har i planerna att installera en frånluftsvärmepump istället för dagens mekaniska frånluft.....

men jag behöver lite hjälp med placeringen av avluften.

det finns tre alternativ i mitt sutteränghus:

taket.
fördel: minst oljud.
nackdel: mest jobb. öppna upp väggar och klämma in ytterligare ett rör. kan bli trångt...absolut inte 125mm med isolering. ytterligare ett hål upp till kallvinden och ytterligare ett hål i plåttaket.

yttervägg, källarvägg.
fördel: närmast. max en meter rördragning så är vi "ute". lättisolerat.
nackdel: avluft kommer att hamna bara någon decimeter ovan jord och dessutom under altanen. kondensproblem på den? och risk för inträngande vatten? i min altan har jag dock monterat plasttak under så regnvatten leds bort från huset. oljud på altanen där vi vistas mest utomhus?

yttervägg, träfasad.
fördel: hyffsat enkelt. jag ska ända ta ner gipstaket i rummen som röret behöver passera.
nackdel: kan bli platsproblem med 125mm rör med isolering i bjälklaget, får nog köra 100mm. utblåset hamnar under balkongen och ovan trädäcket på baksidan så det kan bli oljud där. där är vi dock inte så mycket.


tja, vad tror ni? spåna fritt.... :)
 
1. kan du inte andvända de kanaler den mekaniska frånluften andvänder?
2. är det värt jobet? en frånluftsvärmepump ger ju både låg effekt & lågt COP
 
1. mjo....de kanalerna tänkte jag nyttja för frånluft. sånär som röret från köket som jag pluggar eftersom det är kopplat mot köksfläkten vilket är aja baja för pumpen...

2. är det så illa? vad jag är ute efter är värmeåtervinning på frånluften och värma tappvatten + lite värme (golv och eventuellt radiatorer). idag sköts uppvärmningen i princip av en L/L pump samt 4 stycken rumsbaserade till/frånluftsvärmeväxlare och jag tänkte att frånluften skulle ta lite mer av kakan så att säga. förut hade jag bara en massa gamla elradiatorer men nu är det bara ett kvar som bara körs när det blir riktigt kallt i just det rummet.

finns det något bättre som är mer "värt"? jag håller på att totalrenoverar och jag ska bland annat i år byta alla fönster till välisolerade diton, nästa/nästnästa år lägga om plåttaket samt ytterisolera detta. plan för nästa år var frånluftsvärme också men jag behöver förbereda mig för installationen redan nu...
 
en vanlig frånluftsvärmepump ger ca 1,9 kW (min vattenkockare är på 2 kW)

satsa på en riktig värmepump, om du vill ha värmepump (luft/vatten eller markvärme)
 
Kolla på www.comfortzone.se
Deras unika frånluftsvärmepumpar ger upp till 6,5 kW.
Kolla deras tabeller och kalkyler för att se om det kan vara något för dig.
De är dyrare än andra frånluftvärmepumpar,
men är billigare än bergvärme.

/Hasse
 
  • Gilla
johaneast
  • Laddar…
hmm... då finns det två vettiga alternativ.

luft/vatten värmepump. bibehåller den befintliga mekaniska frånluften.
fördel: kanske enklast installation. ledningarna kan troligtvis läggas tvärs mellanbjälklaget om rördiameterna inte är alltför stora. rörlängd blir nog ca 10 meter och hamnar då på ostört ställe (samma ställe som för L/L pumpen).
nackdel: tar inte tillvara på energi i frånluften. osäkert om det går att ha så långa rör samt att bjälklaget inte försvagas.

frånluftsvärme (CZ).
fördel: hyffsat enkel installation. avluften kan förläggas längs med mellanbjälklaget.
nackdel: buller vid avluftsventilerna som kommer vid altan eller balkong.

vad är priserna ungefär på dessa pumpar?

COP verkar vara ganska lika för de två...
 
En Comfortzone utan eltillskott har högre COP än en luft/vatten-pump, utom när det är väldigt varmt ute.
Luften som CZ tar energi från har ju alltid samma temperatur.
COP för en luft/vatten sjunker när utetemperaturen sjunker.

