Hejsan alla som e ägare till en centraldamsugare :)

Står nu i det moment när det e dags att välja centraldamsugare.
Vad är bra??
Krav jag har är att den ska vara realativt tyst och bra sugkraft.

Kollade på Husky air cyklon är det någon som har den och kan säga något om den.

Kollar även på allaway har en sån nu och tycker att den suger dåligt. Finns nog bättre av den med en den jag har. Fördelen med denna är att det är limmade rör.

någon som har lite råd och tipps ::)
 
Alla rör bör limmas eller tejpas, oavsett fabrikat.
Tänk på att inte snåla med uttagen. En lång slang är bökig att dra runt.
Välj en modell med utblås ut i det fria.
Välj en modell med avstängning på handtaget och en relativt kraftig motor.
 
Ja det var matnyttigt men ändå inte något om vad som e bra.
Fick mig en liten tankeställare genom att jag åxo tänkt att ha den i en isolerad garderob. Hoppas att det inte blir för varmt för mig med isåfall får jag göra en friskluftsventil direkt ut kanske?? el nå liknande. :)
 
Vilken db ska rimlig ljudnivå ligga på ??
Det är ju inte kul om man tror att arlanda kommer genom huset ;D Och man i själva verket startar CD ;D
 
Vi har en electrolux, vet inte namnet men dom har kanske bara en.

Iallafall så är den kanon, suger jättebra o ett bra skaft med många tillbehör. Ljudnivån är nog jämfört med ett lätt susande. Vi har satt våran på vinden så det låter ingenting, har ju ingen annan o jämföra med men det är långt ifrån bullret från trafiken på Arlanda ;)
 
Electrolux dom har jag inte ens tänkt på, ska kolla vad dom har tack för tippset ;)
 
Finns en firma i Bromma som heter CDS eller något sådant (Fick tipset i en gammal tråd) Dom säljer alla märken och vet fördelar och nackdelar med olika märken. Sen har dom också små adapters så att du fritt kan kombinera maskin med rörsystem med uttag och slang/städset helt oberoende av fabrikat osv! Dessutm har dom en supersmidig elastisk dammsugarslang som dom själva låter tillverka. Kostar ca 600 kr eller något sådant. 2m ihopdragen och 9m fullt utsträckt. Vi köpte våran centraldammsugare där och dom var mycket proffsiga och kunniga och rekomenderade inte automatiskt den dyraste som man kanske kunde befara utan snarare tvärt om. Dom säljer även på postorder och lånar ut installationsverktyg. Samt att man får lämna igen alla rördelar som blir över.

Tänk tex på att vissa maskiner dammar en aning viket tex inte gör dom läpliga att placera i en klädkammre eller tvättstuga. medans andra låter något förbaskat och någon tredje behöver rejält plats för att kunna byta påse osv.

Vi byggde in ett dammsugarskåp i hallen där den elastiska slangen hänger konstant inkopplad och alltid redo. Då når vi både hallen, köket och framför kaminen i rummet utan att behöva sträcka slangen mer än några meter. Påslaget har vi gjort på en vanlig strömbrytare bredvid där slangen hänger sen har vi satt en dörrhallspegel (från IKEAs Pax garderober) som dörr. Sen har vi den vanliga städslangen på annat ställe.

Oj vad smidigt det blir att sammla upp skräpet på dom tre värsta ställena hos oss.
 
Nu har jag varit och valr centraldamsugare Det blev en allaway ba 400e. Så nu får jag hoppas att den e bra och att jag inte blir besviken. Ljuddämpare ingick i denna modell så jag hoppas att den e tystare än åbäket jag har i garaget nu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.