Hur blir man av med skator? Jag bor i ett villaområde. Men av någon anledning gillar de särskilt att gå på vårt plåttak och altanräcke. Några andra hus tycks drabbade också, men klart är att de har sina favoriter.

Jag har konstaterat att jag inte kan sätta upp små plastbitar, metalltråd eller liknande längs med hela altanräcket och hustaket som kanske skule få bort skatorna.

Men finns det något bra sätt att bli av med dem? Någon ljudsändare som sänder något som fåglarna inte gillar, eller vad som helst. Tips emottages tacksamt !
 
Hemmakatten
Är skatorna extremt irriterande och tillräckligt många (säkert uppåt 20 stycken) och en plåga hela tiden kan man ringa kommunen. Kommunen gör då en bedömning och kan sen skicka ut sin viltvårdare som skjuter av/decimerar skatorna. Eftersom det är i tättbebyggt område krävs att man har stora besvär innan viltvårdaren skickas ut.
 
Det räcker att knäppa en skata så håller de sej därifrån. Skator är listiga. Faller en död plötsligt så inser de att platsen är farlig. Det är min erfarenhet.
 
Skator är - som sagt - intelligenta och sociala. Om man utfordrar fåglar bör man ge skatorna och andra större fåglar ett par egna avskilda matplatser (de älskar kokos och annat proteinrikt). Vi har tjugtals regelbundet gästande skator. De håller sig på sin kant ganska snällt utan att nalla på de matställen som vi avsatt åt nötväcka, talgoxe, blåmes, stenknäck och andra mindre gäster. Skulle någon norpa jordnötter vid något av småfågelborden behöver man bara visa sig i fönstret. Skatan inser sitt övertramp direkt!

Poängen med att ha skator i trädgården är att de är duktiga på att varna för duvhök och andra större rovfåglar. Spillkråkor och vanliga kråkor är också duktiga "poliser". De är alla otroligt intressanta att stifta bekantskap med.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Köp en leksaksorm och lägg på uteplatsen.
Det brukar hålla fåglar borta.

//Micke
 
Japp.. i vår familj blev en medlem akut trött på skatornas retsamma och terroristiska sätt.
Han löste det genom att helt enkelt ta livet av en av dom.
Sedan dess är det han som är kung av trädgården och skatorna passar sig väldigt noga i vår trädgård.. att han är lik dom i färgen, svart o vit gör det inte lättare för dom, inte heller att han har 20st vassa klor :D
 
Hemmakatten
Saken är ju bara den att bor man i tättbebyggt samhälle (villaområde) så får man inte gå runt och skjuta skator, varken med luftgevär eller "riktiga" gevär. Det är inte heller tillåtet att på andra sätt ta död på fåglar eller andra djur utan tillstånd (undantaget då andra djur (katter tex) fångar skator.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Skator och en hel del olika djur är ju en naturlig del i vårt ekologiska system som omger våra bostäder. Dessa är våra grannar precis som våra mänskliga grannar och något vi måste lära oss samexistera med. Är det egentligen ett så stort problem att några skator rör sig på altanräcket? Visst kan man ge sig till att börja utrota och sprida gift för att få en helt steril miljö omkring sig (som inte stör) men man kommer ganska snart att se att det flyttar in nya djur. Vill man inte ha fåglar i trädgården så är nog bästa rådet att glasa in den eller att inte ha någon trädgård alls.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Någon hittade ett luftgevär och tog död på en på vår tomt, Den fick ligga ngn dag. Äntligen kunde vi slippa det förb***de kraxandet, de kom inte tillbaka. Värst var det tidiga morgonar, långt innan vi skulle gå upp, ingen vacker morgonserenad direkt.
Vår katt gav de sig på i större antal, katten vågade knappt gå ut. Var lite Hitchcock över det hela när de kretsade över katten och anföll.
 
fresve skrev:
Var lite Hitchcock över det hela när de kretsade över katten och anföll.

Japp det var detta vår katt tröttnade på o rådde bot på.. attack är bästa försvar :D
 
DragonLady skrev:
Japp det var detta vår katt tröttnade på o rådde bot på.. attack är bästa försvar :D
Tror det är ett lodjur ni har.. :p Vår kastrerade stackare är lite feg av sig.. :)
 
Nix.. inget lo men en späckhuggare är det allt :D
Han är också kastrat sedan 9år men fruktansvärt snabb i vändningarna ingen gammal senil gubbe här inte ;)
 
  • nississis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Måste varit en klantig eller oerfaren skata han fick tag på. ;)

Har sett hur skator agerar i grupp enbart för att jäklas med katten. En skata på lagom irriterande avstånd som muckar medelst retsamma skrän och ser till att få kattens fulla uppmärksamhet. Gör katten ett utfall så ser fågelskrället till att lyfta för att flyga bort en liten bit. Samtidigt immiterar de andra i gruppen P51 Mustanger som kommer in bakifrån och stryker över katten och ger den ett par snabba hack i svålen eller ett tjuvnyp i svansen. Sedan sätter de sig på närmsta tak och vrider sig av skratt över den stackars katten som är fly förbannad och missar varje gång.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Jodå så e det... men min späckhuggare har oxå backup av två par ögon till :D
Antagligen har dom häcklat min vita katt som inte bryr sig så mycket o då har han sett sin chans att hämnas alla oförätter ;)
 
Finns den för utlåning? Mina två katter e totalt livrädda för skatorna :-o

Boet är 2 meter från min tomt, inne hos grannen. Men luftgevär ligger laddat innanför altandörren nu, så en vacker dag ska det nog bli slut på terroristerna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.