Ska bygga en duschvägg i en hörna, duschen ska bli 90x90 med en glasdörr i 45 graders vinkel, alltså en helt vanlig duschhörna.

Min funderig är vad som är lämligast:
1. Att bygga de rvå väggsektionerna som är ca 50x200cm innan fuktspärr, precis som en vanlig vägg.
2. Bygga dessa väggsektioner med lux-skivor när badrumet är kaklat och klart. Ungefär som om man skulle använt glasblock. Vilken tjocklek på skiva skulle i så fall vara lämpligt, och skulle denna vägg bli stadig?


//Peter
 
Jag hade valt att bygga före tätskiktet, så slipper du ju alla problem med infästningar genom tätskitet som ju annars uppstår.
 
Kan man limma lux-skivorna mot den färdigkaklade vägen/golvet? Blir det isåfall tillräckligt stadigt?
 
Det beror ju naturligtvis på vilken tjocklek du har tänkt, men jag är ändå mycket tveksam att det går att få det tillräckligt stadigt. Det skall ju inte bara vara så den står för sig själv - den bör ju tåla rimliga påfrestningar (typ att någon kanske lutar sig mot den).

Sen skall den ena bära dörren också alltså?

Glöm sedan inte heller att kakel (som du väl tänkt beklä den med) ju väger en hel del också..
 
Skulle byggt den efter och sätta fast den mha 2-3 skruvar per sida som tätas NOGA. Reglar man inte upp till taket så får man ändå stabilitetsproblem. Det som kan göra det hela stadigt oavsett metod är att göra en överliggare till dörren, dvs en regel eller bit luxskiva. Detta stagar mycket antar jag.

Men jag tror att oavsett metod håller inte väggen för någon våldsam hantering innan kaklet spricker i fogarna.

För 100% stabilitet är nog en stålkonstruktion det enda som duger. Då menar jag inte de sladderreglarna som finns utan redigt fyrkants eller vinkeljärn. Med en överliggare blir det i det närmaste oförstörbart :D
 
Hejsan.

Är på gång att göra en liknande lösning. Har funderingar på att regla en 90cm vägg och köra en stående betongglas stapel i centrum av den. Kommer att regla väggen innan något annat är gjort. Har snackat med golvkedjan som skall göra resterade delen av jobbet och det var ok enl dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.