Det som avgör är husets effektbehov relativt boendeytan.
Effekten du kan få från CZ beror på mest på boendeytan.
En luft/vatten-pump kan ge hur mycket effekt som helst, bara du köper en tillräckligt stor modell.

Har man ett dåligt isolerat hus kan alltså total COP (eltillskott medräknat) bli högre med en luft/vatten.
Har man tillräckligt bra isolering blir total COP högre med Comfortzone.

/Hasse
 
tja...jag har då inte världsbäst isolering. frågan är väl vad som kvalar in som dålig/bra isolering på mitt hus. just nu har jag 120mm i väggarna och okänt i taket samt fönster från 70-talet.... fönstrena ska dock bytas ut i år och taket ska få sin del av renoveringen också (nytt tak + utvändig isolering). väggarna blir dock svåra att göra något åt. invändigt blir för trångt och utvändigt sitter teglet i vägen.

det att en FLVP alltid har samma värme tilltalar mig, att den är (på sätt och vis) oberoende av uteluftens temperatur.
 
Comfortzone har grafer som visar besparingen utgående från boyta och nuvarande energibehov för uppvärmning.
Tyvärr verkar länken till den grafen trasig på deras hemsida, men jag har en på papper liggande någonstans.
Om du talar om boyta och nuvarande energibehov så ska jag försöka hitta grafen och läsa av din besparing med en Comfortzone.

/Hasse
 
ålrajt!! tja. det är 116kvm på två plan. 16500kwh/år inklusive hushållsel. uppvärming idag: rumsbaserade till/frånluftsvärmeväxlare, luft/luftvärmepump och så en varmvattenberedare om 300 liter för tappvattnet. har ett ynka elelement kvar som bara går när det blir riktigt kallt.
 
Nu kom det viktig information!
Du har alltså redan en luft/luft värmepump och inget vattenburet värmesystem?

Eftersom du redan har en luft/luft som verkar ge en besparing så finns det kanske inte så mycket ytterligare att göra.
Om du har tänkt behålla din luft/luft värmepump så måste jag nog avråda dig från att investera i någon annan värmepump. Jag kan inte tro att det kan löna sig. Du har redan en väldigt låg förbrukning.
Att installera ett nytt vattenburet värmesystem är inte billigt.

Även den minsta pumpen från Comfortzone CE50 med varmvattenberedare kostar mer än 60 000:-
Då ingår inget installationsarbete. Ska man dessutom konvertera till vattenburet så blir totalkostnaden troligen över 150 000:-, gissar jag.

För att ge några siffror från Comfortzones grafer:

Den lilla modellen CE50:
Vid 15000 kWh/år och 120 m2 yta så anger de besparingen till ca 10000 kWh/år
20000 kWh + 120 m2 ger ca 12000 kWh besparing
20000 kWh + 180 m2 ger ca 13000 kWh besparing

Den stora modellen CE65 (rekommenderas bara då ytan är minst 180 m2)
23000 kWh + 180 m2 ger ca 15000 kWh besparing
30000 kWh + 220 m2 ger ca 18000 kWh besparing
40000 kWh + 260 m2 ger ca 21000 kWh besparing

/Hasse
 
nix, jag har inget vattenburet idag. men jag ska bila upp källar(sutteräng)golvet och ändra avloppen + lägga ner isolering och när jag ändå håller på lägga golvvärme.. övervåningen ska också få nya (trä)golv så då tänkte jag lägga värmegolv där också.

men jo, jag har väl en rätt låg förbrukning, men SÅ jättelåg tycker jag inte den är. nya fönster och takisolering tror jag kommer sänka energiförbrukningen rätt tydligt...isoleringen av grunden inte så värst påtagligt.. men jag kanske ska vänta och se vilken sänkning jag kommer få av dessa tre åtgärder först!? jag kan ta och inställa rör för avluft så är det iallafall förberett utifall jag väljer att gå vidare så jag slipper riva ner sådant som jag då "nyss" byggt om.

det kan tänkas att jag säljer L/L pumpen alternativt sätter den i uteförrådet istället... den bullrar ganska mycket och alla utom jag nästan hatar den. jag tycker den är bra för den renar luften och värmer billigare, fast den stör lite jag tittar på film. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.