Jag ska byta ut delar av en trädgårdsgång samt garageuppfart mot marksten. Längst in mot huset tänkte jag lägga grus/exklusivare grus inramat med marksten. Det jag undrar är om man bör förbättra dräneringen av plattan i samband med detta projekt.

Förutsättningar:
- Enplanshus från 1968 beläget på en rullstensås
- I dagsläget så är det till stor del rabatter kring huset. Dessa ska tas bort.
- Marken är väldigt torr runt huset, inte ens gräs får något riktigt fäste
- Vatten från stuprör leds direkt ner i marken till det kommunala nätet
- Trädgårdsgång/garageuppfart består av gammal asfalt som börjar bli lite knölig på sina platser
- Huset är enplans, ganska så lågt med någorlunda väl utstående takfot, dvs det är sällan marken blir blöt mot plattan (rabatterna kräver manuell vattning för att överleva)
- Jag har inte pysslat med sådant här tidigare, men vill helst inte göra om nybörjarmisstagen, därav en del simpla frågor.

Frågor:
- Bör jag ändå göra något åt dräneringen när jag ända hyr grävare för underarbetet till markstenen? Jag tycker inte att det borde behövas, men kan situationen försämras om jag lägger 10-20 cm grus mot plattan?
- Bör man isolera/skydda plattan på något sätt? Huset är ganska så illa isolerat och jag knäppte lite bilder med en värmekamera och såg att plattan strålande en hel del (den del som ligger ovan ytan så klart)?
- Kan jag lägga grus direkt mot plattan eller ska jag ha ett varv marksten längst in?
- Hur ska jag få bort asfalten enklast? Jag funderar på att ta vinkelslipen och göra lite schyssta jack samt gå loss med spett och spade, onödigt arbetskrävande om man ändå hyr en grävare?
 
T
Jag vill uttala mig om dräneringen. Om du ändå har grävare där och skall gräva för marksten så kan du gräva fram dräneringen och singla upp mot grunden. Du kan skotta upp den sista biten så att det blir smalare ju högre upp du kommer, bara du har en homogen singelfåra ända från marken ner till drän.
Om du måste kan du lägga plattor till strax intill grunden, men jag skulle rekommendera att du ändå sparar en singelsträng om det går av estetiska skäl. Singlet bryter vattendropparna, så att de inte skvätter upp under fasaden, plattorna gör att det blir mycket stänk.

Asfalten kan man kanske ta med borrhammare och mejsel och skära upp i halvkvadratsbitar om den inte är för tjock.
Annars går det att hyra assfaltsskärare eller motorkap.
 
Jag kommer att gräva en provgrop för att se hur dräneringen och plattan ser ut idag för att bestämma hur jag ska göra. Huvuddelen (ca 75 %) av området kring huset som ska få grus intill grunden är svåråtkomlig för en grävare så där blir det till att handjaga. Men cirka 25% är under altantak och carport, så i praktiken så innebär det att handjaga runt halva huset i så fall.

Gruset kommer att läggas mot grunden, det som är lite intressant är om jag måste gräva ända ner till eventuell dränering eller om det räcker med 20-30 cm djupt.
 
Gruset kommer att läggas mot grunden, det som är lite intressant är om jag måste gräva ända ner till eventuell dränering eller om det räcker med 20-30 cm djupt.
---------------------------------------------------------------------------------
För ogräs hjälper det säkert. men ingen lösning till att förbättra tillflödet för dräneringen, eller hindra att jord/sand täpper till dräneringen. tihimasmo har redogjort för hur det skall se ut, om man vill bli av med problem kring dräneringen. Kommer du inte åt att kolla dräneringen hela vägen, så låt spola den, om du har misstankar om att allt inte står rätt till.
 
T
Jag handjagade dräneringen runt tre väggar på mitt hus, i torr lera. Sen kärrade jag singel. 9 kubik. Vägra hyra maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.