Ska lägga in klinkers i stort sett hela vår källare......

Nu är det så att vissa av källargolven är/har varit målade men det mesta är bort "slitet", men det finns ändå lite färg här & var och den verkar faktiskt sitta fast.

Måste jag ta bort all färg på golven innan jag kan börja lägga klinkers eller går det bra att att lägga på det målade underlaget?

Om jag behöver ta bort färgen, kanske det finns nån som kan tipsa om någon bra metod som gör att färgen lossnar?

Behöver jag rengöra på nåt speciellt vis innan klinkning?
 
Mitt råd är att ta bort all färg, nån skrapa lr slipmaskin av nått slag borde fungera bra, dammsug noga.
På med primer å sen är det bara å lägga klinkers......
Är det våtutrymme så skall "gummit" endast vara under tvättmaskinen å runt golvbrunnen....

Lycka Till!

Å välkommen till forumet! :)
 
Hej,

Jag är precis på gång att göra samma sak fast bara i halva källaren. :)
Jag var och köpte 50kvm klinker i förrgår och har funderat lite på hur jag ska få bort all färgen som finns där idag.

Jag tänkte börja testa med en stålborste på vinkelslip för att se om det duger.

Denna tänkte jag köpa: Stålborste

Funkar inte detta tillräckligt bra kommer jag nog testa en diamantslipskiva.

Jag har en del rivning klar innan jag kan komma igång att slipa färg men jag hoppas kunna komma igång nästa vecka.

Efter att ha tagit bort all färg tänker jag dammsuga och sen lägga på primer innan jag börjar lägga klinkern.

Det är ju inget beprövat men mina funderingar kanske kan vara till hjälp ändå ..

/Lasse
 
Den där diamantskivan använde jag på mina putsade väggar för att få bort färgen. Det blir rejäla jack av den... Å andra sidan så har jag provat stålborsten med, men den gjorde varken till eller från.
 
Saneringsfräs kan rekommenderas, finns att hyra på Cramo och liknande ställen.
Diamantskiva på vinkelslipen dammar så fruktansvärt så man tror inte det är sant. (jag har provat).
 
En sån här har jag sett att man kan hyra och den brukar kallas betongslip. Någon som har testat att slipa bort färg från betonggolv med en sådan?
841443.jpg
 
Jag testade en sån... Har en del färgrester kvar på pannrums golvet jag vill ha bort. Hjälpte inte ett skit. Maskinen hade en roterande sten
 
Ska lägga klinkers i källaren, blivande tvättstuga. Golven är målade och färgen sitter som berget, har inte släppt någonstans. Färgen är förmodligen alldeles för "tät" för att ligga på ett källargolv, men jag har inte haft några problem med fukt som krypit upp i väggarna.
Måste färgen bort innan klinkerläggning?
 
Maskinen på bilden ovan är en Dianova 450 d.v.s en diamantslip med skär T1som garanterat tar bort det ni pratar om, ni kan även slipa stengol med den om ni tillsätter vatten.

I golvbranschen har vi seriösa en regel, sitter det fast hårt så låt det sitta, men kan det gå bort med rimerliga nötning så ta bort det utan att överdriva.
Tvätta golvet om fetter finns, borsta sedan in en blandning av byggspackel och golvprimer 1 på 2 och arbeta in denna ordentligt. ( typ brun sörja som är tung att borsta in ) & låt torka.
Sedan kan du fästa vad som helst på detta golvmen använd flexfix och flexfox.

MvH jawen
 
jawen skrev:
Maskinen på bilden ovan är en Dianova 450 d.v.s en diamantslip med skär T1som garanterat tar bort det ni pratar om, ni kan även slipa stengol med den om ni tillsätter vatten.

I golvbranschen har vi seriösa en regel, sitter det fast hårt så låt det sitta, men kan det gå bort med rimerliga nötning så ta bort det utan att överdriva.
Tvätta golvet om fetter finns, borsta sedan in en blandning av byggspackel och golvprimer 1 på 2 och arbeta in denna ordentligt. ( typ brun sörja som är tung att borsta in ) & låt torka.
Sedan kan du fästa vad som helst på detta golvmen använd flexfix och flexfox.

MvH jawen
varför byggspackel ?
 
Tog bort marmoflooren i källaren med en fräs jag hyrde på Stavdal. Var en massa kedjor slog slog loss färgen, och gick hur smidigt som helst. Körde av 20 kvm på en förmiddag.
Kostade dock ca 500 kr för en dag.

/the_PL_man
 
En sån här skall du ha: Festo Saneringsfräs SAF-750.
 
  • festoSAF750EPlus[1].jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.