Har som mål att bygga om min altan i vår.
Golvet är bra men tänkte byta ut räcket samtidigt som jag ska bygga tak över delar av altanen.
Har i nuläget inga planer på att "bygga in" altanen till ett uterum.

Skulle vilja hitta något "roligare" än plasttak och är nu därför intresserad av alla tips jag kan få.
(Dessutom vill jag att taket även ska fungera som ett bra solskydd.)

Hur har ni gjort och vilka erfarenheter har ni?
Är det segelduk som gäller eller kan man välja andra material, typ kapellväv?
Är det svårt att förankra på ett bra och säkert sätt? Blir det fladdrigt när vinden ligger på?
Jag har som mål att plocka ner taket för vinterförvaring på senhösten så det ska vara ganska enkelt att montera ner.

Tacksam för alla tips.
 
Jag har markis, med det har du säkert redan kollat på.
Köpte en billig variant av "segelduk" på IKEA som jag har i en annan del av trägården, dessa sätts fast med tältpinn liknande "stolpar".
Denna konstruktion får jag ta ner om det börjar blåsa kraftigt, gissar att riktig segelduk inte har detta problemet.
Jag är helnöjd och kan varmt rekommendera markis.
Men detta var ju inte vad du frågade
 
Jag har högkvalitativ segelduk (ngn form av konstfiber) som tillverkats av segelduksmakare. Han har även fixat monteringen. Dukarna är kvadratiska och drygt 6 kvm/var. Lutning ca 30% (höftat). Har haft dem uppe en säsong (mars till oktober). Bor kustnära - Östersjön.

Ja, de slår när det är kraftig vind ;)

Vid regn (då de eg borde rullas in) blir det snabbt vattensamling på 10-20 l och dukarna har fått klädsam mage ... :rolleyes:

De blir ganska snabbt smutsiga men inte mer än att jag krasst räknar med en tvätt per säsong. Jag blev i början smått hysterisk av fågelbajsfläckar men nu har de antagit en naturlig bruksyta och jag har lugnat ner mig.

Jag har ingen hissanordning utan de rullas manuellt upp vid husväggen när jag räknar med kraftig vind. En enkel hissanordning där dukarna lätt veckas upp till fastsättningsstången står högt på önskelistan.

Uppsättningsanordningen var lätt för mig då en ramkonstruktion vid trädäcket fixades redan vid husbygget. De tas lätt ner på hösten (bara drar dem av skenan som är fäst längs husväggen).

Segeldukstaken har lyft både hus och användning av trädäck då detta ligger i söderläge och är olidligt utan solskydd.

Ta in offert från någon segelduksmakare innan du tittar på billigare alternativ. Det är egentligen inte dukarna i sig självt som kostar utan alla hakar, trissor etc som behövs för att få en riktigt snygg montering. Mina dukar är väldigt snyggt sydda med typiska segelduksförstärkningar. Livstiden skulle väl vara ca 10 år men jag tror jag sliter mina snabbare då jag trivs med att ha dem uppe även när det småregnar. Totalkostnad ca 10.000 men vid utbyte blir det naturligtvis billigare.
 
Jag håller förnärvarande på att bygger en altan som kommer gå som ett L runt huset. Den kommer bli ganska stor och rymma en liten mindre del och en liten större del. Den mindre delen kommer jag ha ett fast tak monterat som förmodligen blir i svart plåt. Den andra delen kommer vara öppen men för att få skydd mot solen som står på hela dagen så kommer jag använda mig av ett segel och då talar vi om ett riktigt segel från en segelbåt. Jag har genom en granne få tag på ett begagnat segel som de inte använde och snälla som dom är fick jag det helt gratis. Det blir därför en väldigt billig lösning då uppsydda segeldukar kan kosta en del. Jag kommer göra en lösning som göra att jag enkelt kan ta ner och sätta upp det beroende på väder och vind. Fömodligen kommer en del fästas i huset och sedan löpa ut till två större stolpar som byggs in i altanen.

Mina föräldrar har också användt sig av ett segel (från segelbåt) och det har fungerat utmärkt som solskydd och även vid regn. De plockar upp och ner det vid behov men gällande hållfasthet osv så bör det ju vara ganska ok med tanke på att det ska hålla för att segla med. Så med tanke på det så kan man säker ha det sitta upp över sommaren. Har du några bekanta som seglar eller någon segelklubb i närheten så kolla om dom har något till övers som du kan få köpa billigt, det är min rekommendation. Skulle seglet vara för stort så är det ju bara lämna det till en segelmakare så kan de hjälpa dig att sy till det.
 
En bekant fick hela den glasade gaveln sönderslagen av en segelduk vid oväntat blåsväder. Det blev en hisklans dyr affär. Det gäller alltså att ha hög och säker kvalitet på fästanordningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.