Har en torpargrund med kryphöjd 40-70 cm där golvet har varit isloerat med sågspån som hölls uppe med tjärpapp utan städjande brädor, nu har pappret blivit gamalt och allt spån ligger nu på marken blandat med sprängsten, nice:)

Hur isolera enklast, under eller ovanifrån?
Att bryta upp golvet, spika ett undergolv, och lägga i gullfiber går ju alltid. Men finns det något enklare sätt? Den begränsade arbetshöjden gör spikande underifrån lrätt jobbigt.
 
Masonit avsedd för grund och sen stenull ovanpå detta? Iofs massa krypande men det blir bra (tror jag). Stenull för att det är så skönt att slippa det gula guldkliet.

Spånet bör du städa ur så det inte blir mögel och annan ondska däri.
 
Köp eller låna en tryckluftsdriven spikpistol. Och så skaffar du en lång slang så du kan krypa runt där nere utan att släpa på kompressorn. Då går det fort att spika, och du slipper värk i armen.
 
Jag och min fru är i samma sits, vårat hus är byggt 1920 med ungefär samma kryphöjd där golvbjälklaget är isolerat med spån..

Efter en nyinstallation av bergvärme lär vi nu gå ner och rensa bort allt gammalt byggspill (ca: 80-90 år gammalt trä & spån mm) och tänkte då även isolera om, då golvet är oerhört dragigt och kallt invändigt..

Vi trivs så otroligt bra med original golven invändigt att det inte är aktuellt att riva upp och lägga om ovanifrån...
Så isolering underifrån är helt enkelt det som återstår även för oss..

Tyckte idén med kompressor & spikpistol lät kanon, men vi var inne på att använda dubbla lager cellplast, då jag har ett stort antal pallar med sådan isolering (ca: 50-70mm tjocka skivor) stående sedan tidigare..

Vad tror ni om detta?

Tacksam för synpunkter....

mvh
Andreas
 
Jag skulle nog välja att isolera från undersidan även om det kan vara bökigare p.g.a arbetshöjden. "Förstör" då inget invändigt om det inte är så att det skall renoveras samtidigt. Skulle man inte kunna spruta med ex.vis ekofiber eller liknande? Sedan klä undersidan med oljehärdad masonite. I huset från 1920 kan det kanske bli problem att isolera med cellplast. Utgörs golvåsarna av plank eller är det modell stock med hyvlad översida. Kan i.s.f bli problem med cellplast att få den att fylla ut mellan stockarna. Kanske kan man hjälpa till med fogskum? Det är ju viktigt att det inte glipar utan att isoleringen verkligen fyller ut utrymmet. För övrigt är ju cellplast ok.
 
Vi har ungefär samma problem, golvet är dragit och vi tycker att det befintliga golvet är väldigt fint, så vi tänkte nog isolera underifrån, men vad jag har hört är det inte bra att isolera med frigolit för att den inte ”andas” som glas eller stenull gör, och då ökar ju risken med mögel.
 
clain skrev:
Jag och min fru är i samma sits, vårat hus är byggt 1920 med ungefär samma kryphöjd där golvbjälklaget är isolerat med spån..

Efter en nyinstallation av bergvärme lär vi nu gå ner och rensa bort allt gammalt byggspill (ca: 80-90 år gammalt trä & spån mm) och tänkte då även isolera om, då golvet är oerhört dragigt och kallt invändigt..

Vi trivs så otroligt bra med original golven invändigt att det inte är aktuellt att riva upp och lägga om ovanifrån...
Så isolering underifrån är helt enkelt det som återstår även för oss..

Tyckte idén med kompressor & spikpistol lät kanon, men vi var inne på att använda dubbla lager cellplast, då jag har ett stort antal pallar med sådan isolering (ca: 50-70mm tjocka skivor) stående sedan tidigare..

Vad tror ni om detta?

Tacksam för synpunkter....

mvh
Andreas
Jag isolerade sommarstugans golv underifrån med cellplast och skruvade fast den med hjälp av långa skruvar samt en bricka i plast för att hålla upp cellplasten, kör man bara med skruv lär skivan förr eller senare rasa ner. Var ett riktigt skitgöra men det gick snabbt med skruvdragare sedan underlättar det om man är två, en som skruvar och en till som hjälper till att hålla upp skivan.
 
patrik_t skrev:
Jag isolerade sommarstugans golv underifrån med cellplast och skruvade fast den med hjälp av långa skruvar samt en bricka i plast för att hålla upp cellplasten, kör man bara med skruv lär skivan förr eller senare rasa ner. Var ett riktigt skitgöra men det gick snabbt med skruvdragare sedan underlättar det om man är två, en som skruvar och en till som hjälper till att hålla upp skivan.
Du menar väll om man kör med Spik så rasar den ner för eller senare?
 
Per-Erik skrev:
Du menar väll om man kör med Spik så rasar den ner för eller senare?
Spk eller skruv spelar nog inte så stor roll, skallarna på dem är så pass små så de bär inte upp isoleringen så bra på längre sikt, det var vad de sa på byggbutiken åt mig i alla fall fast det kanske inte stämmer.
 
Nää det kan nog stämma.. man måste nog ha en bricka så det håller sig uppe..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.