Hej!
Är det någon som vet om kärnfuru som är "röd" och lite mörkare med några 100 års historia, på kan bli ljusare med några kemiska laborationer eller enbart genom slipning. Vi håller på att köpa detta slags material som tänkt till golv, men vill helst ha ett ljusare golv och vi har ingen aning om vad gammal röd kärnfuru är för något.

Är kärnfuru ngt särskilt bra eller dåligt material?

Kan den som vet något om detta hjälpa oss med ett svar?

//Generellt
 
Kärnfuru finner man i kärnan på tall. Beroende på hur tallen har växt, så är det mer eller mindre. Mer anses ofta som bättre, eftersom det är moståndskraftigt mot väta och hårt som skam. Bra till golv och utomhus, med andra ord. Nackdelen är att det kan vara svårt att måla, eftersom färgen 'halkar av'.
 
OK
Hur är det med att den är just röd? Går det att behandla med lut eller annat för att få den ljusare färgen. Vi vill inte ha gula golv som furu kanske förknippas med utan är ute efter fina gamla golv som är ljusa i tonen? Så måla har vi inte tänkt utan mer ha såpskurade ljusa golv som går lite mer åt det gråa hållet.
Vet någon?
 
Du kan måla eller luta, eventuellt olja med pigment. Men då undrar jag varför du skall ha gammal kärnfura över huvud taget?

Jag har inget emot gula golv, alla snickerier och tapeter vi har är ändå så ljusa.
 
Vi har tänkt oss att renovera huset från 1700talet och utbyggnaden med samma material. I sovrummen ligger det grangolv och är den ljusa färgen med härligt slitade. Nu behöver vi fylla på i hallar och rum och vi gillar mera den ljusa tonen som vi förknippar med riktigt gammalt hus. Därav inga gula golv och helst inte mörka för att det ska passa med resten av huset.

Nu har vi hittat ett golv som är gammalt och ska passa oss och vi vill ju verkligen veta att det går att behandla så vi får det som vi vill ha det för det kostar en hel att köpa detta.

Jag gissar då att svaret är att vi kan få ljusa golv med behandling :)
 
Känns ju som om det vore bättre att köpa ett fint nytt grangolv av bra kvalité och inte förstöra ett gammal furugolv med kemikalier...
 
Håller med Saxpy, ta grangolv och såpskura.
 
Kärnvirke använde man till "finlir typ fönster" eller omålade vedbodar/även bjälkar förr i tiden, min far har en vebod som stått omålad i över 100år utan synliga skador i dalarna.
Färgen kan gå i från gulaktigt till rosarött beroende på var trädet har stått och växt.

Men köp ett gammalt använt grangolv och återanvänd det, kommer absolut bli det mest "riktiga" i ditt fall, och då är det ju även ljust som ni vill ha det.
Massor med hus rivs så det måste finns 100.000-tal´s kvm grangolv från tiden 1700-1950, och det är nog billigt också.

MvH Jawen
 
Tack för svar. Vi har köpt golvet nu och väntar på att få hem det. Jag tror att det kommer passa bra med resterande delarna i huset där det ligger breda brädor (ca 30-45 cm). Jag tror furu kommer bli bättre pga detta ska ligga i hallen och har ett högre slitage och vad jag hör så är grangolv ganska känsliga. Jag tror, och hoppas alltså att om vi slipar det och behandlar det och sedan låter det slitas och åldras så kommer vi få det golv vi önskar.

Vad jag inte blir riktigt klok på är skillanden mellan grangolv och furugolv. Vad är det egentligen jag ska titta efter för att se skillanden?

//Generellt
 
Det trä du beskriver låter för mig som tjärved. Stubbarna från sådana träd bryter man upp och bränner/brände man tjära på. Det är pga tjäran virket håller så bra.
Lukta på det när du fått hem det , tjärved luktar tjära och brukar vara mörkt gult till rött, och se fett ut när man skär i det.
Om det är det så tror jag inte du lyckas bleka det...
All furu brukar normalt mörkna med tiden, vad jag sett i alla fall.
 
Grangolv är från gran och furugolv från tall, den största skillnaden kosmetiskt är nog normalt att det är mycket småkvist i gran, medans tall/furu ofta är nästan kvistfri.
Sen är gran mycket hållbarare/starkare än furu, allt konstruktionsvirke så som bjälklag och takstolar är gran medans paneler och fasader ofta är furu.

MvH Jawen
 
Men gran är ju mjukare än furu så till golv skulle ju furu vara bättre. Sedan är ju även furu ett mjukt golv om man jämför med ek och lönn t.ex. Att man använder gran som konstruktionsvirke beror väl mycket på att det är billigt. Gran är sveriges vanligaste träslag. Furu använder man till synliga saker såsom trappor och dörrar, där "duger" inte gran.
 
Generellt skrev:
Vad jag inte blir riktigt klok på är skillanden mellan grangolv och furugolv. Vad är det egentligen jag ska titta efter för att se skillanden?

//Generellt
Du ska jämföra olika tillverkare hur noga de valt ut virket till golvet, det kan vara mera eller mindre del kvistinslag och även passformen kan skilja. Sedan är båda mjuka träslag så det skiljer inte så mycket här och är du inte ett proffs så ser du knappast skillnaden.
Du kan välja vilket som av dem, då det är val av ytbehandling och skötsel som avgör hur de åldras och vilken färg de får.
 
fn76:

Att gran är det vanligaste träslaget kanske är sant ur antal träd sett, men granen´s växtsett gör att man inte kan ta tillvara på jättemycket vad gäller grövre reglar, tall däremot växer grovt och mycket rakt.

Så det går säkert 2,5 gran på en tall om vi pratar kubik på gammelskog.
Jag är säker på att gran är ett klart segare träslag vad gäller hållbarhet vid belastning, och det bara är därför man använder det i konstruktionsvirke så som bjälklag och takstolar.
Skulle man kunna använda tall till konstruktionsvirke så skulle mycket längre längder kunna tillverkas och köpas, men nu är dom flestas gränser ca 5,5 meter även om jag sett någon som kan sälja 6,8 m.

MvH Jawen
 
När man säljer virket till en såg(inköpare) så skiljer det inte så mycket på gran och tall, dock så har dom ju lite olika egenskaper.
Jag hade för mig att man tex. använder gran som panel och fasader eftersom när virket torkar så "stänger sig" virket och tar inte upp fukt lika lätt som furu. Furu används mer till virke och snickerier inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.