Håller på att projektera en installation av FTX.
Lutar åt ett Heru 75S aggregat. Kommer att ha ett flöde på ca 50l/s till resp. från. Kommer ha flöden mellan 6l/s-15l/s per don.

Aggregatet har 160mm anslutning, och frågan är hur långt jag ska köra med den dimensionen.
Så långt som möjligt, och t.o.m kanske ha 160mm don?
Eller gå ner så fort som möjligt till en dimension vars maxflöde ligger så nära som möjligt mitt flöde i kanalen?
I så fall, vad är max flödena för 160. 125 och 100mm?
(Vill ju ha en så bra balans söm möjligt mellan ljudnivå och avkylning pga storleken.)
Gör jag helt fel om jag kör 160mm till första förgrening på till- och frånluft, sedan 125mm på allt annat?

Hur många ljuddämpare kan man behöva, en per tilluftsdon eller bara en i anslutning till aggregatet?

Hur sköter jag flödet bäst och smidigast, via donen eller spjäll på kanalerna?

Tacksam för svar och synpunkter.
 
jag köpte ett steg större aggregat än nödvändigt så att det går att köra med lägre fläkt hastighet - tror att det sänker ljudnivån Dessutom så måste fläktarna klara av tryckfallet som blir / trycket som krävs från fläkten för att få ut luften med rätt flöde vid donet.

jag har sedan räknat på att hålla låg hastighet i rören under 3 m per s - nedåt 1 m/s .

Det går ju att räkna ut arean per dimension och sedan räkna ut vilken hastighet det blir vid aggregatet för att klara ett visst flöde.

Sedan så försökte jag hålla hastigheten någorlunda samma hela vägen till donet - då krävs att jag har vissa dimensioner vid /efter varje t rör - jag räknade lite baklänges.

Flödet vid aggregatet ska ju vara summan av flödet i alla don på F resp T sidan.

Jag satte böjliga ljuddämpare vid fläkten 4st en vid varje rörutlopp - jag satte också 125mm böjliga ljuddämpare vid F och T donen. Ganska vanligt att ha 125mm don om hag har fattat rätt.

jag använde akucomp miljö för att de inte innehåller stenull - ska vara mindre risk för allergiproblem (men här tror jag att jag har overkill.

Jag har ett HERU 180 aggregat - alla HERU har F7 filter (tror jag) vilken filtrerar pollen. Filtren är dyra så jag har satt en FLK låda mellan frånluftsröret och HErun och mellan inkommande uteluft och Herun - också overkill - men jag kan oftare byta dessa filter a 40kr - och då kanske Heru filtret a 500kr räcker längre.

jag har också satt strut/konfilter i frånluftsdonen - fick det tipset nånstans eftersom det är i frånluftskanalerna som den mesta smutsen samlas.

tilläggas ska att jag har ännu inte slutfört installationen så jag vet inte om ljudnivån blir låg.

En info som jag tyckte var intressant finns på Lindab.se - och är allmän teori kring ventilation
 
Heru 75 ska lämna ca 70l/s, så tanken är att köra det på en lägre hastighet.

Lutar nog åt att jag kör 160 och 125 kanaler.
Det där med filter i frånluftsdonen kanske inte är så dumt, bara de tål den fukt som frånluften tar med sig. Men är de avsedda för ändamålet borde ju inte det vara något problem.

Sen får man väl helt enkelt prova sig fram lite när det gäller antar ljuddämpare och så.

Tack för svar.
 
Du kan strypa in flödena vid respektive don, vad det gäller kanaler får du lägre hastighet på luften vilker ger lägre ljud
med 160 kanal, ljuddämpare beror på vad det är för utrymmen som berörs.
 
vad det gäller kanaler får du lägre hastighet på luften vilker ger lägre ljud
med 160 kanal
Precis, men samtidigt ger ju den lägre hastigheten chans till större avkylning av luften. Om nu detta är ett problem även om man isolerar rören...?
 
Till 75S fick jag 4 filter för under 1000:- på nån nätbutik. Kommer inte ihåg vilken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.