Jag renoverar min lägenhet och håller just nu på med mitt sovrum. Jag tänkte sätta upp stuckatur som jag målar i samma färg som taket (vit matt). Takhöjden är 273cm.

Jag vill måla även väggarna i en vit nyans, frågan är vilken nyans och var på väggen denna andra vita nyans skall börja, direkt under stuckaturen eller en bit ner från stuckaturen? Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet eller t.o.m. bilder kanske?
 
Själv så börjar jag oftast väggens färg direkt under stukaturen. Just i och med att du har stukaturlist så har du redan där "brutit" väggen från taket så att säga, men det är vad jag tycker. Är ingen målare, bara vanlig hemmapulare.
 
Vad jag sett i sekelskiftsmiljö (inkl min egen lägenhet) så börjar väggfärgen/tapeterna en bit ner från stuckaturen, ung 15-20 cm nedanför. Detta är alltså i "äkta" sekelskiftshus/lägenheter med högt i tak, dvs ca 320-340 cm. Regeln, om det nu finns en sådan, är som jag förstår att måla takfärg ner till fönstrens överkant.

Med bara 273 i takhöjd blir det kanske en annan femma, beroende på fönstrens storlek och placering.
 
Jag målade ner mitt tak till 2,50 då jag har en takhöjd på 2,85 ser inte alls konstigt ut. Men använd dig av ett laserpass och en bra masktejp jag använde en blå ganska dyr tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.