Bästa svaret

Äer en O-ring som ska täta, gänga in med handen så lång det går, i med slangen och dra på tryckmuttern, då kommer metalldelen att gå mot botten och täta, sen ska tyckmuttern dras i botten, den ska stanna mot metallen och numera ska det vara en stödhylsa i slangen.

• Gilla
Topaz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Äer en O-ring som ska täta, gänga in med handen så lång det går, i med slangen och dra på tryckmuttern, då kommer metalldelen att gå mot botten och täta, sen ska tyckmuttern dras i botten, den ska stanna mot metallen och numera ska det vara en stödhylsa i slangen.
Tack för svaret! Det var vad jag trodde, men kändes konstigt att dra åt den med plastskruven.
Tar en följdfråga då: är den här kopplingen bara avsedd som förminskning i PRK kopplingar, eller går den att använda i andra kopplingar? Jag vill använda den som förminskning i en kulventil men misstänker att o-ringen inte tätar då?

Använd baksidan på morakniven för att dra åt det första steget, sedan dra prk mutter i botten.
Prk har vanlig R-gäng, så om du vill använda den och om den passar rent djupmässigt i motsvarande anslutning, så går det att bara lina delen. Men skulle nog använda en annan mer lämplig lösning dock.

• Gilla
Topaz
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Använd baksidan på morakniven för att dra åt det första steget, sedan dra prk mutter i botten.
Prk har vanlig R-gäng, så om du vill använda den och om den passar rent djupmässigt i motsvarande anslutning, så går det att bara lina delen. Men skulle nog använda en annan mer lämplig lösning dock.
Tack för svaret! Jag provar att få till det, eventuellt med lin. Blir trött på mig själv för alla felköp😅

• Gilla
Tjompo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.