 kr/kvm, då får man sätta dem omlott, som tegelsten.

Och är det någon som har erfarenhet av att skära i glaskakel ??

Tacksam för feedback  :-*
 
Är det verkligen ingen som har erfarenhet av glaskakel :-/

Ska jag bli pionjär kanske :surprised: :D
 
Av just glas skuret som kakel (eller om det gjuts i den formen) har jag ingen erfarenhet, istället har jag haft glasskivor som jag lackat eller folierat på baksidan (för att få en slät, blank, enfärgad yta). I de fallen har ju de slipade kanterna haft en grönaktig ton, och visst störde jag mig lite på det i början, när det var nytt, men efter ett tag ser man det inte längre.

Personligen skulle jag inte lägga 3000:- per kvm för att slippa kanterna, men om de två kaklen är lika i övrigt (vet inte hur oxiderat vit ser ut i ytskiktet), skulle du kanske kunna köpa några såna plattor och sätta längst ut, där kanterna inte är täkta av fogen?

Lycka till, och visa gärna bilder om du har möjlighet :)

//Olle
 
spirp skrev:
Av just glas skuret som kakel (eller om det gjuts i den formen) har jag ingen erfarenhet, istället har jag haft glasskivor som jag lackat eller folierat på baksidan (för att få en slät, blank, enfärgad yta). I de fallen har ju de slipade kanterna haft en grönaktig ton, och visst störde jag mig lite på det i början, när det var nytt, men efter ett tag ser man det inte längre.

Personligen skulle jag inte lägga 3000:- per kvm för att slippa kanterna, men om de två kaklen är lika i övrigt (vet inte hur oxiderat vit ser ut i ytskiktet), skulle du kanske kunna köpa några såna plattor och sätta längst ut, där kanterna inte är täkta av fogen?

Lycka till, och visa gärna bilder om du har möjlighet :)

//Olle
Nej, de är inte riktigt lika. De dyrare (italienska) kaklen är liksom slätare och snyggare. Men jag tror att jag kan trolla bort det uppenbart gröna genom att måla ändkanten vit (liksom tapeten på väggen), och alla mellanfogar kommer ju att döljas av vit fog.

Däremot skulle jag kunna slå till på en eller par av de dyra kaklen i 10x30 utförande och använda det som en glashylla en bit ovanför diskbänken, med clipskonsoller.

Jag var också inne på hela glasskivor ett tag, men nu lutar jag åt glaskaklen. Dels för att inte blanda in ytterligare en hantverkare ::)
 
Vi har glaskakel i vårt kök. Vi har valt Höganäs variant 10x10med lite gråmålad baksida. Tror det heter silver eller nåt. Kostade ca 600 kr/m[sup]2[/sup]. Vi tycker det är snyggt MEN - det går inte att skära med vanlig kakelskärare, man måste ha en apparat med vatten. Det går inte heller att borra i det utan att det spricker. Skall ni sätta upp något på väggen, t ex en köksfläkt, så måste ni skära ut hål i förväg, innan ni sätter upp glaset. Men det blir snyggt! Vi har även glasmosaik i badrummet, med knallfärgad röd bakgrund.
 
Ellax skrev:
Vi har glaskakel i vårt kök. Vi har valt Höganäs variant 10x10med lite gråmålad baksida. Tror det heter silver eller nåt. Kostade ca 600 kr/m[sup]2[/sup]. Vi tycker det är snyggt MEN - det går inte att skära med vanlig kakelskärare, man måste ha en apparat med vatten. Det går inte heller att borra i det utan att det spricker. Skall ni sätta upp något på väggen, t ex en köksfläkt, så måste ni skära ut hål i förväg, innan ni sätter upp glaset. Men det blir snyggt! Vi har även glasmosaik i badrummet, med knallfärgad röd bakgrund.

Det går att borra i Höganäs glasplattor, du kan dock inte använda slag och du måste vara extremt lätt på handen.
 
Då var det DAX.

Det är med 90% säkerhet att jag kommer att köpa de svagt gröntonade kakelplattorna.

Jag behöver hjälp och synpunkter:

Dels; Är det riktigt att man måste ha en kakelskärare med vatten till dessa kakel ??

Vad tycker ni om färgkombinationen ??

Den röda går bort, det blir för  :surprised:, de vita kaklen skulle funka, men det känns för mesigt. Återstår de ljusgröna kaklen som jag som nödlösning tänkte att jag kan måla vita ifall jag tröttnar kolossalt på färgen.

Bild 1 > Kaklen bakom arbetsskivan (rökt ask) / hällen.
 
  • alle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2, diskbänken

 
  • vask.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3 > Arbetsbänken / hällen igen
 
  • bordplade1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fagerborn skrev:
Glaskakel är väldigt inne just nu.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha det i mitt nya kök.
Kan man leva med det eller tröttnar man efter ett tag ??

Den grönaktiga tonen som syns litegrann runt glaset, är det något man stör sig på efter ett tag ??

När man väl har fogat och dessutom kanske målat ändkanten, kommer man alls att tänka på den grönaktiga tonen ??

Jag har hittat vanlig vit (dvs. med grönaktiga kanter) 10x10 kakel för 994 kronor/kvm, och oxiderat vit (utan grönaktiga kanter) för 3070 kronor/kvm.

De hade också oxiderat vit 10x30 kakel för 2270 kr/kvm, då får man sätta dem omlott, som tegelsten.

Och är det någon som har erfarenhet av att skära i glaskakel ??

Tacksam för feedback :-*
Hej! Jag var själv på väg att köpa glaskakel, men in i det sista ångrade jag mig. Det blev mintgrönt i vissa ljus. Det hette vitt glaskakel, men glasfårgen är ju naturligt lite grön, så jag kände att det inte blev tillräckligt neutralt, för att sätta andra färger, typ ljus, handdukar mm upptill. Ska snart få hem en ny glaskakel, som är vitare. den är tydligen ganska ny från decora och heter supervit. Har hört att man behöver nån speciell maskin att såga plattorna med. tror de kan hjälpa en med det där du köper kaklet. Visst är det svårt att välja. Jag är själv helt slut på alla dessa val vid renovering! Lycka till
 
Jag gillar också det gröna Du valt, kanske något jag kan ta efter när jag kommit så långt som till köket. Men....jag tycker du skall fundera lite över fogens färg. Markerar man fogen med vitt, så framträder glaskaklet mer, man plockar m a o fram varje ruta för sig. Väljer du fog i samma färg, ser det mer sobert ut. Inget du behöver ta efter, men fundera..........
 
Vi har hört just detta "blekgröna" glaskakel i badrummet, 10x10. Mycket nöjd, det ger faktiskt djup åt rummet.

Men det är ett elände att kapa. Våra 10x10 gick skapligt att dela på exakt mitten med vanlig kakelknäckare, men aldrig annars. Det blev bra med varannan platta ungefär, som tur är har jag överskott.
 
akhagen...kunde vara kul att få se bild.
 
På dina bilder tycker jag att det vita ser snyggast till de saker som är runtomkring. Om du är rädd för att ledsna tror jag också att det vita "håller" längst.

(Men jag kommer själv att välja det turkosa i en dusch, så jag tycker att det är snyggt också.)
 
saturnus skrev:
askhagen...kunde vara kul att få se bild.
Instämmer, visa bilder :p

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.