Mina gamla hederliga arbetsskor från Stadium har börjat ge upp. Arbetsskorna som fick tjänstemännen på Arbetarskyddsstyrelsen att vilja spotta tuggummi på golvet och svära på finska. Arbetsskorna som fullkomligt massakrerat det gamla talesättet att man alltid får vad man betalar för. Betalade 49kr. Visst har sulornas olika lager delat sig nitton gånger men det har man löst med lite Casco Superset-lim och ett sjujävla hantverk till skomakeri(Jodå, jag kan mer än att spikrensa virke!).
Nu fladdrar de mest omkring ångestfyllda, hundtuggade, snedtrampade och har inte det rätta "floppet" längre. Spiktrampskyddet och stålhättan har i flera år lyst med sin frånvaro men det har med råge kompenserats med en ständig närvaro av spikhål i fötterna och blåsvarta tånaglar. De har på ett fantastiskt osäkert sätt burit mig över rangliga bjälklag och upp för långa stegar. Ner för stegarna har kanske gått lite väl snabbt ibland... De har alltid haft en speciell förkärlek för elsladdar, dessa strömförande ormar som mer än gärna ringlat sig in mellan foten och sulan och ofta inneburit att man fått äta bjälklag. I samma veva hör man hon som bestämmer skrika nåt om att -"nu tar du fan och köper dig ordentliga arbetsskor!".
Pyttsan.
De har stått pall för en tjänstgöring i Afghanistans varma ökenklimat , de har "floppat" mig genom Thailands vackra landskap, de har sett älgar bada. Men nu är det slut. Jag saluterar dig o kära toffel, inget kommer att bli sig likt när du är borta. Precis som att vi djurägare har ett ansvar gentemot våra husdjur att låta dessa somna in när de inte orkar längre, har vi också ett ansvar för våra arbetsskor. Kremering är uteslutet. Tänkte istället bygga in dom i badrumsväggen med en lapp där det står; "Aldrig förut har så få haft nåt så billigt, obekvämt, snedtrampat och hundtuggat att tacka för så mycket."
Kvar finns bara en stor tomhet och en önskan att hitta ett nytt par som kan ersätta dessa. Såg i veckan att de sålde ut liknande arbetsskor på Intersport för 19kr paret. Mest troligt inte lika bra som mina trotjänare men kanske värda ett försök. Då hade de iofs inte justerbar överdel med kardborre men man kan inte få allt till det priset. De ska väl i alla fall klara ett par husbyggen och ett par långresor.

Kanske det finns fler tappra toffelhjältar där ute som känner sig behöver någon att prata arbetsskor med. Tveka inte att höra av er. Jag lovar full diskretion.
 
  • toffelhjältar2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toffelhjältar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte utan att man blir lite tårögd...
 
nog såg dom där ut att hålla ett par år till, minst! :)
 
Ha! Jag har ett par liknande av fabrikatet Reef, men de är bättre än dina Stadiumvarianter, eftersom mina dessuton har inbyggda ölöppnare under sulan! Kolla i närmaste surfshop.
 
jeppeknaster skrev:
Tänkte istället bygga in dom i badrumsväggen
Det där är tydligen en gammal tradition.:)

Det är inte ovanligt att skor återfinns i äldre hus, gömda på detta sätt eller inmurade i väggar och skorstensmurar. De gömda skorna har troligen ansetts bringa lycka till gården m.m. Fenomenet är känt från stora delar av Europa.


http://www.nordiskamuseet.se/makefr...ationid=2650&Cat=&catName=&publicationid=2650
 
mattiasp skrev:
Ha! Jag har ett par liknande av fabrikatet Reef, men de är bättre än dina Stadiumvarianter, eftersom mina dessuton har inbyggda ölöppnare under sulan! Kolla i närmaste surfshop.
Förbaskat!
Ölöppnare...De finns inte med vinkelslip?

Faidros, det var som tusan.
Hade jag vetat att det var på det sättet hade jag byggt in skor (givetvis några av min flickväns 435 par) varje rum jag renoverat för att maximera lyckan när jag nu har börjat med den jobbigaste biten, badrummet.
 
G
Ojojoj,vad tråkigt.
Dina pjuck ser ju ut som NYA.Du har ju till och med sula.
Mina Panther inköpta på Obsrea för några år sedan för 19 bagis har bara fragment av sulor kvar,är lagade med häftklammer,superlim,kontaktlim och nu senast en bit prima hampsnöre.
Nu har dock den krassa verkligheten hunnit i kapp mig.Kära hustrun har börjat gömma dom i sopskåpet när vi får gäster,jag har väl i och för sig börjat hajja vinken, kan man väl erkänna.Som om inte detta vore nog,hunden,säger bara hunden har börjat glo lystet på dom och slickar sig runt munnen när jag trippar förbi,vilket inte bådar gott.
Har nu efter moget övervägande bestämt mig för att slå till på ett par nya,kosta vad det kosta vill,bara inte över 30 bagis,så blir allt så bra det någonsin kan bli.Hustrun sa i dag att på Jula har dom jättefina arbetsskor för bara någa hundringar,för det hade hon minsann sett i något reklamblad.Ujujuj någa hundringar,dom pjucken törs man ju inte använda,vilka utsvävningar,eller?

Mvh,Gurra.........:confused:
 
G
Förresten ,bygga in dom,törs faan göra det underminerar ju hela konstruktionen,hemska tanke.
 
Gurra nyfiken skrev:
Ojojoj,vad tråkigt.
Dina pjuck ser ju ut som NYA.Du har ju till och med sula.
Mina Panther inköpta på Obsrea för några år sedan för 19 bagis har bara fragment av sulor kvar,är lagade med häftklammer,superlim,kontaktlim och nu senast en bit prima hampsnöre.
Nu har dock den krassa verkligheten hunnit i kapp mig.Kära hustrun har börjat gömma dom i sopskåpet när vi får gäster,jag har väl i och för sig börjat hajja vinken, kan man väl erkänna.Som om inte detta vore nog,hunden,säger bara hunden har börjat glo lystet på dom och slickar sig runt munnen när jag trippar förbi,vilket inte bådar gott.
Har nu efter moget övervägande bestämt mig för att slå till på ett par nya,kosta vad det kosta vill,bara inte över 30 bagis,så blir allt så bra det någonsin kan bli.Hustrun sa i dag att på Jula har dom jättefina arbetsskor för bara någa hundringar,för det hade hon minsann sett i något reklamblad.Ujujuj någa hundringar,dom pjucken törs man ju inte använda,vilka utsvävningar,eller?

Mvh,Gurra.........:confused:
Usch, jag lider verkligen med dig. Tror nog det är dags att att du inser allvaret och gör det enda rätta. Lämna frugan. Frugor finns överallt men ett par erfarna skor växer inte på träd. Drömmen vore att få till ett par skor som inte ens hunden vill röra. Dock en utopi verkar det som då min hund gladeligen äter kattbajs, ruttna råttkadaver och svettiga strumpor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.