Hejsan!
Jag har en fråga angående vägguttag i badrum och olika "zoner". Jag har sökt i forumet och sett att detta avhandlats i en mängd olika trådar, men efter att ha pratat med vår elektriker känner jag mig ändå osäker nu.

Bakgrundsfakta:
Vi har byggt ett helt nytt badrum och en elektriker har placerat vägguttag och strömställare enligt våra önskemål i kombination med de regler som gäller för olika zoner. För en tid sedan köpte vi ett badkar utan att ha en tanke på vilka mått det hade. Tyvärr har det visat sig att badkaret är betydligt bredare och längre än vad som är "standard" och om vi installerar det så kommer ett väggutag (230 V) och en strömställare att hamna inom zon 2, vilket väl är området 60 cm från badkarskanten.

Om jag fattat det rätt så får man inte ha 230 V vägguttag i zon 2 överhuvudtaget, men när jag pratade med elekrikern så sa han att det inte är några problem så länge uttaget är klassat IP44.
Vad är det som gäller, egentligen? Oroar jag mig i onödan då elektrikern inte verkar ha något problem med att koppla in badkaret med dagens placering av uttagen?

Mvh,
 
Ett vanligt problem när man sätter in badkar.
Men byt elektriker.
I område 2 tillåts endast rakuttag 110V (eller 230V med begränsad effekt till 50VA. Hur man nu löser det i praktiken?). Installationsströmställare tillåts inte alls.

Det där med IP44 på uttag är en missuppfattning som man ibland får höra av privatpersoner. Men om din elektriker dillar om det så hade jag varit djupt orolig.
 
Tack för snabbt svar!
Jag vill inte ha något som är regelvidrigt även om elektrikern tar på sig ansvaret för installationen.
Eftersom jag blir tvungen att ta bort uttaget, vad gör jag med dosan bakom? Finns det täcklock som är godkända för ändamålet (inte speciellt snyggt, men...) Badrummet är inte tätskiktat och kaklat ännu - går det att fylla igen dosan med något som går att kakla på om man drar ur kablarna först?
Leker också med tanken på att sätta upp någon slags skiljevägg mellan badkaret och vägguttaget (i t.ex. glasblock) - skulle uttaget kunna sitta kvar då?
 
Täcklock är ju helt ok. Antinget oklassat med urdragna trådar. Eller IP44-lock med trådarna kvar.
Är inte badrummet tätskiktat så borde det gå att fylla dosan med gipsbruk?
Skiljevägg måste vara fast så glasblock borde vara ok. Den måste vara högre än "strålningshöjd" duschhuvud, kanske 2,1 m.
Hur gör du med strömställaren?
 
Hej!
När det gäller strömställaren vet jag inte riktigt. Avståndet till den är ca 55cm så den är ju precis på fel sida gränsen. Kanske går att ansöka om ett undantag någonstans? (Tror inte ens på det själv om jag ska vara realistisk).
Annars är väl en skiljevägg det enda som kan lösa den problematiken, antar jag. Två sklijeväggar i glasblock kanske inte behöver se så dumt ut, men det blir sannolikt inte gratis... :(
 
Jag hade kunnat leva med 55 cm. Men sätt en IP44 infälld så känns det bättre. Kanske så din elektriker menade.
 
Ja, så kan det ju vara... Jag får höra med honom, helt enkelt!
Vägguttaget är dock närmare än 55 cm (mellan 45 och 50, kommer inte ihåg), så där kanske det måste bli en skiljevägg i alla fall.
Funderar dock på om det finns andra lösningar ändå... Uttaget var nog i första hand ämnat för en handdukstork, men det kanske skulle gå att göra en fast anslutning av den i så fall? Skulle det gå att göra även om det är en dosa i väggen?
 
Ja, det blir anslutningsdosa IP44 med anslutningskabel till handdukstork. Men det finns även en handdukstork med dold inkoppling där kopplingshuset passar över apparatdosa.
 
Vad bra!
Då kanske detta kan lösa sig utan skiljeväggar trots allt!

Tack för all hjälp!

En sak till - kan någon rekomendera en snygg strömställare som är ip44-klassad?
 
Den ser jättebra ut! Tack!

Mvh,
 
Òm man kollar på S-mäekra och CE-märkta (eller vad det nu heter...) Badkar så sitter det stick kontakter på dem. ? ÄR inte detta konstigt att det är godkänt att leverar dem så?? Man kan ju inte ha vägguttag så nära badet?

Vart går gränsen för vägguttag? 60cm?

Gäller samma vid handfat mm? Tycker man ser badrums inredningar överallt med VU inbygt välldigt nära blandaren.
 
Jag antar att om sladden med kontakten når längre bort än 60cm från karet så går det kanske att få det till att vara godkänt.
 
okej jo iofs

men hur är det med strömbrytare och golvvärmetermostat som sitter 40cm från blandaren i handfatet? är Det OKej ?
 
Det är dusch/ badkarsblandare som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.