Det SKA se "huller om buller-aktigt" ut... I vart fall när man bor skogsnära... ;)

Buskarna blir så stora som du tillåter dem att bli... Sekatören är mitt älsklingsredskap! :)

Du kan sätta buskarna lite tre-stegs-zick-zack. Dock EJ i samma sekvens hela tiden. Det får inte se för perfekt ut... för uträknat ut...

De högsta buskarna mot tomtgränsen och de lägre i backen upp mot huset... På så vis kommer inte de mindre buskarna att skymmas - försvinner ej bakom de högre... trots att de är lägre...


Våren 2007 planterade jag ursnygga buskar i min bananformade buskplantering.

På hösten blev de totalt knallröda... De blir 1 - 1,5 meter. De är perfekta i förgrunden som färgklickar... De heter:

Euonymus alatus Compactus - Vingad benved. Det är en dvärgform av Vingad benved.


Bilderna: Den Vingade benveden i augusti och i september... Där kan man prata om färgskiftning!
 
  • 5975-vingad benved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5110-vingad benved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan även vara snyggt att ha några mörkröda buskar i "häcken"... De får dock inte bli för många... De får inte ta övertaget... De ska bara vara accenten... Utropstecknet i häcken...

T.ex. Rödbladig fläder - Sambucus nigra purpurea


250px-Gewone_vlier_Sambucus_nigra.jpg

En enormt vacker buske! Allrahelst när den blommar!

sambucus_nigra_purpurea.jpg




Själv har jag en Rödbladig smällspirea - Djävulsbuske. På latin heter den Physorcarpus Opulifolius 'Diablo'.

Den är otroligt vacker. Som en accent till den röda busken har jag planterat gul Rudbeckia. Dess växtsätt är smalt och tornlikt... Den passar bra på trånga utrymmen eftersom den inte brer ut sig så mycket...

Den skulle säkert vara urtjusig tillsammans med Forsythia...
 
  • 5238-diablo.jpg
  • 5359-diablo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att ni i skogsmiljö ska välja ett så fult staket att ni måste dölja det med en häck, även jag föreslår gädesgård som passar ypperligt i skogsmiljö och som är en prydnad i sig. :)

http://www.bygghantverk.eu/gardesgardar.htm
 
Gärdsgårdar är verkligen vackra... Dock ska de ju även passa ihop med huset...

Vi har ett modernt hus. Jag ville ändå gärna ha en gärdsgård... Jag designade då en egen - modern - variant... som jag även byggde själv. Den är byggd med 45x45-reglar...


6040-infarten.jpg


Jag har valt den aktuella vinkeln på reglarna för att matcha överbyggnaden... Skall man bara ha ett staket kan man naturligtvis vinkla upp reglarna mer...
På baksidan av "spaljén!" har jag satt hönsnät - så att även vår lilla hund hålls kvar på tomten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.