Vi har bestämt oss för en kökslösning utan överskåp och känner oss nöjda med det (en av få faktiska beslut som vi tagit...:p ). Men vi hade även bestämt oss för att ha tapet på väggen och glasskiva framför som stänkskydd. Nu är vi oroliga för om det inte kommer se konstigt ut med en 60cm tapetvåd och glasskiva pa en vägg som i övrigt är ren (förutom fönster och fläktkåpa). Nån som sett nån snygg lösning på detta?

Eller ska vi skippa alla planer på att ha nåt på väggen och helt enkelt bara behålla området närmast bänkskivan i samma vita färg som resten av väggen?
 
Om man vill ha något som effektivt samlar på sig damm och fett så skall man sätta upp öppna hyllor. Vill man dessutom använda diskmaskinen både före och efter måltiden så kan man ju hänga upp kastruller, muggar och köksredskap. I många av de nu trendiga köken har man lyckats hitta en hel del lösningar som ger ordentlig motion vid städningen.

Jag vet att jag låter lite tråkigt då jag nämner den delen av köksvistelsen men det beror på att jag hatar och avskyr städning som jag ser som den mest improduktiva sysselsättningen man kan tänka sig.

Lycka till med att få till ett både häftigt och praktiskt kök!
 
Jag tror inte det kommer se dumt ut. Jag har sett andra kök med denna lösning och det såg bra ut.

Ni kan ju alltid testa med tapet bakom. Blir det fult är det ju inget större jobb att tapetsera/måla.
 
Vi ska ha en sån vägg. Men vi ska ha först en liten låg hylla, sedan mosaik som stänkskydd, en typ 15 cm bred del täckt av trä. Där ska det också sitta ett par smala öppna hyllor med bänkbelysning under. Överst en spräcklig tapet som vi inte har valt än.

De problem som jag ser med tomma köksväggar är framför allt hur man fixar en vettig arbetsbelysning ovanför bänkarna. Annars ser jag bara fördelar. Är nämligen hjärtligt trött på att slå huvudet i överskåpen när jag jobbar i köket.
 
Varför inte ha tapet ända upp och glas som stänkskydd som du hade tänkt.
Vi har inga överskåp och mosaik som stänkskydd.
 
screamin-daemon skrev:
Kolla evt. bild nr 2 här:

[länk]
kan du kolla länken? jag kommer bara till forumhuvudsidan när jag testar den...

Vet inte om ni missförstår mig (eller om jag missförstår er...). Tanken från början var att tapeten/glaset bara skulle istället för kakel och att vi skulle ha överskåp. Nu skippar vi överskåpen men har ändå tänkt ha samma tapet/glas som går lika högt upp på väggen.

Jag är framförallt orolig för att det kan bli en konstig övergång mellan tapet/glas och vanliga väggen. Skarven kanske ser konstig ut t.ex. Tror även att det kan bli lite too much om man kör tapet på hela väggen.

Belysning från väggskåpen kommer vi säkert sakna men räknar m att sätta upp några spottar o.likn som löser det. Öppna hyllor är inget alternativ - jag hatar damm och fettfläckar...
 
Tror det funkar fint med en tapetvåd under glas. Är nog lättare att göra för mycket, än för lite. Hursomhelst, av någon anledning kommer jag att tänka på bilden som fanns på sidan 2 i DN Bostad den 22/2. Finns säkert att läsa som PDF på: http://www.dn.se/bostad

Ett väldigt turkost kök som jag har för mig hade prylar i tre nivåer:
1) Underskåp,
2) stänkskydd och
3) bl.a. en rad väggspottar (ca c/c 60 cm) med ledad arm i stil med IKEAs KVART.

Det var väggspottarna som gjorde att det funkade så bra. Ett praktiskt sätt att få in belysning, få avslutningen mot stänkskyddet och helt naturligt binda ihop väggen med bänkskåpen.
 
ha, ja det såg ut ungefär som jag tänkt mig förutom alla prylarna, det turkosa osv osv... Skämt åsido. Lösningen m spottarna såg intressant ut. Ska spåna vidare på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.