Då har man den stora förmånen att ha ett ruttet bjälklag i sommarstugan....

Har ett hus med torpargrund. Man kan ta sig in under halva huset och där är allt ok (rent berg under). Den bortre halvan av huset kommer jag inte åt pga en mur mitt under huset samt att det är så trångt under den delen. Jag öppnade golvet i ett litet rum och där visade det sig vara jord under. Blindbottnar och ca 2 cm längst ned på bjälklaget är genomruttet, men bärlinor verkar ok (!). Huset är för övrigt byggt på 40-talet.

Nu till min fråga. Jorden är dyngsur, även om jag dränerat utanför. Eftersom huset står ca 75% på berg så verkar det som vattnet tar sig in via ngn spricka i berget. Min plan är nu att gräva ur så mycket det går och lägga dränslang. Sen tänkte jag lägga grus för att jämna till då det är en del stora sten och berg som sticker upp. Ovanpå detta tänkte jag lägga byggplast + att sätta dit lite mer ventiler. Tänkte lägga ett tunnt lager grus på plasten också så att den sluter tätt mot grundmuren.

Tror ni på denna konstruktion? Har jag missat ngt?

Kommer självklart byta bjälklagen. Skall jag använda tryckt virke i bjälklaget om det fortsätter komma fukt?
 
Du bör inte använda tryckt virke tycker jag, fukten ska väck från grunden punkt. Fyll med singel så kommer inte vattnet upp alls. Ett tätt utrymme tror jag är inte bra ur fuktsynpunkt.
 
Tryckt syll i kombination med fukt är väll det som ger den "angenäma" lukten i 70-tals villorna. Låter inte som en bra ide då det kanske är svårt att garantera att du verkligen får helt torrt.
 
Använd inte tryckt virke precis som hultan säger så är inte det att föredra.
Gräv ur istället så att du får 50cm fritt under efter du har skottat in ca 20cm singel, och gör hål i muren mellan vä & hö halva samt skapa bra ventilation allmänt.
E.v kan du gräva ett djupare hål och montera länspump som trycker bort det större överskottet av vatten.
Ett ofta kostsamt sett är att frilägga berget i omgivningen och täta sprickor, men eftersom vatten alltid tar lättaste vägen så oftast flyttar bara problemet på sig och det hjälper oftast ingen.

Undvik plast!

MvH Jawen
 
En avfuktare är något jag rekomenderar då det alltid kommer blåsas ut torr luft samt att fuktig luft dras ut från grunden. Om du har jord under huset så ska det läggas en byggplast på marken som du fixerar med stenar. Annars kommer du alltid att få upp fuktig luft från marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.