Hmm har en fundering,

Det verkar som jag sprungit på problem med golvspånet. Jag kommer ev behöva skarva
spånet alla skivor på samma ställe, känns lite som det skulle kunna innebära ett problem
så jag tänkte att jag frågar här om nån har någon bättre lösning eller nån ide som kan få mig på
rätt köl om detta problem.

Jag bifogar en ritning på badrummet väldigt enkel men visar ändå förhoppningsvis
vad problemet är:

Sett från vänster:

1. Orginal badrummet med nästa rum till höger om väggen.

2. Badrummet med utslagen vägg in till nästa rum.

3. Tog bort all gammal golvspån i föredetta badrummet pga att den var satt i vinkel för att skapa fall
lämnade dock kvar den gamla spånskivan i det som var rummet tidigare

4. Ny Golvspån lagd men skarvad ihop med det gamla golvspånet på balken där det gamla slutade.
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde badrum för något år sedan hade vi liknande förutsättningar. Då limmade+skruvade vi golvgips i hela rummet och fick det stabilt på så sätt. Sen flytspacklade vi fall ovanpå det.
Men de nya reglerna är ju inte lika positiva till gips så jag vet inte vad som är bäst att göra idag.
 
Tanken med golvgips har slått mig oxå men det är ju inte riktigt bra att lägga enl de nya reglerna tyvär..
 
Har inte gjort något liknande och funderade också på gips. Kanske lite problematiskt med de nya reglerna men än så länge är det ju OK. Ett alternativ skulle väl vara att skruva ytterligare spånskivor då. Behöver väl inte använda golvspånskivor som är dyra utan det borde ju fungera med vanlig spånskiva.

Hur man konstruerar golvet map böjstyvhet är väl lite friare i reglerna, det gäller väl bara att man uppnår det som krävs.

Ett annat alternativ skulle ju vara att ta en cementbaceradskiva just över skarven. Även om de är dyra så antar ajg att du har kvar golvbrunnen i gamla delen av badrummet och då kommer du ju ändå behöva ganska stor fallbyggnad med flytspackel i bortre delen av rummet och då sparar du igen skivans volym i flytspackel ändå.
 
Ska du ha något ovanpå golvspånet och isf vad?
 
Golv brunnen kommer hamna i den "nya" delen av badrummet så jag tvingas gå in i befintlig golvspån o härja , så jag har beslutat mig för att skarva så långt bort som möjligt samt kortla mellan den sista balken ( där skarven kommer ske ) och balken innan den, tror det är enda sättet som jag lyckats komma underfull med.
 
Lösningen blev helt enkelt att fortsätta utanför rummet in till nästa rum och där skarva på regel
det blev den bästa lösningen för att ha en HEL massa utan skarvar där badkaret kommer att stå..
Blir att lägga nytt golv i rummet jämte efter renoveringen av badrummet är klart.
 
Nu är det iofs överspelat, men vad var egentligen problemet?
Golvspån läggs tvärs reglarna i fallande längder, och frånkapet från första raden används som startbit i nästa rad. Skivorna får skarvas mellan reglar med de flesta fabrikat.

Vet man att det blir en stor punktbelasning någonstans så kan man ju trycka i ett par extra kortlingar där.
 
Sedan kan du ju skruva tunnare OSB eller Plyfa i motsatt riktning för att stärka samverkanseffekten.
Sen tycker jag du inte ska dra dig från att använda gips, 6mm renoveringsgips för e.x är en mycket bra produkt som accepterar den lilla rörelse som behövs för att sätta kakel/klinkers.

MvH Jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.