Vi får ett samtal ifrån kommunen att vår villa vi ska bygga (smålandsvillan Villa Västervik) , har för högt innertakshöjd, att de max får vara 1,90cm!!?!
Låter ju helt puckat, nån mer som har hört talas om detta??:confused:
 
Nu får du nog förklara lite mera ingående, vaddå 1,90 i takhöjd. en standarddörr är ju 2,10

/L
 
Ja; jag vet !! Hon babbla nåt om att de inte finns nåt som heter 1 1/2 plans hus längre , utan att antingen enplans eller tvåplans..
Våran säljare tyckte också att de lät helt befängt.
Dom har byggt två älvsbyhus brevid , och dom hade 1,90 på övervåning sa hon!
 
Jamen nu kom det ju lite mera fakta, kund eju lika väl ha varit ett 1-plan med 1.90 i takhöjd vi pratade om.

Men jag har hört fler som haft lite "strul "med att få sina hus klassade som 1 1/2-plan.

/L
 
Innertak får inte vara under 2,4m i nybygge. Allt annat du hört är fel. Sen om du pratar om en loftvåning eller liknande så kan det finnas andra bestämmelser pga av maximal höjdnad på byggnade mm
 
Ta fram detaljplanen och bifoga så är det bara att läsa innantill vad som gäller just hos dig
 
Nu när jag läst dom andra svaren så kan jag medela att i mitt område får man bara bygga enplanshus. Dock får man ha 4,5m från markhöjd yttervägg )långsidan) till genomskärningen taktegel och då fick jag plats med ett loft. Takvinkel fick jag ha vilken jag ville så iprincip skulle jag kunna ha oändlig takvinkel ;-)
Sen sade byggnadskontoret att jag inte fick ha loftgolvet mer än 1m under genomskärningen tak från tegel till loftgolv. Vilket skulle innebära att det knappt skulle bli något loft så jag lyssnade inte på vad dom sa.

Perssonligen tycker jag det är yttermåtten som är avgöranden och hur man inreder är av sekundär betydelse. Dock har jag inte lägre än 2,4m i något rum då risken för ombyggnad skulle bli för dyr.
Men att höja upp loftgolvet 0,5m kan man ju göra med några lastpallar :)
 
Det är inte så att dom i ditt område bara godkänner 1-våningshus och att över 1.9 m på "andra våningen" räknas som tvåvåningshus, vilket inte är godkänt ?

/K
 
Då sitter vi ju i skiten kan man säga , tog för givet att de inte skulle vara problem efter som de står två ny uppslagan hus i modell älvsby 1 1/2 plan..
Dom skulle ha möte på kommunen i morrn och diskutera frågan!?!
 
lindzy66
Men det går ju att komma runt om det inte är yttermåtten som ställer till det. Regla upp övervåningen tex 0,5m och ha ett golv av spånskiva. När besiktningen är klart kan nu ju ta bort det fuskuppreglade golvet ;-)

Alternativt sätter ni ett innetak lägre som ni lätt kan plocka bort sedan.
 
Om huset är ett enplans eller tvåplans avgörs av var takfoten befinner sig.
Om takfoten är nere vid första planet är det ett enplans, även om den har en inredd vind (som vi då normalt sett kallar för 1½ plans) Våningshöjden i bottenplan skall vara mionst 2,4. Våningshöjden i inredd vind skall vid rakt undertak vara min 2,3 men får lov att vid snedväggar gå ner till 1,9. ytor med takhöjd under 1,9 räknas som biytor och räknas således inte med i boarean.
 
Men det kan väl inte finnas något förbud att bygga sådana biytor?
 
volvo skrev:
... vara min 2,3 men får lov att vid snedväggar gå ner till 1,9. ytor med takhöjd under 1,9 räknas som biytor och räknas således inte med i boarean.
Hm ... har jag räknat fel? Jag har uppfattat det som om man måste räkna 60 cm ytterligare mot snedvägg från höjdpunkten 1,9 och att detta räknas som boyta och inte biyta.

Påverkar taxeringsvärdet en del då huset blir mindre.
 
yonna skrev:
Hm ... har jag räknat fel? Jag har uppfattat det som om man måste räkna 60 cm ytterligare mot snedvägg från höjdpunkten 1,9 och att detta räknas som boyta och inte biyta.
Så har jag också uppfattat det hela.
Kommer bara inte på rak arm ihåg om de 60 cm som avses är lutande eller horisontella.
Det rätta går säkert att finna på webben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.