Hejsan vi bor i ett villa lammhult ifrån Smålandsvillan sedan sep 07. Jag undrar ifall andra smålandsvilla ägare upplever (stör sig) ihåligheter i golv på vissa delar i huset. Mest i hallen till sovrummen. Men även i köket och några andra delar av huset. Vet inte om det är dålig isolering. Det drar inte kallt iallafall. Finns det fler som upplever samma sak. jag irriterar mig på det här väldigt mycket och tänker på det varje dag.
 
Det beror kanske på att golvbjälklaget är lite tunt dimensionerat huset där det står på torpargrund? I bekantas Sidensjöhus sviktar till och med golvet. Det finns inget annat svar än att det beror på lite väl tunn dimensionering.
 
Smålandsvillan bygger ju på torpargrund så det är helt rätt att det är en ihålig känsla. Grunden är ju ihålig!!
 
Glömde nämna att det i just hallen så känns det ihåligare än övriga delar av huset. Huset är byggt på torpargrund. Det vet jag. Tänkte bara höra ifall det fanns fler smålandsvilla ägare som märkt samma sak.
 
Vi bor i ett Hjältevadshus med torpargrund och har också haft "ihåliga" ljud från golvet när man gått i vissa delar av huset. Själva grunden har ju murade ytterväggar samt en murad mittvägg men i mitten på respektive hussektion (även Smålandsvillan är byggd i två delar) så vilar golvet på sk. Z-balkar som man kan krypa under och antingen spänna eller släppa efter på. Har ni också sådan så kan ju det vara en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.