Hallå!

Tänkte dela med mig av mitt projekt.

Jag ville ha en vedeldad bastu vid sjön, men där gäller strandskyddet så det gick inte. Lösningen blev att bygga en bastu på hjul. En balkärra inhandlades.

Här är lite bilder.

mvh Jörgen
 
  • bastu 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baastu 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elvingsson
  • Laddar…
Här kommer lite fler bilder!

mvh Jörgen
 
  • bastu 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vedklabbe och 2 till
  • Laddar…
Kul idè, vi har haft detta ämne tidigare här, någon fixade en bastu av en husvagn som men hade med sig ut på isen.
 
  • Gilla
Fixargubben
  • Laddar…
Här kommer en bild på en uthyrningsbastu som står påväg till det egna husbygget. Verkar ganska enkelt att få till denna men jag antar att det kostar på lite mer :)

bastupahjul.JPG

bastupahjul2.jpg

Vedeldad såklart

bastupahjul2.jpg
 
Ja den är också kul, behöver inte kosta så mycket att bygga. Förmodar det är plåt på "takdelen"
 
Mitt bygge har kostat ca 19 000 men då är det inte helt klart än. Jag har bara gjort tillfälliga lavar i gran, ska köpa något annat träslag senare. Bastun är 4,8 * 2 m varav ombytesdelen några kvadrat. bastudelen är ca 15 kubikmeter och därför valde vi harvia 20 pro. Såhär i efterhand tror jag att jag valt den mindre varianten, det hade helt klart klarat sig iaf, den är trots allt på 13 kW.

Om jag hade hft en snävare budget så kunde jag skippat stödbenen med vevar, det går liga bra att ta en domkraft och några slipers att ställa den på. Taket hade blivit billigare med papp istället för fantomplåt. Fönster och dörr hade jag fått tag på billigt begagnat men valde att köpa nytt. Totalt bler projektet ungefär 10 000 kr dyrare än jag tänkt mig. En del av virket har jag köpt mycket billigt då kvaliteten lämnar en del att önska.

mvh Jörgen
 
Husvagnen mina kompisar konverterade till bastu införskaffades för 1500 kr. Sedan tillkom bl.a. en gammal vedspis för några hundra och lite virke för någon hundring. Totalkostnaded låg på mindre än 2500, inklusive två flak starköl till bygget. Bygget avklarades på en dag, invigdes samma kväll!

Den ser ut som f*n, men fungerar utmärkt. Dock obesiktigad, så man får bara bogsera den långsamt till sjön och tillbaka.
 
  • Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Kul idé.

Här i stan var det en studentförening som konverterade en gammal vw-buss till bastu. Den fick alltid vara med på alla fester, men rostade av någon konstig anledning sönder från insidan.
 
  • Haha
Missad
  • Laddar…
Tänkte bara bifoga en länk till hemsidan som vi gjorde för 6 år sedan, när vi byggde vår bastuvagn som vi har omregistrerade och får därför köra med den som en vanlig husvagn!

www.bastuvagnen.com

/Ulf
 
Hej,

Jag är imonerad av bastuvagnen!! En sån vill jag ha. Våran bastuvagn är inte meningen att dra runt så mycket. Den ska mest stå still, ev flyttas runt lite om kommunen hör av sig.

/jörgen
 
  • Gilla
Elin LM
  • Laddar…
Är mycket imponerad! Har haft samma tankar själv, för att slippa bygglov.

Men hur gjorde du själva konstruktionen?

Är väggar, tak och golv isolerade?

Är vikten något problem på en balkärra?

/ Hawk
 
Någon som vet om det finns byggsatser för bastuvagnar?
/ Bengt
 
Tack för svaret! Ser bra ut
/Bengt
 
  • Gilla
chribbbede
  • Laddar…
Vad ska man tänka på om man bygger in ett vedeldat aggregat i en mobil bastu? Finns det några krav från samhällets sida, eller kan man bygga som man själv önskar...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.