Hej

Vi funderar på att köpa en villa. Den tidigare ägaren till villan har dragit om All el i huset och kopplat dit nytt elskåp med automatsäkringar osv.. Han är Inte behörig och har som sagt gjort allt detta själv...

Hur kommer man BILLIGAST undan om man vill ha någon som går genom det och godkänner det? en behörig elnisse alltså. Huset är en enplans villa på 175 m2. Vad handlar det om för pengar oxå, om ni kan uppskatta nått sånt där....

Mvh
Alexander
 
Du kan anlita en elinstallatör som besiktigar anläggningen och få ett utlåtande om skicket, kan kosta 4000 - 5000kr. Men att få någon att "ta på sig" detta är nog omöjligt. Jag skulle aldrig skriva under på att ha gjort detta. Släppa på uttag och strömbrytare och titta i dosor går ju bra men man vet aldrig hur det är gjort bakom väggarna. Du ska nog tänka dig för innan du köper detta hus!
 
Visst kan du köpa huset, men dra av för en total elsanering.
Händer något och du har en felaktig installation då kan du glömma försäkringspengarna....:(
 
>Visst kan du köpa huset, men dra av för en total elsanering.

Vad kan en sådan "sanering" kosta då? Kan man komma undan med 50k ?
Vad kostar materialet och vad kostar arbetet ? En uppskattning bara förstås....
 
Är ni riktigt seriöst intresserade så kanske det är värt att bekosta en elektriker några timmar som kan besiktiga viktiga delar av elanläggningen och ge er ett utlåtande.

Men som skrivits innan, så finns det nog ingen elektriker som "går i god" för anläggningen.
Men låt er inte avstå "drömhuset" bara av denna anledning.
 
zuper - jag tror du kan komma undan med 50kkr. Jag har precis fått all el genomgången, allt bytt i entréplan (hus med hel källare), allt jordat, allt som såg skumt ut i källare omlagt, ny central etc - av behörig elfirma modell större. Offererat takpris 36kkr plus moms. Nya armaturer ingick ej, såsom ny utebelysning (5 lampor) eller ny fast armatur i källare där de var dåliga. 2 man jobbade 3.5 dagar 8 timmar per dag och så var det klart. Huset finns i Skåne. Bytte elen för något år sedan i vårt förra hus, suteränghus, ALL el byttes och 3 centraler sattes upp. Kostnad DÅ 40 kkr INKL moms. Plats: Småland. Inget av husen är dock så stora som ditt. Se dock till att få ett takpris offererat, för i vårt förra hus sprang firman på problem som gjorde att den faktiska kostnaden var betydligt högre. Priserna var inkl material, resor etc.

Jag hade direkt efter köp av huset, om ni nu gillar det för övrigt, tagit dit en elfirma och fått ett takpris på helt nytt elsystem med nya centraler. Besiktningen tog för oss ung en timma vid varje tillfälle, då chefen för resp firma kom ut och gick igenom vad som skulle göras, räknade urtag, kollade om vi ville ha något extra urtag någonstans etc, vilket är bra att tänka igenom när man ändå ska byta, och vi hade sedan en skiftlig offert inom någon vecka. Bl a ändrade vi nu senast så att alla väggurtag i stora rummet går till en väggbrytare, så man kan tända alla smålampor i hela rummet på en gång.

Med bytet av el fick vi samtidigt en bra kontakt med en elfirma, där de visste hur systemet fungerar vid framtida nyinstallationer, något som visade sig praktiskt t ex vid installation av ny frysbox, ny kyl/frys, torktumlare som inte fanns innan etc. Vi har också sett att väntetider för att få mindre jobb utförda blir betydligt kortare om man kan inleda samtalet med att "...ni bytte ju hela elsystemet hos oss då och då, och nu skulle vi behöva hjälp med..." :) Lycka till med det nya huset!
 
Perpendicular skrev:
Visst kan du köpa huset, men dra av för en total elsanering.
Händer något och du har en felaktig installation då kan du glömma försäkringspengarna....:(
Varför dra av för en total sanering ?
Om man köper ett hus från -52 ska man dra av då också ? Gamla äckliga elkablar som isolering spricker på så fort du nuddar dem.

Jag hade hellre haft nygjort av förståndig amatör än proffsgjort på 50-talet.

Mvh
 
somelvis skrev:
Varför dra av för en total sanering ?
Om man köper ett hus från -52 ska man dra av då också ?
Gamla äckliga elkablar som isolering spricker på så fort du nuddar dem.
Inte dra av, men kalkylera med. Hus från -52 måste elsaneras, helt eller delvis, förr eller senare.
Så är det att köpa gamla hus, de kostar pengar (och nya hus kostar ännu mer)...

somelvis skrev:
Jag hade hellre haft nygjort av förståndig amatör än proffsgjort på 50-talet.
Mvh
Problemet med "förståndiga amatörer" är att förståndet kan överstiga en elektrikers eller inte finnas överhuvudtaget och du vet inte vilket.
El är en av de få saker som verkligen är farliga i ett hus, allt annat kan man ju fuska med utan att folk svävar i livsfara (förutom klena stomkonstruktioner).
Billig installtionsmateriel som finns på snart sagt varje mack gör att folk tror att de förstår bara för att det är lätt att skruva ihop.

Elorsakad brand ersätts, vad jag erfar, endast vid fackmannamässigt utförd anläggning när installationen utfördes, alltså får du ersättning när det gnistrar om dina kablar anno -52.

Sedan tycker jag i princip att om man sparar pengar genom att dra sladdar själv så ska man också veta att man riskerar att förlora den vinsten (och mer än det) vid en försäljning, av ovan nämnda orsak.

Men zuper, hur går det med husköpet och vad händer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.