Hej

Jag har en källare, som jag tänkte limma glasfiberväv på, för att sedan måla med silikatfärg.
Det är 3 innerväggar samt 1 yttervägg.
Har lite funderingar på limmet.. Jag vill ju ha en hyfsad fuktgenomsläpplig lösning, därav mitt val av silikatfärg, men hur fungerar limmet? Är det en fuktblockerare, eller finns det lim som fungerar som en silikatfärg?
 
ska du sätta väv på puts?....varför inte måla putsen med "andande" färg istället?...Jag har använt mig av samma färg som
man målas hussocklarna med fast på innerväggar i källaren....och vit. Blir väldigt fint och jag rekomenderar det....tror att limmet
gör att det blir en "fuktspärr-light" så lim+färg hade jag inte satt upp...men jag är ju ingen målare:D...
/
M
 
Det har tidigare suttit tapet på betongen, och det blir rester kvar, så det enklaste & snyggaste är ju att sätta på en tunn renoveringsväv, om jag inte skall få hålla på i dagar & rensa.. ( Inte vattenlösligt..)
Så jag skulle vilja veta om det finns olika sorters lim som är mer eller mindre lämpliga (täta)..
 
Ingen som vet något om hur täta dessa vävlimmer är?
 
Jag tror inte på denna lösning. Det blir för tätt, plus att limmet är vattenlösligt. Sedan tror jag inte på silikatfärg på väv heller. Du kommer att lägga ned en del tid på en lösning som inte blir bra. Gör inget, eller gör rätt, istället.
 
VAD ÄR RÄTT?
Står inför samma sak och har tapet på väggarna idag direkt på betong. Riktigt skitjobb att få bort alla små luddiga tussar som blir kvar efter tapeten.
 
Allra mest rätt, dvs bygger in minst risk, är att ha en putsad vägg målad med kalkfärg, kc-färg eller möjligen silikatfärg (med BARA vattenglas som bindemedel).

Alla andra varianter _kan_ gå bra, men är inte garanterade att göra det. Så vill du vara säker så finns det bara ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.