Vart kan jag köpa ett långt (runt 1,50-2m)hyffsat vattenpass till bra pris? :p
Jag har klarat mej utan ett så långt innan.Så jag räknar med att jag bara behöver använda det denna gång typ..därför är jag inte intresserad av att köpa det dyraste ::)

Några förslag?
 
jessica skrev:
Vart kan jag köpa ett långt (runt 1,50-2m)hyffsat vattenpass till bra pris? :p
Jag har klarat mej utan ett så långt innan.Så jag räknar med att jag bara behöver använda det denna gång typ..därför är jag inte intresserad av att köpa det dyraste ::)

Några förslag?
Låna ett bra pass i stället för att skaffa ett billigt. Själv gjorde jag på det sätt som jag alltid tidigare gjorde, tills jag insåg att det blir det absolut dyrase tillvägagångssättet. Nämligen att köpa ett billigt pass, använda det, konstatera att resultatet inte blev bra, i vredesmod åka och köpa det bästa som finns, göra om, göra rätt, skänka det gamla passet till farsgubben med förmaning att inte använda det till precisionsjobb. Mitt pass finns i Västerås om du vill låna. Det finns säkert ett pass närmare dig om du inte råkar bo i V-ås.
 
Tro mig du kommer ha användning av passet mer framöver så 500-700 spänn är nog väl investerade pengar (vilket ett bra långpass kostar)
 
Var hittar man ett bra långpass för 500:-?

/T
 
Ett så långt pass som över 1,5 m borde nog kosta över tusenlappen? Mitt 1 m Hultafors kostade väl 400-500:- tror jag.

/ PJ
 
Classe har några:

Hultafors 1200mm (tolerans 0.5mm), artikel 31-954, 415:-
Hultafors 1200mm (tolerans 0.75mm), artikel 31-3167, 249:-

Jag tror båda är alldeles utmärkta för det mesta. Annars kan du köpa en MST150 på Grönmarks för kring tusenlappen fast då blir det så noggrant att man blir knäpp vid enklare jobb.

Längre än 1500mm låter opraktiskt i längden. Vill man ha längre så köp en rätskiva av alu-profil för 200-300:- och lägg passet på.
 
PatrikJ skrev:
Ett så långt pass som över 1,5 m borde nog kosta över tusenlappen? Mitt 1 m Hultafors kostade väl 400-500:- tror jag.

/ PJ
Om man nu tvunget ska ha ett hultafors så säljer dom ett 1800 alu för 660 spänn på enskede trä, allt enligt pricerunner. tycker dock att kopior duger gott, man bör nog titta mer på konstruktionen än på märket.

använder själv libella.........
 
pappskallen skrev:
[quote author=PatrikJ link=1131451594/0#5 date=1131458595]Ett så långt pass som över 1,5 m borde nog kosta över tusenlappen? Mitt 1 m Hultafors kostade väl 400-500:- tror jag.

/ PJ
Om man nu tvunget ska ha ett hultafors så säljer dom ett 1800 alu för 660 spänn på enskede trä, allt enligt pricerunner. tycker dock att kopior duger gott, man bör nog titta mer på konstruktionen än på märket.

använder själv libella.........[/quote]
.. vilket är ett hultafors...

Priset för ett enkelt Hultafors är lågt jämfört med den besvikelse man känner om det "billiga" märket inte väger rakt.
 
[/quote]
.. vilket är ett hultafors...

[/quote]

Jo så mycket vet jag oxå, har varit hantverkare i över tio år ;)
Självklart ska man se till att passet väger rakt men det är ju ganska lätt att kolla,
problemet är att folk snöat in på just hultafors som om det inte fanns några alternativ.
 
Inte för att jag behöver något pass... men vilka alternativ till Hultafors finnes?
 
Jag tycker att ett 180 cms pass är en bra längd när det gäller långa pass.
Wurths pass är förvånsvärt billiga och dom håller bra kvalitet. Nackdelen är den att wurth bara säljer till företag.Men du kan kankse köpa ett genom arbetet eller någon kamrat som har företag.
 
För oss vanliga dödliga så finns det egentligen inget annat än Hultafors eftersom få av oss har kontakter att köpa annat. Ett Hultafors lär man inte bli besviken på.

Pappskallen: Ville vara lite skämtsam eftersom jag förstod att du visste vad du hade. Men då du påpekade att kopior duger gott och så säger du att du kör med libella från Hultafors då kunde jag inte låta bli. ;D

Vad finns det för 'bra' alternativ då om kopior duger och var hittar Svensson dom? Passen skall vara så pass :) bra att man inte behöver ha ett referenspass med sig eller åka tillbakas och byta det för att det blev snett.
 
köpte ett "stabila" 2m pass på Bauhaus, har för mig att det kostade 600.

Så vitt jag kan se så mäter det rätt, troligen är det lite svårare att läsa av nogrannt än ett libella system fråm Hultafors. En annan smärre nackdel med det är att det är lite vekt, så man får inte trycka för hårt mot en ojämn yta, för då fjädrar det lite (och skulle ju visa fel). Men om man håller det mot utan att lägga hela sin tyngd på det så funkar det helt OK.
 
geschwint skrev:
För oss vanliga dödliga så finns det egentligen inget annat än Hultafors eftersom få av oss har kontakter att köpa annat. Ett Hultafors lär man inte bli besviken på.

Pappskallen: Ville vara lite skämtsam eftersom jag förstod att du visste vad du hade. Men då du påpekade att kopior duger gott och så säger du att du kör med libella från Hultafors då kunde jag inte låta bli. ;D

Vad finns det för 'bra' alternativ då om kopior duger och var hittar Svensson dom? Passen skall vara så pass :) bra att man inte behöver ha ett referenspass med sig eller åka tillbakas och byta det för att det blev snett.
Tja, det var ju nästan öppet mål ;) men man vet ju aldrig............

Men tycker fortfarande att "noname"-pass duger till privatare som använder det 2ggr om året då det ska vattras ett altanräcke eller vad det nu är.......då betyder kanske inte temperatur resistenta libeller, självlysande reflektorer och specialprofilerad aluminium för formstabiliteten så värst mycket. sådant behöver man (och betalar man för) när man använder grejorna ofta.

Dock verkar det finnas en rädsla att ett billigt pass inte väger rätt. det tror jag dock sällan är problemet, och det kollas lätt på plats genom att hålla det i våg mot ex. en gipsskiva, rita av i ändarna och sedan vända passet, stämmer det då så är det OK.
 
Du har så rätt.. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.